Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

North energy asa (north.ol)

Starter en tråd om NORTH ENERGY ASA (NORTH.OL) siden en del har den i favoritt-listen eller i porteføljen sin :slight_smile:

North Energy ASA engages in the exploration, development, and production of oil and gas in the Norwegian continental shelf. The company was founded in 2007 and is headquartered in Oslo, Norway.

La oss starte diskusjonen! @kjoeleskap @DuX @Fixaren @apett @futureman @Amf @Rivorud @kobegwapo @HarryCane @Babb @lene @Leolion @Arnt-Helge @kronerulleren @Hakon @vegstr @Krieghoff @interest @Fafnir @Astro @TheDudester @Andreas @TreeRex @Delarock @Honda1380 @Gooner @diva38 @memonet @sjz @kula @Lebo @Fluehue @pdx

Har selv akkumulert enda litt den foregående uken. Reprising til til 2.8-3 kr må være nært forestående (det har jeg riktignok trodd i over et år nå^^). Er det usikkerhet rundt refusjonen som er grunnen for rabatten? Isåfall bør det bli en hyggelig november. Eller er det forvirring/begymring om eierstrukturen som gjør at vi kan handle til 60% av EK?

https://newsweb.oslobors.no/message/464559

Endelig er refusjonen på plass. 234 millioner tilbake i cash. I tillegg har North 29,5% av aksjene i Reach og en grei post i TXP.

Markedsverdi i skrivende stund: 222,618,000
Når våkner markedet?

Av de 234 så vil nok 115 måtte settes tilside ifbm innvendingen som skatteetaten kom med tidligere i høst. Selskapet skal anke den avgjærelsen innen utgangen av året. Videre så sier selskapet at de mottsetter seg konklusjonen til skatteetaten på det sterkeste.

Skrevet på Hegnar:

Jeg er drittlei av å vente på kursoppgang, selskapet er underpriset ledelsen tuller rundt med pengene til aksjonærene, tiden har kommet for en slutt, jeg sitter med noen prosent av selskapet og har midler til å øke mer men dette vil være vanskelig med tanke på omsetning på aksjen, men å komme til 5% kan gå innen neste uke så det blir mulig å innkalle til gf. Jeg vil foreslå på generalforsamlingen utbytte på cash-beholding, investerte midler, som da må bli solgt, skatterefusjonen, delen som er sikkert, (Beholde de 115mil som er usikkert til overs) har jeg deres støtte er spørsmålet?

Øke til 5% og bli 3 største eier i selskapet? Joda, kjør på og du skal få min støtte den dagen du flagger 5% tenker jeg.

Endelig lit livstegn fra selskapet. Blir spennende å se hva som kommer fremover!

https://newsweb.oslobors.no/message/467014

Nå har vi ca 250 mil før resten av skatten er i Box :slight_smile:
Lett Bygde matematikk vil da si at potensiale er 1kr utbytte, med samme utgangspunktet?

Det er ikke mine ord :slight_smile: :

" North Energy is entering 2019 with a strong
financial position, with no debt and around NOK 250 million in cash, before
taking into account any adverse outcome of the tax dispute with OTO.

Tanker fra: Jæims Bånn

Selv tror jeg det blir 50/50 utbytte og investeringer. Min 35-40 øre.
North har ligget rundt 400mnok i EK.
Nå er cash 250, så da vil jeg tro øvrige eiendeler inkl aksjer 120-140.
Om børsene hadde ligget over 900 tror jeg utbytte ville blitt større.
I dagens urolige prising tror jeg det finnes noen gode investeringer for North.

Reach,Napatech,TXP ,Polarcus er kjent.
Reach alene verdt 100 Mill med dagens kursnivå.

Må ikke glemme, at det er en fare for at de må tilbakebetale 115mil (+ renter) for utbetaling fra 2014/2015 :slight_smile:

Nei. Men da vil de ha 100 mill i cash og verdie i selskapene for 130 millioner. Så pt. Er dette priset som om dette er tapt?

Prisen på et selskapet er jo i stor grad basert på fremtidig inntjening. Siden NORTH per idag har nada drift, hvorfor skal du ha penger i selskapet her istedenfor i f eks banken som gir renter?
NORTH er jo per idag et dårlig diversifisert fond. Kan like greit investere i underliggende aksjer så har du iværtfall kontroll over når de evt skal selges.

1 Like

Ja folk må gjøre som de vil.
Selskapet bør begynne å kjøpe egne aksjer. Slik det ble vedtatt på GF.

Innen 1 måned bør det komme avklaring rundt skatt.

Kjører de utbyttet etter dette?

…hvor ble du av i WR tråden,-solgt deg ut?

Utbytte!!! 30 øre!

https://newsweb.oslobors.no/message/470080

Og tilbakekjøp av aksjer :slight_smile:

Alle investeringene selskapet har gjort har gått i positiv utvikling, dato for pengene inn på konto fra Kemneren vi venter på Nå. Når tror dere de kommer? Selskapet er utrolig lav priset og skatterefusjonen kan komme når som helst nå, kursen kan ikke lengers forsvares.

Dette er et wiki-innlegg som alle kan redigere for å lage en oversikt over alt man bør vite om denne investeringsmuligheten. Det hjelper nye og eksisterende medlemmer raskt forstå og ta stilling til en investering. Bruk Rediger-knappen nede til høyre for å legge til noe :slight_smile: Takk!

De fleste som følger NORTH er nok klar over at NORTH via Accello eier 28.3% av Reach Subsea. Reach subsea har de siste to dagene sikret seg to svært viktige kontrakter. Den siste kom nå i kveld. Det har lenge sett mørkt ut for Reach når det kom til utnyttelse av Normand Reach da man har forpliktet seg til 180 dager leie. I dag kom meldingen om at 50% av denne er forpliktelsen er på plass!

I går kom melding om 3 år kontrakt med Statoil. Med andre ord så begynner selskapet å få betalt for jobben de har gjort i det siste. En solid reprising av Reach kan være nært forestående.

Tar man innover seg at vi i disse dager går og venter på avklaring vedrørende skatterefusjon i overkant av 200 million kontant så er det på sin plass å spørre seg selv om prisingen av NORTH er rett. Jeg velger å tro det motsatte.

2 Likes