Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordnet kjøper Netfonds - Hvordan påvirker det kundene og markedet?

Jeg har flere aksjekontoer, men bruker primært netfonds og Sbanken.
Netfonds har 30% belåning på PCIB, mens Sbanken nylig har satt 50% belåning på PCIB.

Noen avviser, etter min mening litt for lettvint, denne problemstillingen, fordi de selv ikke har belåning på aksjene sine.

Det vil jo påvirke ALLE dersom våre medaksjonærer blir tvunget til å selge selv bare noen titalls tusen aksjer, når dette ofte kan tilsvare flere dagsomsetninger i f.eks. PHO eller PCIB.
Dersom konsekvensen blir et kraftig kursfall, om enn kun kortsiktig, så vil det ramme alle aksjonærer, uavhengig om man har belåning eller ikke.

Selv har jeg ikke belåning på hoveddelen av porteføljen min. Det gir ro, «god nattesøvn» og frihet til å disponere midlene mine med minimal påvirkning fra andre aktører.
Samtidig har jeg valgt å belåne deler av porteføljen min, og denne vil i aller høyeste grad bli påvirket av endringer i belåningsgrad.
Personlig har jeg altså en fot i hver leir, når det gjelder belåning.

Hvis vi skal være ærlige mot oss selv, så er det vel ganske tydelig at mange småaksjonærer kanskje har strukket strikken i lengste laget når det gjelder belåning. I alle fall synes jeg den tidvis kraftige volatiliteten tyder mye på dette, og at dette av og til en er forsterkende faktor både ved kraftig kursfall og ved kraftige kursoppganger.

Kanskje det kan være en idé å være litt solidariske med våre medaksjonærer?
Samlet står vi sterkere i forhold til å legge press på aktørene i finansmarkedet.

2 Likes

Netfonds tilbyr altså 30% på PCIB og 50% på PHO, men hva vil skje når Nordnet overtar?

Sbanken tilbyr forøvrig 50% på PCIB og 40% på PHO.

DnB tilbyr 30% på PCIB og 50% på PHO.

Jeg er kunde i Netfonds, men blir ikke med over til Nordnet dersom de ikke minimum matcher det Sbanken og DnB tilbyr.

Når det er sagt, så vil jeg sannsynligvis ikke engang benytte meg av all den tilgjengelige belåningen, men det er fint å ha fleksibiliteten til å velge dette selv.

2 Likes

Nordnet skjønner forhåpentligvis at det kanskje ikke er så smart å betale masse for å overta kundene fra Netfonds hvis de ikke har overgangsordninger som sørger for at kundene ikke rømmer Netfonds i mellomtiden.

1 Like

Netfonds brukeren jeg har brukt for å ha gratis rt i flere år ble stengt denne uka :frowning:

Så ting skjer

1 Like

Haha min også ble stengt, ikke vært aktiv så :joy: Lagde bare for å se hvordan det så ut og hva de kunne tilby.

1 Like

En representant på kundeservice hos Nordnet bekreftet at alle aksjer hos Netfonds flyttes til Nordnet ila juni, og at plattformen stenges ned.

Kan bekrefte at ting skjer

Ting skjer :stuck_out_tongue:

Da forsvinner vel også Netfonds API:(

Er det noen her fra forumet som har tenkt seg på Netfonds VIP-kundekveld, torsdag 9.mai?

«Kveldens tema er sammenslåingen mellom Netfonds og Nordnet, og fordelene dette vil gi deg som kunde.

Her får du også en markedsoppdatering fra Roger Berntsen (Netfonds), Stig Myrseth (Dovre Forvaltning) og Viktor Sandland (SISSENER Canopus).Det vil bli servert en flott buffet (vegetaralternativer) for kvelden uten kostnad. Det vil også bli servert noen enheter alkohol per person.»

Program:

  • 17.30: Registrering og servering (buffet)
    18.00: Vi ønsker velkommen
    18.05: Premium-teamet presenteres
    18.10: Fordeler med Nordnet + Netfonds
    18.30: Infront om Web Trader og Active Trader-terminalene
    18.35: Roger Berntsen om status i markedet
    18.50: Pause
    19.10: Stig Myrseth om markedet framover
    19.30: Viktor Sandland om fondet SISSENER Canopus og aktuelt case
    19.45: Q&A med Roger Berntsen, Stig Myrseth og Viktor Sandland
    20.00: Vi avslutter kvelden

Sted: Grand Hotel - Rococo salen.
Adresse: Karl Johans gate 31, Oslo.

Triste greier egentlig

I løpet av alle år har jeg ikke hatt nedetid hos Netfonds. Har sett kunder hos Skandia og DnB har gått i svart over tekniske problemer.

Er vel bare å opprette en konto hos Nordnet nå, så ikke overgangen blir et sjokk.

2 Likes

Da var konto opprettet. Har klart å finne prisliste på kurtasje.
Finnes det en liste over belåningsgrad hos Nordnet? Finner ingenting

1 Like

står under selskapsfakta :wink:

2 Likes

Nice

Godt nytt, da får Nordnet kunder belåning i PCIB også.

Hva syntes vi egentlig om de nye sidene til nordnet?

Forbedring, helt klart.

Jeg hadde deler av min portefølje av PHO og PCIB hos Netfonds, med belåning, men har nå flyttet ALT over til DnB og Sbanken.

Anbefaler alle å gjøre det samme, da jeg opplever Netfonds/Nordnet som noe uforutsigbare.
Helt inntil 17.mai kunne de fortsatt ikke gi meg skriftlig bekreftelse på at vilkårene ville forbli uendret, så da valgte jeg å flytte.

Etter at Nordnet har lansert sine nye sider og Infront har oppgradert webtrader omtrent samtidig så er webtraderen gått helt i stå. Bruker minutter på å laste inn kurser som gjerne er gamle :rage:

1 Like

Kommer visstnok en API for Nordnet nå i juni en eller annen gang? Sitter å venter på den :smiley:

"Nordnet AutoTrader kan benyttes direkte etter at kundeforholdet ditt
er flyttet til Nordnet, og det jobbes med å kunne tilby Nordnet nExt API i
løpet av juni. "