Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske skog (NSKOG)

Hivs ting fortsatte i Q4 2023 som resten av året så er en EBITDA på 1,2 mdr ett rimligt antagande. Men, man har under året dragit på sig betydligt mer gjeld, hvilket selvføgelig ikker er bra.

Att de tjente gott med pengr tidligere hjelper ikke nå. Det er hva de kan tjene 2024 og fremover som betyr nå før kursen, ikke hva det tjente tidligere.

Norske Skog ASA - Invitasjon til presentasjon av Q4 2023-resultater

Norske Skog ASA – Invitation to presentation of Q4 2023 results

1 Like

Adjustment of synthetic share options exercise price under the Long-Term Incentive programme

Huh, på aksjonærlisten for 07.02 i NSKOG, “selger” Nordnet Livsforsikring over 400K. Er ikke dette placeholderaktør for Zerokontoene? Har de levert 400K aksjer til en shortaktør?

Vet noen? @pdx ?

Ønsker forøvrig alle longs lykke til i morgen tidlig :slight_smile:

Spekulasjoner og eventyr😂

Den skjønte jeg ikke litt en gang :slight_smile:

Blir nysgjerrig, for det har virket logisk tidligere at NN Livsf. er Zerokontoene, og maks omsetning siste 5 handelsdager har vært 430K så vidt jeg kan se. Derfor jeg tagger pdx, så kan han forhåpentlig bringe litt fakta til spekulasjonene og eventyrene?

Fortsatt svake markeder

Still weak markets

@Midlang86 ser ut som du fikk med deg webinaret i går? Jeg var i kontakt med IR i dag, og han kunne ikke sende meg noe som helst informasjon. Kan du tenke deg å dele noen highlights, om det er noen?

Eneste jeg kan dele med dere fra IR var formuleringen:
“Styret har ikke vedtatt noe utbytte for 2023 til utbetaling i 2024.”

Som om det var noen bombe :roll_eyes: Er ikke det vanlig å SI det om det vedtas å ikke betale utbytte? Kan det bety at de ikke har behandlet det enda? Selv velger jeg å tro det ikke vil komme noe i år, men er nysgjerrig på problemstillingen.

Og så er det morsomt å se en ny synlig aktør på shortslisten, GSA Capital Partners
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010861115

Det betyr at det ikke kommer utbytte i år. Med mindre de vedtar extra ordinært utbytte senere i år. Men så lenge de har begrensning på utbytte i forhold til gjelden sin, så er det rettere om de betaler ned gjelden med forbehold på enn å be om unntak for å betale ut til oss.

2 Likes

Fikk litt svar idag av Even selv.
De mener Q4 er relativt svakt grunnet markedspress og at tre av 11 maskiner ikke går for fult, derav høy kostnadsbase kontra produksjonskapasitet. Dette vil bli bedre i 2024 og skår ut for fult i 2025.

Ellers ligger og kostnad med tilbakekjøpet(deler av det) i Q4.

Forsikringsoppgjøret og mulighetene er fortsatt prematurt, men har press på dette og de vil melde markedet når de har mer kjøtt på beinet.

Jeg velger å holde på det at utbytte i år blir en verdi økning av våres eierandeler etter GF, da 10 mill aksjer slettes og påfører oss 4-5kr verdi økning.

Jeg velger å tro at dette er bunnen, da alle piler peker oppover for Nskog.

4 Likes

Hjertelig takk, Midlang! Dog jeg har regnet aksjene som slettet for lengst :upside_down_face:

Er PM6 som omtales her:

1 Like

Men det store spm er hva skal maskinen bygges om til? Bygges den om? Bygges den om til noe mer high tech til å ha oppstart når flere andre har stengt ned produksjon grunnet over kapasitet? Noen spekulerer i MdF plater til bygge bransjen, noen i tre panel til bransjen, da dette kan selges via Byggma kjeden.

Jeg tenkte MDF ihvertfall. Mener jeg leste at et kriterie fra forsikringen er at pengene skal investeres i trefiber-markedet. Det er jo pulp de var og er rigget for, og da er MDF nærliggende og trepaneler utelukket. Det krever vel også helt annet maskineri enn det de kan klare å ta vare på fra PM6 (sag og impregnering, heller enn boilers, masseconveyors, valser o.l.)

Byggma har nok en del kompetanse på MDF, de selger ihvertfall en god del forskjellige MDF-produkt. Og markedet ser ut til å vokse, selv om jeg enda ikke har identifisert en god kilde. Her er èn ihvertfall:

Absolutt en teori dette…

2 Likes

Huh, se der ja! Takk for den :slight_smile:

Moro å se, industri er awesome!! Visste ikke at IKEA-møbler også er MDF, har alltid tenkt på det som ferdig malte veggplater :upside_down_face:

Nå når jeg ser alle maskinene som er involvert, og som også brukes til papir, tenker jeg at denne omstillingen blir knall!! Garantert masse utstyr som ikke ble ødelagt i raset som kan gjenbrukes, og det er vel en del brownfieldmuligheter om det trengs annen type lagring enn papiret har hatt behov for:
https://maps.app.goo.gl/UhdJAr8pnkfWPAvP8

Ble det sagt noe i q/a sesjonen etter q4 report vedrørende når man kan forvente mer info om hva som skjer med pm6?

Short øker jevnt fremdeles, noe som er overraskende. Den går vel raskt mtp dagens volume når førstemann av de 7 synlige over 0,5% begynner dekke inn. Spørsmålet er bare hvor mye de vil tyne strikken. Og blir spennende om førstemann skal dekke raskt inn for å redde sitt eget skinn!

Syklisk er syklisk, og dette vil snu.

Hva tror folk her om hva ny CEO og eier foretar seg vedrørende CIRCA? Lost case og selges til den prisen man får, eller spytter man inn mer?
Fult fokus på egen skute, vil vel dog være gunstig nå.