Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Ser det står:
By the end of April, the
Group estimates a quarter-to-date gain of NOK 161
million including gains of NOK 183 million related to
unrealized hedge positions.

Leser jeg det riktig når jeg tolker det som at de egentlig hat tapt 12 mill NOK på den delen av hedgen som forfalt i april?

Er dette en riktig side å hente relevant Jet fuel pris informasjon fra:

1 Like

Det skal mye til for å skremme shortermafiaen. Noe jeg vet ville gjøre susen, ville være hvis det blei lagt inn bud på Norwegian. Ingen umulighet?:smiley:
Akkurat Lufthansa kunne vært aktuell. De er ute i markedet i dag mot et annet selskap!!
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-07/lufthansa-bids-for-thomas-cook-s-german-airline-arm-condor

Har du noe belegg på at det foregår noe ulovlig blant de som velger å gå short i NAS aksjen?

Eller er du bare farget av egen posisjon?

2 Likes

Så du synes det greit at disse shorterfondene driver på med sin virksomhet? Hva er de med på å skape av verdier? Ingen verdens ting. Og jeg er heldigvis ikke alene om å mene at det er destruktivt i alt sitt vesen. Forøvrig er det mange som mener det bør forbys, som vi så under finanskrisen.
Så får du forsvare uvesenet, jeg fordømmer det.

1 Like

Absolutt helt greit.

Den store verdien de gir oss er at mange mener Norwegian er klart overpriset på dagens nivåer, og noen er faktisk villig til å vedde betydelig med penger på det. Det er en indikasjon på at de står for det de mener, og noe man burde ta til etterretning.

1 Like

Det er vel politikere som bestemmer hva som er lov i Norge og på Oslo børs

Når du skriver at det er en mafia ligger det vel implisitt at her foregår det noe som er ulovlig. Lån av aksjer og shortsalg av disse er ikke ulovlig

Om det er en god eller dårlig ting kan diskuteres, men de skaper vel omtrent like mye verdier som de som handler long på børsen

3 Likes

Ja, viste dette fra tidligere :wink:

Gratiz, alltid artig med en vellykket trade :blush:

1 Like

Kunne godt ha vært tilgjengelig lister over topp 20 og 200 shortposisjoner også ja.
Kunne godt tenkt meg at børsen hadde hatt en åpent tilgjengelig topp 20 og 200 long og short liste oppdatert daglig jeg da :slight_smile:

Så lenge det er en fult lovlig aktivitet så kan man vel ikke klandre fondene for dette. Da får du klage på lovgivingen.

2 Likes

Har også gjort det. Ellers beskriver du det så på prikken"en fult lovlig aktivitet".:innocent:

Shorting er hverken “fult” eller umoralsk spør du meg. Noen synes kursen er for høy og hvis de har rett så tjener de penger på det, og motsatt hvis du synes kursen er for lav og kjøper kan du tjene penger på det (hvis du har rett).

4 Likes

Jeg synes det er et litt pussig konsept, ganske ulogisk at man kan selge noe man ikke eier. Mye finansakrobatikk ute å går er nå mitt inntrykk.

1 Like

Når du omtaler fond som bedriver fult lovlig aktivitet som shortermafiaen kan jo virke som du har noe imot de som driver med det. Men sånn er det vel longmafiaen og hausemafiaen ordlegger seg i et forsøk på herketeknikk :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

Ok hva med å kjøpe med penger man ikke eier, er ikke det også rart ifølge den logikken? Å kjøpe aksjer med lånte penger er OK, men å selge lånte aksjer er ikke greit?

2 Likes

Kanskje du har ett poeng, men jeg føler ikke det er det samme. Det handler om eierskapet i aksjen. Må gruble mer :slight_smile: , setter pris på opplysning.

1 Like

Man låner jo aksjene, så det er egentlig ikke så rart.

Hadde man kunne bedrive nakenshort som i gamledager derimot. Hadde det vært verre.

1 Like

Nei, mulig det :).

det er vel plusser og minuser til alt.

1 Like

Det er greit å notere seg at shortere er de eneste som må kjøpe en aksje tilbake igjen.

4 Likes

Nei, men det kan tenkes at det er noe annet. Når det ikke er spesifisert så kan det være valuta. Det er negativt for NAS at USD/EUR styrker seg mot nok.

De har en gevinst på 161m, hvor av 183m som kommer fra urealiserte hedgingposisjoner.

Takk, inn på 36 og 37. Hev ut hele trading possen på open @ 42.

5 Likes

Ikke nødvendigvis alltid det skjer. Når kursen og renommeet er drevet i bånn, kommer ikke sjelden en kjærkommen rettet EM på lavt nivå, som tilfører de ønskede ekstra aksjene.

Interessant sluttspurt. Hele 346868 i sluttauksjonen. Mange større poster.
Hele 96 908 på kjøp 40 fant ikke selger!