Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk biotek - en gullalder?

For øyeblikket er det mange norske biotekselskaper som synes nær et internasjonalt gjennombrudd, særlig når det gjelder behandling av kreft.

En kan nevne:

Photocure
Vaccibody
Targovax
Bergenbio
Ultimovax
PCIbio

Og dobbelt så mange kunne vært nevnt av relativt nystartede selskaper innen kreftmedisin og relatert virksomhet.

Det virker som om det er mange selskaper internasjonalt som nå er i ferd med å lykkes med ny teknologi mot kreft.

Konkurransen er altså enorm på feltet, med en rivende utvikling.

Så er vi i Norge i en gullalder, hvor norske biotek-selskaper på rekke og rad vil gå til himmels, gå i front og til slutt kjøpes opp av Big Pharma, eller er vi som alltid bare litt høye på oss selv, og ikke så spesielt betydningsfulle i den store sammenhengen?

5 Likes

Blir en useriøs/svært mangelfull tråd når du ikke tar med Nano, selv om du ikke har aksjer der.
De er måneder fra å kunne søke godkjenning, med en medisin som er i verdensklasse innen NHL.

6 Likes

Jeg tror vi er på veg inn i en gullalder. Uten å diskutere her hvem som feiler og hvem som klarer å nå markedet, så kan man jo se for seg 2025, hvor flere har hatt readout av sine “registreringsstudier”, og markedsgodkjennelse på en eller flere indikasjoner burde være eller burde komme innen kort tid. Hvordan tror vi at bioteksektoren vil se ut med f.eks tre selskaper til med godkjente medisiner? Hvor mange i randomiserte fase 2 vil vi ha på børs da?

My guess er at gullalderen såvidt er i gang, og at det vil komme gode caser etterhvert som den gode forskningen i Norge manifesterer seg i gode start ups. Det som gjelder for oss som er på børs nå er å IKKE bli wiped out ved å investere i feil selskap nå.

De som nå har valgt seg en hest som blir lam før den kommer i mål, vil bruke de neste 5 årene på å komme seg a jour igjen. De som har plukket vinnerne eller riktig strategi nå, tror jeg sitter meget godt i det for fremtiden.

8 Likes

Jeg kjører ca 50% i selskapet jeg har mest tro på - og 10% i 5 andre biotechs.

Totalt utgjør biotechs samlet sett 50% av penga jeg har på børs.

Resten av kapitalen står i kunst og sekundær eiendom.

Så er det bare å håpe at minst 1 eller 2 hester kommer over mållinjen. :clap::santa:t2:

3 Likes

Litt merkelig og ikke ta med AZT i denne oversikten, ett selskap som man kan si allerede har lyktes etter og ha steget 1350% på ett år. Riktignok ikke ett firma som som selv forsker frem legemidler. Men derimot leverer ingredienser som brukes til utvikling av utallige vaksiner blant annet mot kreft. Tjener allerede gode penger, og sterk vekst indikeres. Ingen emisjonsfare, og svært liten risiko. Bør absolutt også vurderes etter min mening.

2 Likes

Helt enig. Jeg kjøpte meg selv inn i AZT på 7.50 og har hatt en fin reise der. Og reisen har såvidt begynt, slik jeg ser det.

1 Like

Jeg har fordelt meg på 5 selskaper, og om ett f.eks. selges til BP, så reinvesterer jeg i selskaper som ligger like bak i køen.

Med maks flaks kan en kanskje bli med på at flere selskaper modnes på denne måten.

2 Likes