Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Unmanned - Småprat

Ett selskap som er prisett til 700 000 mill og taper penger hvert kvartal og i tillegg kommer med helt sinsyke mål om og nå 4 miliarder omsettning på 3 år. Når de faktisk har klart og øke fra 66 mill FY 2020 til 81 mill Q1-Q3 2021 (estimere vi Q4 til 40 mill) blir det 120 mill. De skal plutselig klare 500 mill i 2022. :face_with_monocle:

Men se på kostnaddene de har jo faktisk økt enda mer i forhold til 2020… så det hjelper ikke og omsette mer de taper jo bare enda mer penger.

Sier bare vær forsiktig PE er jo fortsat negeativ og selv om de har hatt emisjon så skal en ikke se bort ifra at de trenger mer penger for og kunne nå denne urealistiske planen.

Og BTW. Når det var emisjon fikk ledelsen aksjer til 30% rabatt i forhold til andre… Betyr det at de mener selskapet ikke er verd mer…

Ser jo at det er other operating expences som øker med 21,5m. Så det er vel noe ekstraordinært, eller?

ikke noe ekstraordinært. Andre driftskostnader = Driftskostnader - lønnskostnad og varekostnad

Ja, men hva bruker de 34 millioner på som de bare brukte 12 millioner på året før? Må nesten begynne å kikke i rapportene :slight_smile:

Nordic Unmanned completes test for potential customer

2 Likes

Nordic Unmanned accepts delivery of third CAMCOPTER system

Er det noen sted jeg kan shorte nordic unnmanned?

1 Like

Og hvorfor vil du det? Har du sett hvor mye de kan få per flytime?

Ikke at jeg har satt meg inn i det enda men er interessert i å sjekke nærmere ved anledning. Mener jeg så 300 000 for 5 flytimer en gang, uten at jeg vet hvilken type flygning det var…

1 Like

Ett selskap som ikke tjener penger, (da hjelper det ikke hva de får per time) er verdsatt til 700 mill + og har totalt urealistiske forventninger. Det må vel være den perfekte short i disse dager. I tillegg har du en ledelse som ikke betaler mer en 70% i emisjoner. Det betyr jo at de mener selskapet er mindre verd.

Beklager, men du tar feil. Faktisk helt på vidda.
Må lese deg opp før du sier at de ikke tjener penger, har jo nettopp startet oppturen…:chart_with_upwards_trend::chart_with_upwards_trend::chart_with_upwards_trend:

1 Like

Hmmm jeg gjør min research og lurer på når de tjente penger. (Uten om q3 20 som faktisk tyder på ting går feil vei)

Her er q3 2021 og FY 2021
Men mine 20 år som investor og lest regnskap ser at det står -6.8 mill i Q3 2021 og - 13.4 mill FY 2021 så tyder det for meg som at de ikke tjener penger men har tap på 13.4 mill hittil i år.
Og se at kostnadene er høyere enn inntektene pleier og å være sikre tegn.

Men jeg kan ta feil så vis gjerne hva jeg har misforstått.

1 Like

Er såkalt vekstselskap dette her. Så er jo naturlig at tapene vokser :wink:

En kan sikkert ringe til megleren å få seg noen aksjer til short om en ikke har troen på selskapet. Enkelte andre har benyttet muligheten til å snitte ned i stedet :slight_smile:

Jeg håper jeg har feil om selskapet for jeg liker hva de gjør og mulighetene. Men sier bare vær forsiktig i disse tider ned selskaper som verdsettes høyt og ikke tjener penger.

Jeg var med i begynnelsen men tror det blir «tøft» i neste 12-24 mnd.

Je får finne en annen short. :+1:t2:

1 Like

Var det ikke mulig å shorte?

Er nok fornuftig å ikke bare kjøpe denne her. Greit å spre risiko. Det er jo et bredt marked med mange muligheter, men spørsmålet er som alltid er tiden nå, om tre år eller om ti år. Det selskapet som treffer gjør det nok bra. Dronesektoren har potensiale til å løse mange forskjellige typer oppgaver både til lands og til havs.

2 Likes

Invitation to Nordic Unmanned (NUMND) Q4 2021 presentation

2 Likes

“Er nok fornuftig å bare kjøpe denne her” Bunnet ut i dag, tipper vi ser en ekstrem vekst fremover.

2 Likes

Nordic Unmanned reports expanding backlog and strong growth outlook

2 Likes

Da var q4 her og full year. Hmm ser ut som de taper mer penger for hvert kvartal som går. Og har de fjernet målet om 4 MRD innen 2024 … (noen her inne sa at det var hinsides urealistisk )
Og nå skal de "kun klarer 100% mer en i 2021, og i 2021 hadde de litt over 100 mill.
Jeg ville vært forsiktig med ett selskap som har mer i minus EBIT enn faktisk revenue og kostnaddene for folk og cost of sold gods er mer en revenue.

Og med en cask buffer fra 33 mil q3, + 100 mill emisjon og nå kun 55 mill i cash buffer.
Neste emisjon kommer vel i q1 da.

image

1 Like

Enig, brenner de så mye cash så er det et minstekrav at de vokser, men her går det jo i revers :sweat_smile:. Så det kommende året blir avgjørende. Jeg har ikke mye kjennskap om selskapet, men ser absolutt potensialet longlong :slightly_smiling_face:

4 Likes