Jeg spekulerer og trader lite, men tok faktisk litt i dag. Kaster det ut i morgen etter tallene. Tror bare ikke trafikktallene kan skuffe, gitt at det er bakt inn så mye negativitet som følge av at MAXene står.
Det er jo litt morsomt at så lenge et selskap gjør det bedre enn forventet, så går kursen opp, selv om selskapet fundamentalt sett kan være ett hakk nærmere konkurs.
I lengden så er det matematisk umulig.
Det er alltid noen selskaper som har problemer som overlever og det vil av og til være synlig bedringer f. eks i trafikktall eller andre KPI’s.
07/05-2019 08:00:00: (NAS) Traffic figures for April 2019
Litt skuffende vekst i antall passasjerer med tanke på streiken i SAS, men ellers bra!
En fabelaktig melding. Så får vi se hvor lenge shortermafiaen klarer å presse ned kursen.
Skal vi endelig begynne å se konturene av en short squeeze?
Ser ut som de som planla trade idag får en ok gevinst.
Mange kortsiktige tradere har tatt gevinst allerede i dag. Ikke lenge til de kommer løpende etter for å komme på toget igjen. For min del blir jeg sittende og tok akkurat inn nye 2k. Vi skal langt opp i løpet av sommeren?
Jeg stoler på Kjos sin uttalelse:
“Fremover skal vi fortsette å jobbe målrettet for å styrke lønnsomheten og samtidig tilby de reisende god kvalitet til en lav pris, og ikke minst bransjens nyeste og mest miljøvennlige flyflåte, sier konsernsjef Bjørn Kjos, i en pressemelding.”
De påvirket mest på inntjening siden de kunne ta høyere betalt for flybillettene det ga 18% Høyere yield per passasjerkilometer
Denne likte jeg godt:
“Meget gode trafikktall, alle parametre bedre enn analytikerne forventet, noe som viser at analytikerne er forutinntatt og skal forsvare egne negative analyser…bortsett fra Kenneth Sivertsen i Pareto.
Men nå kommer vel Tor Christian Jensen med sure oppgulp, han skrev jo ikke om nas igår , noe som sikkert har gitt han abstinenser.”
Nå vet jo alle at Norwegian hadde halvannen uke med SAS streik som lot dem ta mye høyere pris pr bilett samt at de fikk fullere fly.
Så man kan jo se dette som en engangseffekt, som gjerne blir reversert når SAS skal dumpe billetter for å blidgjøre kundene sine.
Veldig gledelig å se gode tall fra et godt selskap.
Jeg tror mange ikke helt innser hvor katastrofalt det ville være for flyprisene og kundebetingelsene i norsk luftfart om Norwegian skulle forsvinne, kanskje fordi de er for godt vant til at jobben uansett betaler fullpris i star alliance og viderefakturerer kunder.
NAS minner meg litt om Tesla: vi trenger selskapet (selv om NAS nok fører til mer forurensning til tross for lavere drivstofforbruk) men det har litt problemer på finansieringssiden. Som etter min mening alltids kan la seg løse.
Jeg beklager, her ble det mye surr . 5 dager i April og 2 i Mai
. Tydeligere implikasjoner fra streiken får vi vel se i Q2 rapportene fra begge selskapene. Spennende
Jeg håpet på høyere passasjervekst men med tanke på at 18 max fly står på bakken så er det kanskje ikke så galt allikevel.
Shorterfondene har lånt inn mange hundre-tusenvis av aksjer de siste dagene til kurser på 37 -38 kr. Skulle tro de ikke er helt ufølsomme for utviklingen nå?
Reuters med et balansert syn.
https://finance.yahoo.com/news/norwegian-air-reports-rise-april-070636105.html
Vakkert for oss som elsker NAS.
Var litt for tidlig ute med kjøp i dag. Skulle ventet til nå. Men skitt au, sitter long!
Mange som ville trade på gode tall. Da blir det vel en kjøpsmulighet her på sikt.
Ser det står:
By the end of April, the
Group estimates a quarter-to-date gain of NOK 161
million including gains of NOK 183 million related to
unrealized hedge positions.
Leser jeg det riktig når jeg tolker det som at de egentlig hat tapt 12 mill NOK på den delen av hedgen som forfalt i april?
Er dette en riktig side å hente relevant Jet fuel pris informasjon fra: