Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordnet kjøper Netfonds - Hvordan påvirker det kundene og markedet?

Nordnet har i inngått en avtale om å kjøpe Netfonds. (20.12.2018)
Kjøpet må godkjennes av Finanstilsynet og dette er forventet å ta ca tre måneder.
I denne perioden vil det ikke skje noen endringer verken for kunder i Netfonds eller Nordnet.

Men eg forventer vifår noen utfordringer som kunde i tiden fremover. Dette kjem heilt sikkert ikkje til å gå smertefritt og for oss som kunde vil det koste tid og kr.
Og hva skjer med belåning, blir den forandra over natta?

Hva skje med kontoene? (Eks stor forskjell på Zero og Netfonds sin Live konto. Kan utløse realisering av aksjer og dermed skatt ved sammenslåing av konto?)

Og hvilken plattform går dei for? (Eg liker Netfonds. Kan egentlig ikkje fordra Nordnet sin plattform)

Edit:
Ikkje fordra Nordnet sin plattform var nok litt sterkt sagt. Har nok mest med at eg ikkje har brukt den så mykje.

2 Likes

Du har jo god tid å flytte aksjer etc. til en annen tilbyder om du ikke liker Nordnet? Personlig synes jeg det er fint det er Nordnet som kjøper Netfonds og ikke motsatt da jeg alt er Nordnet kunde :slight_smile:

6 Likes

Kan ein flytte aksjer ut fra Zero uten å utløse skatt? Den var ny for meg.
Skal sende Nordnet ein mail med det spørsmålet. Men eg kan ikkje sjå for meg hvordan dei kan få det til på ein lovlig måte.

En aktør mindre betyr mindre konkurranse, og trolig dårligere vilkår for kundene.

1 Like

Har man konto i Netfonds regner jeg med at selve VPS-konto/ASK-konto beholdes slik den er, bare overføres til Nordnet. Litt som gamle Postbanken-kontoer fortsatt er i bruk selv om det nå er DNB.

Har troen på sammenslåingen på sikt!

Det står dette på siden du linket til: “Eier du aksjer eller aksjefond fra før, har du en unik mulighet nå i 2018. Frem til 30. november, fra en annen leverandør, eller 21. desember, fra en aksje- og fondskonto hos Nordnet, kan du nemlig flytte disse verdipapirene inn til en aksjesparekonto ut 2018 uten at det utløser skatt.”

Ah, my bad. Så ikke at de gjorde forskjell på det.

Man kan håpe at nordnet får inn en del av den gode tekniske informasjonen som ligger i netfonds. :grimacing:

1 Like

Nordnet har jo også mye bra.
eks:

Det eg savner med Nordnet er:

  • muligheter for nedlasting av historiske data. Nordnet har kun tilbake til 2014 og kun med dato, sluttkurs, volum og verdi.

  • Har ikkje forskjellige Index for olsobørs og mulighet for nedlasting av data.

  • Mulighet for å sjå hvilken Index dei forskjellige aksjene hører til. eks

Noen som har noen tanker vedrørende fusjonen mellom Nordnet og Netfonds?

Netfonds har 30% belåningsgrad på PCIB, men jeg kan ikke finne noe belåningstilbud for PCIB—aksjen hos Nordnet.
Dette kan potensielt føre til nedsalg og en negativ utvikling en eller annen gang de neste to-tre månedene.

2 Likes

Jeg hadde konto hos Nordnet inntil ett år tilbake, men avviklet og flyttet til Netfonds, bl.a. pga bedre belåningsmuligheter hos Netfonds, generelt og for PCIB spesielt.
Dersom netfondskundene skal over på Nordnet sine lånebetingelser, slik jeg leser mellom linjene fra den informasjonen jeg hittil har fått om fusjonen, vinker jeg adjø også til Netfonds.

Da blir det Pareto og DNM for min del. Begge har 20 % belåning for PCIB, så det blir ingen nedsalg fra meg om kursen løfter seg bittelite.

Nordea har de laveste kurtasjene og gratis sanntid.
Det jeg vil savne hos Netfonds er traderen.

1 Like

Enig,
jeg kommer til å savne Prime Trader. En enkel og oversiktlig løsning jeg har foretrukket framfor løsningen fra konkurrentene jeg også har konto hos.
Dessuten har jeg opplevd Netfond sine nettsider som mer stabile enn noen andres.

Pareto jobber for å øke markedsandelen hos oss små og mellomstore.
3,9 % på aksjelandelslån er lavere rente enn jeg har oppdaget hos andre.
Gratis sanntid og maks 59 kroner i minstekurtasje er slik jeg oppfatter det konkurransedyktig med alle andre.
Det eneste minuset med Pareto er at gratisversjonen av netthandelsløsningen trenger forbedringer. Det har vært lovet siden ifjor, men er ennå ikke ferdigutviklet.

Litt uklart hvordan det blir med belåningen for Netfondskundene foreløpig, men det står ihvertfall følgende:

Vil Nordnet tilby tilsvarende egenkapitalkrav som det Netfonds har i dag?

Vi har en ambisjon om å tilby tilsvarende nivåer som Netfonds har i dag.

Ser ellers at man kan låne 50% på NANO hos Pareto, og det er jo svært høyt sammenlignet med andre.

Noen som har noen tanker vedrørende fusjonen mellom Nordnet og Netfonds?

Netfonds har 50% belåningsgrad på PHO, men jeg kan ikke finne noe belåningstilbud for PHO—aksjen hos Nordnet.

Dette kan potensielt føre til nedsalg og en negativ utvikling en eller annen gang de neste to-tre månedene.
DnB tilbyr forøvrig høyere belåningsgrad.

1 Like

Durabel - mener at huske at PHO har 20% i Nordnet Danmark…

Vær altid OBS med belåning, det kan være roden til meget ondt, i al fald bør man ikke belåne helt op, for så er man godt på r… ved nedsættelse af belånings%…

2 Likes

Enig i det. Selv har jeg ikke lånt penger til aksjekjøp, bortsett fra at jeg selvfølgelig kunne redusert min aksjebeholdning og kuttet all restgjeld på hus og hytte. Men den er likevel såpass begrenset at jeg kan leve godt med den selv om aksjemarkedet og de selskapene jeg er investert i skulle gå åt skogen.

Durable; 20% belåning hos Nordnet her i Norge. Hadde vært fint med 50%!

nordnet er konservative, det er nok best.

det har ofte skapt betydelige bølger når netfonds reduserer belåningsgrad med typ 20% på en aksje over natten

@Durable tok opp netfonds sin høye belåningsgrad kontra nordnet sin lavere i pho og pcib, dette er et interessant tema men har lett for å spinne diskusjonen veldig fort offtopic som en ser, samlet det derfor her.

Er det mange andre aksjer dette gjelder i tillegg?

1 Like