Godt gammelt selskap til røverpris? Eller konkurspris?
Jeg kjenner ikke dette selskapet. men ser at Fiducia AS/Fearnley har kjøpt seg opp til rett over 5% av selskapet:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=426361
Hvis jeg hadde skjønt mer av balanseregnskapet kunen jeg tatt en råsjans og kjøpt litt til konkurspris og sett på det som en binær aksje. For jeg synes det ligger i navnet at selskapet må eie en masse skogeiendommer, men ærlig talt orker jeg ikke lete opp denne informasjonen. Er det noen som vet, eller vet hvor den kan finnes? Utfra balansen i kvartalsrapporten kan jeg ikke (raskt) finne denne informasjonen. Hva eiendelene prises til i regnskapet er ikke poenget: hva er det selskapet faktisk eier i dag - av håndfaste store skogeiendommer og annet. Det er det jeg er ute etter. Fabrikker er ikke så interessant heller. Papirbransjen føles ikek som den sikreste investeringen, men om selskapet eier digre eiendommer er det ikke utenkelig at disse er priset for lavt.
Ja selskapet har høy gjeld og betaler for mye på denne gjelden. Dette er altså poenget; kan det være mulig å synliggjøre verdier i selskapet ved å selge noen av eiendelene? Alle vet hvordan regnskaper kan manipuleres. Noen sier forrige revisor ble kastet fordi revisjonen viste at gjelden var høyere enn eiendelene.
Uansett: er det slik at NSG bare har med skog å gjøre fordi de lager papir, eller eier de også skogen de lager papir av…? Noen som vet noe mer om eiendelene?