Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske skog (NSKOG)

Completes share repurchase programme

Oppdatering knyttet til ombygging fra avispapir til emballasjepapir ved Norske Skog Golbey

Update related to the conversion from newsprint to containerboard at Norske Skog Golbey

Key information relating to the cash dividend to be paid by Norske Skog ASA

Distribution of dividend of NOK 0.67 per share

Norske Skog - Capital Markets Day Presentation

Ex dividend NOK 0.67 today

Award of synthetic share options under the Long-Term Incentive programme

Rentefastsettelse

Mandatory notification of trade by primary insiders

Disclosure in NORSKE SKOG ASA

Veldig artig med meldingen fra Nordea Funds Ltd. i dag :slight_smile: Når jeg går igjennom topp 50 (fra Tekinvestor), så kan det se ut som at de har kjøpt ganske godt de siste dagene, for når jeg plusser sammen posisjonene deres i siste listen, kommer jeg til drøyt 3,8% eierskap. En del jeg sikkert ikke kan se, om de har kontoer som har mindre poster enn de som vises i topp 50 da.

Siden sommeren har deres tre største kontoer økt fra 1.721.638 aksjer, til 2.989.448, nogenlunde jevnt og trutt, en økning på over 73% av beholdningen deres. Eller i følge siste melding, fra 2 til 5% eierskap i selskapet, en 2,5dobling av innehavet. Har de tenkt til å stoppe? Eller skal de fortsette å redusere float og høste det shorterne har sådd?

Og hvor stort blir utbyttet som sannsynligvis blir presentert 8. februar? Konsensus (på Norskeskog.com) sier kr 1,53. Skal shorterne sitte over den også, og tape ytterligere 3-4%?

Har jeg tenkt feil noe sted? Noe annet som burde nevnes?

Og hvor mye betaler de egentlig i månedlig rente på shorten i prosent? Noen erfarne shortere som kan svare?

Spennende tider :slight_smile:

1 Like

Skog har konsolidert i måneder på desse nivåene. 39-40kr er å bli rock bottom for min del.

2 Likes

synes nskog virker billig her, laster opp her nede. Har et kursmål på 75.- som flere meglerhus også opererer med.

2 Likes

En titt på shortandeler i NSKOG:

Nordeas flagging i dag har fått meg til å ta en nærere titt på shortsituasjonen i Norske skog. Her er mine funn basert på tall fra aksjonærlister levert av tekinvestor:

Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.

Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.

Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.

Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller……?

4 Likes

Norske Skog styrker konsernledelsen

1 Like

Norske Skog strengthens corporate management

Drangsland får sine aktører på plass. Litt dialog med Even Lund - NSKOG sine aksjer blir foreslått slettet etter GF. Omregnet vil dette påføre kurs ca. 4,4kr positivt bidrag. Legger vi og informasjon rundt forsikringsoppgjøret på plass og utbytte guiding, klarer jeg ikke se at nedsiden er til side. Pr nå er jeg sikker på det er uro fra shorterer og tvangssalg som presser kurs nedover. Selskapet prises nå lavere enn ved notering. BUY for min del.

2 Likes

Drangsland må vise til resultat. 2 CEO-byten på 6 månader er ikke bra før førtroendet. Det er det vi ser nå. Det er kun en ting som må til nå og det penger inn på bok.
Hvis Nskog lykkes med at få god butikk av dette bør kursen opp, ja. Men resultaten må inn først. Deretter kommer kursen. Det er nok fler enn jeg som sitter på gjerdet og venter på lavere kurs og tydlig bekreftelse på at Drangsland klarer av jobben (dvs drive selskapet med bra margin).

I 2022 hadde de vel 2 milliarder ebitda, for 2023 ligger de an til 1,8milliarder ebitda, hva er din margin?