Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norway Royal Salmon

Har fulgt litt med på denne en stund. Fallende laksepris og utbrudd av ILA utbrudd har kjørt kursen langt ned den siste tiden. Bouncet på støtte rundt 122-25 og brøt kortsiktig trend på fredag. Falt på åpning idag, grunnet svakere Q4 i år enn i fjor(skyldes ILA utbruddet), men har hentet seg fint inn igjen.

Fundamentalt sett ser denne bra ut.

  • Lakseprisen er realtivt lav nå, men selskapet leverer fremdeles bra resultat.
  • Ebit for 2017 ble 628MNOK, markedsverdi idag er 5.7mrd. Altså P/E på 9, for et selskap som viser bra vekst.
  • økt salgt Q4 17 vs 16 på 27%.
  • Hadde det ikke vært for ILA utbruddet, som medførte et tap i Q4 på 50MNOK ville ebit Q417 vært 43% høyere enn Q416.

Q4 17 rapport: https://norwayroyalsalmon.com/files/10/Kvartalsrapport%20NRS%20-%202017-Q4%20English.pdf

Så det tekniske

-Brudd opp fra kortsiktig fallende kanal på fredag. Gikk ned på åpning idag, men har hentet seg fint inn igjen ila dagen.
-Er helt nede på historisk god støtte rundt 122-125kr.

  • 36% ned fra ATH.

F26 brøt gjennom kursen - kjøpssignal
Kursen brøt inn i skyen - kjøpssignal
X9 ligger derimot fremdeles under X26 og utlyser ikke kjøpssignal.

Flere her som har tanker rundt selskapet?

2 Likes

Dette er et wiki-innlegg som alle kan redigere for å lage en oversikt over alt man bør vite om denne investeringsmuligheten. Det hjelper nye og eksisterende medlemmer raskt forstå og ta stilling til en investering. Bruk Rediger-knappen nede til høyre for å legge til noe :slight_smile: Takk!

Tror ikke de skal rett opp til gamle høyder med det første, men greit kjøp om du ser noen år fram i tid.

Bra de vokser, da mye av framtidig inntekt kommer fra økt volum og ikke pris. Utgiftene skal opp og prisene ned, som gjør at marginene blir lavere. Vet ikke, men hvor mye av fisken som ble solgt i Q4 kom fra kontrakter inngått tidlig i 2017 da prisene var høyere? Ser for meg at Q1 kan bli dårligere da kontraktene er reforhandlet til lavere pris.

Bare noen tanker, følger ikke selskapet

2 Likes

Takker for svar. Har ikke så mye kunnskap rundt bransjen, så nyttig med info fra noen som kjenner litt mer til den enn meg.
Ja jeg regner med kontraktene er fra 2017, så Q1 18 blir nok muligens dårligere.

1 Like

Trenger ikke bli dårligere, vet ikke hvor mye som selges til spotpris vs kontrakt. Å med solide utbytter kan fortsatt NRS bli en børsvinner i disse volatile tider. Sjekk MHG og Salmar som økte mens resten av børsen raste sist uke, trygg havn i mat?

Alle selskapene har jo investert i økt volum via landbaserte anlegg. Men jeg har ikke oversikt over hvem som har bygget hva og når dette kan bli slaktet osv

Mulig jeg går inn med et lite lodd her med thight stoploss. Ser det er en grei sperre på 138ish de må gjennom før videre oppgang.

Edit: Mulig jeg traff på denne da. Jævli hyggelig at den lille posten jeg hadde dro på den, tydeligvis, alt for stramme stoplossen :weary:

1 Like

Dannet seg en fin liten trendkanal her nå.

Fib 0,618 = 153,83
Fib 0,786= 175,65 (er også 12mnd high i aksjen.)

Er vel de interessante punktene fremover nå.


Brudd opp av lengre negativ trend. Laksen spretter godt her.

1 Like

Ser ut til å være bra driv i alt av fisk for tiden.

Sjømatindeksen gikk også i ATH i går.

1 Like

Gappet opp idag og ligger nå over 12mnd high, MA 50 på god vei gjennom MA150 og MA200.
Irriterende at jeg aldri kan høre på meg selv å ta posisjon når jeg har troa på et selskap.

Noen som følger med på denne? Synes den oppfører seg interessant. Jeg tror den er på et viktig nivå idag?

Idag bryter den muligens over historisk ATH. Spennende aksje, som jeg angrer forferdelig på at jeg ikke kjøpte dagen jeg anbefalte den.

2 Likes

interessant formasjon i timeschartet synes jeg. Sitter klar til å snitte opp ved reaksjon.

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Konamixx (2 likes)

Gratulerer!