Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske skog (NSKOG)

Det skulle man føretatt sig høsten 2023. Isteden før å satse har NSKOG minket sitt innehav. Så noen satsning derfra regner jeg ikke med. Mulig de selger, Hvis noen annen går inn med kapital så går kursen og verdien på NSKOGs innehav opp og de kan selge til bedre pris. Umuilg å vite hvordan de gjør dette. Oppenbart trenger Circa Group en solid huvudeier.

1 Like

Fra lokalavisa

3 Likes

Circa er vel ikke så viktig i det korte bildet? Om Norske Skog skal forsvare sin eierandel, må de ut med 50-100 mill, og eier 25% av en ferdig finansiert fabrikk. Helt etter strategien med diversifisering og utnyttelse av verdikjeden de er inne i. Om partnere skulle trekke seg fra finansieringsrunden, må vi ut med 200-400 millioner, men vil sannsynligvis sitte igjen med langt over 50% av selskapet. (50-100/200-400 er basert på at det er luftet mulighet for å få låne opp til halve (EUR 20 mill) beløpet som trengs (EUR 40 mill))

Å si at short øker jevnt, er vel å ta litt hardt i. At det er økt med flere prosent handler vel mer om at det er aktører som har krysset over 0,5%-grensen og har blitt synlige i SSRegisteret. Synes det er veldig gøy, jeg :slight_smile: At de må kjøpe tilbake over 6% av aksjene (etter GF; sletting av egne aksjer) for å dekke seg inn! Med short som ikke er synlig, er det sikkert rundt 10% short som må dekkes.

JEG håper at PM6-nyheter, som vel må komme snart, vil skifte momentum oppover og tvinge dem til å få fingen ut av r**en :upside_down_face:

Her er forøvrig en artikkel som gir litt bakgrunn på sannsynlig grunn for at kursen er slik den er i dag. Ett av fondene som trekkes frem som momentumshortere og nevnes i artikkelen, Citadel, er på shortlisten “vår” (:

3 Likes

Hvis Circa klarer å re-finansiere seg så kommer Norske Skog ikke at ha 25% av selskapet, uten i beste fall noe i stil med 12,5%, men troligvis mye mindre enn det. Børsveriet på Circa idag er vel omtrent 160 M, og de trenger 400. 200 av disse kan det få låna, his noen stiller opp som garant. Men 200 må inn. Blir det emision kan vi regnemed at utvanning med en faktor 2, minst.
Hade Norske Skog vårdat denne investeringen så hade man kunnat ha kvar eierandelen som på sikt kan bli vert langt mer enn 400M. Men det har man alltså ikke gjort, uten isteden solgt seg ned.
At selge seg ned kan dokk vise ha varit bra hvis Circa ikke klarer å re-finansiere sig og går i konk. Da fikk Nskog i hver fall noe tilbake.

Hvorfor er du så sikker på at Norske Skog ikke har solgt seg ned for å gå inn NÅ? Når de får mye for pengene? Hvordan er det du ser for deg at dette skal skje? Jeg skjønner ikke hvorfor du er så sikker på at de ikke skal delta i en evt. emisjon “pro rata” men heller vil la seg utvanne?

Hvis de hadde varit intressert i å stille opp med kapital så hadde de allerede gjort det. Kapitalinhentning i Circa er ikke noe nytt, de har prøvd å få det til siden i somras.

Voldsomt så skråsikker du var da! Kan for all del hende du har rett, jeg har ikke fulgt caset Circa tett. Men er det ikke mulig at NSKOG har ventet nettopp på et slik lån som nå er luftet fra Finland? Det har vel ikke vært snakk om noe konkret lån før nå? De klarer nå fint å garantere for det, OG ta vare på sin eierandel. Er småaksjonærer og andre som ikke er langsiktige og villig til å backe sin eierandel som taper på at det har gått så mye tid.

Jeg har ihvertfall hatt to lukrative kriseemisjoner i BGBIO og NTI, tror Circa kan bli liknende.

"Men er det ikke mulig at NSKOG har ventet nettopp på et slik lån som nå er luftet fra Finland? Det har vel ikke vært snakk om noe konkret lån før nå? "

Jeg har ikke hørt noe om lånet før Q4 presentasjonen.

“De klarer nå fint å garantere for det, OG ta vare på sin eierandel.”

Det klarer de sikkert, men mitt inntrykk er at de ikke er intressert.

“Er småaksjonærer og andre som ikke er langsiktige og villig til å backe sin eierandel som taper på at det har gått så mye tid.”

Småaksjonærer har ikke resurserne til at gjøre noe åt saken. I hvert fall ikke mange nok. Det var nok mange som blev lurt inn i denne aksjen etter den famøse artikeln om “10 dobbling”. Hvis jeg hade haft penge skulle jeg betalt alle 400 miljonerne direkte (i utbyte mot en rimligt større eierandel) men jeg er ikke mangmiljonær. Tydlighvis tynnt intresse før Circa bland de som er det.

Men vi får se. Mulig jeg har feil og Nskog kliver inne og skjuter til penger. Jeg kan dokk ikke se noe om taler før det. Men synes det vore veldig bra hvis de faktiskt gjorde det.

1 Like

Fin oppgang i både SCA, Billerud, UPM og Stora Enso idag.

Mulig dette er årsaken:

SCA want to increase prices for white and brown kraftliner in Europe by €80/t.
The new pricses are to be valid from 1 April 2024.

