Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Northern Drilling (NODL) 🛢

Fortsatt svært lav omsetning, men betydelig høyere enn de seneste dagene om dette fortsetter ut dagen.

Nærmer oss 13, antar den bikker imorgen, lav omsetning fortsatt, men i det minste en brukbar transaksjon på stigende kurs.
Vel, nærmer seg q3, blir spennende å lese om det kommer noe nytt der om den videre utviklingen.
Antar JF har store riggplaner framover og at Nodl definitivt vil spille en rolle i den planen på et eller annet vis.

Blir spennende å se fortsettelsen, blir færre og færre selgere på kurs rundt tolv tallet. Denne skal oppover, potensialet er høyt med de rette nyhetene :rocket:

1 Like

Hva forventninger har du ift hva som nå kan skje her framover?

Det blir kun spekulasjon, men tror JF har store ting på gang og at dette bare er en brikke i det store bilde. Andre brikker er nedsalget i Solstad (frigjøre kapital) og overtakelse av avanse oil.

Når det gjelder nodl så tror jeg JF er på jakt etter rabatt på riggene og at det avgjøres innen rimelig tid. Største og viktigste kunden til fabrikken, og riggene er så og si klar for levering. Det koster å ha dem stående og er tidkrevende å finne nye kjøpere.
Når det først ble forsinkelser så er alle tjent med å redusere prisen og gjennomføre handelen.

Så gjenstår det å sette sammen brikkene for å få hele bilde.

Hva hvis dette ikke er planen? Da er sannsynligheten stor mener jeg for at det foreligger en refusjon ved kansellering. Og hva betyr det for oss som innehar aksjer i selskapet, jo det vil bety kursøkning. Det er tross alt ikke “mange” aksjer i selskapet. Og hvorfor så sikker på at de kommer til enighet angående en refusjon, samme grunn som over, JF er den viktigste kunden de har.

Men som sagt, kun spekulasjon fra min side :blush:. Uansett så er oppsiden betydelig større enn nedsiden i dette case :moneybag:

1 Like

Liten omsetning, ingen som dumper, kjøper som må høyere og høyere i pris, liker utviklingen.

Jepp hepp,
En ufattelig potent og eksplosiv sak denne aksjen, fisket og fisket etter 8k til i ettermiddag og ikke tale om å få dem.

8,45% i dag uten noen nyheter er absolutt godkjent. Tenk hvordan den går når det kommer noen avklaringer :rocket::rocket:

For de ulærde, kan noen forklare hva avklaringen går på? Og grunn for oppgang? Har de ikke “kun” 2 rigger, hvor en kanskje aldri får kontrakt igjen (ihvertfall ikke Norge?) å den andre går av kontrakt tidlig 2022, å har vel ikke sikret seg arbeid etterpå?

Her min kjære venn blander du nok sammen med et annet selskap.
Nodl eier pr idag ingen rigger, de har hatt i bestilling to ultradypsvannsboreskip West Aquilia og West Libra.
Nodl har betalt inn forskudd på usd 90 mill for hvert av disse. Grunnet forsinkelser fra verftet og stadige utsettelser på leveringene har Nodl kansellert begge og krever nå tilbakebetalt alt de har betalt inn + renter og skader/tort&svie.

Det finnes 16 mill aksjer i selskapet, JF/Hemen sitter på 40% av disse. Så ved fullt gjennomslag kan man enkelt regne ut at man snakker betydelig pris/aksje.
Men, det kan finnes flere løsninger på dette, vanskelig å se negative utfall uansett.
Antatt sum 2mrd/16 mill= 125.
En analytiker fra ABG eller Fearnley mente 100-150 mener jeg å huske fra en FA artikkel.
Vel, dette var kortversjonen en sen tirsdags kveld.
Imorgen tviler jeg på at man får aksjer under 14, lets see.

Dette insidekjøpet fra 18.8 er også ganske bullish.
“Marius Hermansen, board member, has purchased 95,000 shares in Northern Drilling Limited (“NODL”). Following this purchase Marius Hermansen owns 318,174 shares in NODL. The shares were purchased 17 August 2021 at an average purchase price of NOK 13.98.”

Lykke til.

1 Like

Ingen gjeld eller andre ting…alt som kommer i refund er rein profitt?

I forbindelse med bestillingen av disse 2x ultradypsvannsboreskipene ble det utført en rettet emisjon på 29.085.883 aksjer til NOK 68.00 per aksje som tilsvarer NOK 2.026.800.000 (ca. $250 mill.). Levering av West Aquilia og West Libra skulle vært i januar & mars 2021.

Der brøt vi 14 kroner.

Liten dipp idag, det positive var dog at omsetningen doblet seg fra igår😀

1 Like

Nytt innsidekjøp fra Marius Hermansen, ikke mye, men mannen har en solid beholdning.
Ubegripelig at ikke flere ser mulighetene i denne, rett og slett sjokkerende.

Mandatory notification of trade by primary insider

Marius Hermansen, board member, has purchased 1,860 shares in Northern Drilling Limited (“NODL”). Following this purchase Marius Hermansen owns 320,034 shares in NODL. The shares were purchased 15 November 2021 at an average purchase price of NOK 13.24. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act

Kan man forvente noe spennende nyheter her i forbindelse med Q3 tror dere, eller er det mer trolig at det blir stille her til alle juridiske spørsmål er avklart?

For min del synes det mest sannsynlig at dette ikke er en sak som vil dra ut i langdrag(altså år).
Her ligger det 2 vanvittig sofistikerte ultradypvannsboreskip nærmest klar for aktivitet, kan ikke se at hverken verftet eller Nodl kan se seg tjent med at denne saken skal innom domstoler.
JF har må man kunne anta en høy stemme inn mot dette verftet og således tror jeg det kommer en løsning lenge før man ge kunne ane og tro.
Det at Marius Hermansen(styremedlem) kjøpte 95k aksjer til i selskapet etter melding om kansellering av West Aquila og nå sist i denne uken et lite kjøp til etter at kanselleringen av West Libra også var gjort klarer ikke jeg tolke annet enn positivt.
Jeg sliter uansett med å se et sannsynlig utfall som ikke vil begunstige dagens aksjonærer. Og muligheten for store penger er definitivt til stede.
Det er også et moment i den retning at siden ingen av de større aksjonærene selger aksjer er det flere som tror på at utfallet vil bli positivt for aksjonærene.

Skulle gjerne hatt enda flere aksjer her enn hva jeg har, har fisket hva min økonomi tillater på kurser mellom 12,04 og 13,30 så får vi se hva det holder til når svarene kommer.
Men, jeg har forhåpninger om at det kan komme noe mer info om status i q3 rapporten.
Samtidig kan man heller ikke utelukke at det er kjøpere til disse skipene og at en avgjørelse kan komme veldig kjapt.
Og kjøperne kan kanskje være JF gjennom annet selskap, hvem vet.
Jeg er sterk i trua på denne.

1 Like

NODL: Third Quarter 2021 Results