Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske skog (NSKOG)

Var det en liten bris jeg kjente? Brente lunten en liten centimeter til?

Wenaasgruppen har smettet inn på 20. plass på eierlisten! (Ikke oppdatert på NSKOGs hjemmeside enda). Historien:
Etter fallet under 50,- i mai 2023 økte de posisjonen sin med 200% (50-150K). De ga opp i september -23 og beholdt bare en lyttepost på 890 aksjer.

Nå har de økt posisjonen sin med 61.697,75% :’) og eier 550.000 aksjer. Nesten 5% av free float (slik jeg så det lenger oppe) er spist av èn større eier :slight_smile: Slik jeg leser listen deres er også Wenaasgruppen en ganske stabil eier, tipper de ikke selger på 45,- for å si det sånn.

Tikk, takk, shorterpakk…

5 Likes

Ja basert på dagens bevegelse synes det å ha vært en liten bris, men selv en liten bris kan bygge opp til storm :slight_smile:
Ingen tvil om at vi har nådd «bunnen» når man ser enda en aktør i markedet (nyhet fra idag):

Prishopp på containerboard for Hamburger Containerboard.

Blir også spennende å følge med på den pågående streiken i Finland som startet nå, og i hvilken grad det vil påvirke de store aktørene innen sektoren der borte, ikke minst hvor lenge den vil være. Kan det gi positive ringvirkninger for nskog om de må stenge / redusere produksjon? Da tenker jeg på Metsa, Stora enso, og UPM.

Ha en god kveld!

5 Likes

Nok en gang bevis på at man kan føle seg tryggere på at en bunn i en syklus er nådd, og at man ser at sektoren gradvis øker prisene igjen.

Nyhet fra idag.
Fint å kunne posisjonere seg ytterligere i nskog til en pris under 36,-

Ha en fin dag!

6 Likes

Galskapen fortsetter :roll_eyes:

Interessante bevegelser i aksjonærlisten i dag. Føler meg ganske sikker på at shortaksjer er blitt tilbakelevert til Nordnet Livsforsikring. Undret meg når de “solgte” nesten hele posisjonen sin, siden jeg trodde de representerte Zero-kontoene på Nordnet. Nå når de er tilbake på topp 50 med omtrent samme antall aksjer, er det nærliggende å tro at en shortaktør har levert dem tilbake…?

Om noen vet hvordan slike lister funker, gi gjerne en lyd. Listen utgitt i dag viser en omsetning på nærere halvannen million aksjer, langt fra omsetningen på børsen. Er ut- og tilbakelevering av shortaksjer også med på disse listene? Er det andre grunner for at noen havner på listene? Er flere andre dager i det siste med store “usynlige” bevegelser. Wenaasgruppens transaksjon på over 500K kan for eksempel ikke ha gått over børs.

Føler egentlig det har vært mange store “uforklarlige” oppføringer på listene etter dagen med 2,17 mill aksjer omsatt synlig. Er det noe på gang? Dagen for den omsetningen i listene (4. mars?) viser ingen SÅ store transaksjoner, men MANGE forskjellige proffer med transaksjoner på ca 50-400K aksjer.

@pdx ?

Kanskje denne er til hjelp: Nyhet: DAGLIGE aksjonærlister 🥳 - #364 av pdx :slightly_smiling_face:

2 Likes

Takker!! Kan jeg dele den teksten andre steder? Med referanse til deg og Tekinvestor selvsagt :slight_smile:

Ja klart, men husk at det er min tolkning av en prat med VPS for lenge siden :smiley:

1 Like

Innkallelse til ordinær generalforsamling

Notice of annual general meeting

Annual report 2023

NSKOG02 - Exercise of voluntary early redemption in part (call option)

1 Like

Sparer en del utgifter på dette lånet over tid.

2 Likes

Tilbakebetaling av gjeld er alltid bra!
Er det denne gjelden som hadde covenants mot utbytter?

1 av 2. Det gjenstår en revolving credit facility som har like vilkår:

https://www.norskeskog.com/investors/dividend-shares-and-debt/debt

Men nå er det lite gjeld igjen på konsernnivå!

3 Likes

Brann på Skogn:

– Nå stenges (en av tre) fyrkjelen(/r)ned. Vi har mulighet til å kjøre dampproduksjon gjennom andre anlegg, forklarer han.

Annual general meeting Norske Skog

Ordinær generalforsamling i Norske Skog

Norske Skog ASA - Invitasjon til presentasjon av Q1 2024-resultater

Norske Skog ASA – Invitation to presentation of Q1 2024 results