Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordnet - om aksjen og annet (SAVE)

VPSen kommer man væl åt fra hvilken netmegler som helst, værre med kontantbeholdningen.

Men blir det kundetap som Nordnet ikke ordner opp i så er de snart konk. Inga kunder vill ha en netmegler som ikke ens klarer at holde kundenes konto sepraret. Jeg ser allerede på alternativer.

Er det egentlig noen gode alternativer i Norge når det gjelder kurtasje, utvalg av verdipapirer og plattform? Jeg har en konto hos Pareto, men grensesnittet deres er ikke noe bedre enn Nordnet og de lar meg ikke ta delvis gevinst på et forhåndsdefinert nivå uten at jeg shorter aksjen, så jeg ga opp å bruke dem. En gang jeg logget inn vistes beløpet på kontoen som 0 før det ble rettet opp…

Jeg liker heller ikke Nordnet noe særlig, meg jeg har bare ikke funnet noen andre gode alternativer.

4 Likes

Jeg tenkte kolla Handelsbanken. Sist jeg kollade (typm 2012) så var deras webløsning før akjsehandel helt Belgien, men det har væl skjedd noe siden dess, tenkte jeg.

Edit: Ser ut som at de ikke klarer aksjehandel på Euronext Grow, i hvert fall ikek før småkunder.

Savner fortsatt gode gamle netfonds jeg💔

10 Likes

Kunne likt å se en skjermdump av utseendet til Pareto Infront, hvis mulig?

I følge retningslinjene skal de dekke opp til 2 mnok i tap av slike uforutsette hendelser. Så lenge dette er en bug, og ikke en data breach (hacking), så blåser det nok over. Antall ganger jeg ikke har klart å logge inn på sidene deres kan sikkert telles på en hånd, i alle årene jeg har vært kunde hos Nordnet.

2 Likes

I starten, så var “nye” nordnet relativt ustabilt. Nede kanskje en håndfull ganger som du sier. Relativt fordi tjenester som f.eks. Netfonds hadde null nedetid så lenge jeg brukte det. :stuck_out_tongue:

10 år siden…

12 Likes

UX på webben har virklig gått bakover seineste 10-15 åren. Fullt med fjuniser uten erfaring som jobber som UX-designere numera. Og ikke gidder de å lese seg opp på hva som faktisk er kjent å fungere bra heller.

Edit: Nordnet-appen er enda værre. Ekstremt langsam og ikke-responsiv. Umulig at bruke før handel.

5 Likes

Dette er skremmende. Det er her jeg har plassert nesten all min formue på en zero-konto.

Programmeringsmessig, har man først kommet inn på en feil person er det vanskelig å oppdage at den personen ikke er riktig, Da må man inn med kontrollspm eller Tofaktorautentisering på noen eventer slik som kjøp/salg og det høres fryktelig tungvint ut for brukeren.

1 Like

Det er banksikringsfondet. Det gjelder ikke her.

Dette går under force major. De dekker 0kr for penger tapt idag.

Man kan checke IP, MAC-adresse og gjøre en IP-trace og se om det er sånn som det pleier å vare før den brukeren. Hvis ikke: 2 faktor-autentisering før å få gjort det man vill.

1 Like

Hvis kunder har tap og de (nordnet) ikke tekker opp tar det ikke mange dager før de har 0 kunder => konk.

3 Likes

De kommer ikke til å dekke en krone. Med mindre en kunde har fått utført handler av andre.

De som ikke har fått solgt gira produkter får 0.

1 Like

Man kan vel alltids si man hadde tenkt å selge i dag, men ikke fikk solgt. Tror det er risikoen man tar med å være kunde og det står sikkert et eller annet sted i TOSen deres at de ikke tar ansvar hvis man ikke får solgt pga. tekniske problemer. Dersom noen andre som ikke burde hatt tilgang har kjøpt / solgt noe på din konto er det jo en helt annen sak. Foreløpig er det ikke noe som tyder på at det har skjedd.

3 Likes

Det var mest slikt jeg tenkte på. Eller att noen har tillskanset seg kontantbeholdningen.

Om noe har skjedd med din beholdning, eller midler. Så er det selvsagt Nordnet sitt ansvar å ordne opp.

Men, om du ikke har fått mulighet til å selge/kjøpe aksjer pga nedetid. Så er det dessverre slik det er.

Slik jeg forstår denne saken har kunder fått til å logge inn, for så å oppdage at de er inne på en annens kundes konto. De har også beskrevet i media at det så ut som de kunne f.eks. kjøpe og selge. Gjenstår å se hvilken skade som har skjedd her, men dette er åpenbart alvorlig.

Jeg jobber som utvikler og har vanskelig å se for meg hvordan dette har kunnet skje teknisk. Én ting er å ikke kunne logge inn, noe helt annet er at man kobles til feil identitet. Alt kan skje, selvsagt, men jeg skulle likt å visst detaljene i dette. Skyldes det en feil i oppslag i brukerdatabasen f.eks., eller ligger det på et annet nivå. Det er uansett ikke særlig tillitsvekkende.

Det beste Nordnet kan gjøre når de har rettet opp i dette er å gi en detaljert redegjørelse for hva som gikk galt og hvilke tiltak de har satt inn for at noe lignende ikke skal skje igjen.

5 Likes

Jeg kan se for meg at dette har skjedd pga en bug :wink: :stuck_out_tongue:

1 Like

De bedre meglerhusene lar deg ringe inn for å utføre evt handler når de har nedetid.

1 Like