1 Like

Rentefastsettelse

Som jeg skrev på Hegnars sirkus før i dag:
Moro, moro! Nå er vi altså oppe i 12,3% short, 13,6% etter sletting. De som står bak listen mener free float i selskapet er ca 68% av aksjene, noe som er helt latterlig! Det er omtrent det samme som er på hele topp 50 til sammen!! Og på topp 50 er de fleste stabile, ved en kjapp gjennomgang fant jeg nå minst 48 m aksjer på eiere som har ligget stabilt/økt over tid.

Shorterne feilberegner stygt (for dem) i NSKOG, og som vi har sett i listene er det stort sett de som handler med hverandre. 2m-dagen er nok siste listen og den viser stort sett institusjoner som bytter aksjer. Litt spent på om ettermiddagens liste på SSR viser noe avklarende.

Faderullan, skulle ønske jeg hadde store muskler nå, så skulle jeg utløst tidenes shortskvis :’)

https://www.dn.no/borskommentar/havner-favorittaksjen-din-pa-denne-listen-er-du-ille-ute/2-1-1607767

Om noen har muskler på sosiale media, tror jeg jommen ikke det skulle så mye til for å få til en game-stop-situasjon i denne aksjen…

1 Like

Har gjort en ny finregning på Topp 50-aksjonærer, basert på Tekinvestors aksjonærlister, og sett på hvor stabilt eierskapet deres har vært siden rundt nyttår:

Eiere i Topp 50 : Millioner aksjer - totalt 64,7
Long/stabil: 50,5
Ustabil: 4,77
NSKOG: 9,43

Småaksjonærer : Millioner aksjer - totalt 29,56
Antatt long: 23,06
Antatt ustabil: 6,5 (lik ustabil andel av topp 50 + NSKOGS postmargin)

Mine betraktninger:
Dette peker på at free float må være rundt 11-12 millioner aksjer. Short er på 11,6 millioner aksjer (12,3%). (Dog kjenner jeg ikke til om småaksjonærer har noe bias.)

Betyr det, med NSKOGs egen aksjepost, at free float i praksis er lik 0 når short dekkes inn?

Det er også tenkelig at en del av ustabilt listefyll på topp 50 er long. De utgjør totalt 4,77 mill. aksjer…

1 Like

Folk selger nok litt når kursen stiger.

2 Likes

Var det en liten bris jeg kjente? Brente lunten en liten centimeter til?

Wenaasgruppen har smettet inn på 20. plass på eierlisten! (Ikke oppdatert på NSKOGs hjemmeside enda). Historien:
Etter fallet under 50,- i mai 2023 økte de posisjonen sin med 200% (50-150K). De ga opp i september -23 og beholdt bare en lyttepost på 890 aksjer.

Nå har de økt posisjonen sin med 61.697,75% :’) og eier 550.000 aksjer. Nesten 5% av free float (slik jeg så det lenger oppe) er spist av èn større eier :slight_smile: Slik jeg leser listen deres er også Wenaasgruppen en ganske stabil eier, tipper de ikke selger på 45,- for å si det sånn.

Tikk, takk, shorterpakk…

5 Likes

Ja basert på dagens bevegelse synes det å ha vært en liten bris, men selv en liten bris kan bygge opp til storm :slight_smile:
Ingen tvil om at vi har nådd «bunnen» når man ser enda en aktør i markedet (nyhet fra idag):

Prishopp på containerboard for Hamburger Containerboard.

Blir også spennende å følge med på den pågående streiken i Finland som startet nå, og i hvilken grad det vil påvirke de store aktørene innen sektoren der borte, ikke minst hvor lenge den vil være. Kan det gi positive ringvirkninger for nskog om de må stenge / redusere produksjon? Da tenker jeg på Metsa, Stora enso, og UPM.

Ha en god kveld!

5 Likes

Nok en gang bevis på at man kan føle seg tryggere på at en bunn i en syklus er nådd, og at man ser at sektoren gradvis øker prisene igjen.

Nyhet fra idag.
Fint å kunne posisjonere seg ytterligere i nskog til en pris under 36,-

Ha en fin dag!

6 Likes

Galskapen fortsetter :roll_eyes:

Interessante bevegelser i aksjonærlisten i dag. Føler meg ganske sikker på at shortaksjer er blitt tilbakelevert til Nordnet Livsforsikring. Undret meg når de “solgte” nesten hele posisjonen sin, siden jeg trodde de representerte Zero-kontoene på Nordnet. Nå når de er tilbake på topp 50 med omtrent samme antall aksjer, er det nærliggende å tro at en shortaktør har levert dem tilbake…?

Om noen vet hvordan slike lister funker, gi gjerne en lyd. Listen utgitt i dag viser en omsetning på nærere halvannen million aksjer, langt fra omsetningen på børsen. Er ut- og tilbakelevering av shortaksjer også med på disse listene? Er det andre grunner for at noen havner på listene? Er flere andre dager i det siste med store “usynlige” bevegelser. Wenaasgruppens transaksjon på over 500K kan for eksempel ikke ha gått over børs.

Føler egentlig det har vært mange store “uforklarlige” oppføringer på listene etter dagen med 2,17 mill aksjer omsatt synlig. Er det noe på gang? Dagen for den omsetningen i listene (4. mars?) viser ingen SÅ store transaksjoner, men MANGE forskjellige proffer med transaksjoner på ca 50-400K aksjer.

@pdx ?

Kanskje denne er til hjelp: Nyhet: DAGLIGE aksjonærlister 🥳 - #364 av pdx :slightly_smiling_face:

2 Likes

Takker!! Kan jeg dele den teksten andre steder? Med referanse til deg og Tekinvestor selvsagt :slight_smile: