Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Sas er kjempebillig! De har også ett varig konkurransefortrinn! :wink::smiley:

1 Like

Jeg skulle ønske at denne typen utsagn var bedre dokumentert.
Om du mener SAS er kjempebillig jamført med hva? Ryanair? LH? IAG? Aksjemarkedet som helhet?

Når det kommer til varige konkurransefortrinn i flybransjen er det ganske få av de, i likhet med skipsfarten.

En av de mest klare konkurransefortrinnene i flybransjen er kostnader, og der er SAS blant de dårligste i klassen. Om man skal eie flyselskaper på langsikt så er nok Ryanair eller Wizzair av de bedre å eie.

1 Like

Noen som forstår dagens ras? Første kvartal i pluss på lenge. Kjos gir seg på et ok tidspunkt. Slipper nye krefter til.

Shorterne forsøker å skape en negativ stemning igjen.

Sas har et eneste konkurransefortrinn som gjør at jeg av og til velger dem, det er hvis jeg f.eks har jobbreiser med 2 stopp underveis er det greit å ha star alliance hele veien. Så det går ikke på SAS en gang, jeg tar Lufthansa på så mye av turene som jeg bare kan.

Utenom det unngår jeg dem som pesten på grunn av av prisen er for høy og streikefaren er alt for høy.

De lever godt på bedriftskunder som viderefakturerer de idiotiske kostnadene rett til sine kunder igjen tenker jeg vi sier.

2 Likes

Hehe, lov det :smiley:

Sannsynligheten for en emisjon i Sas er mindre enn for Norwegian.
@Savepig du kan jo skaffe deg aksjonærrabatt i Sas!

Norwegian taper penger; med stor usikkerhet knyttet opp mot sin finansiering!

Sas handles til PRIS inntjening på 5. Det er billig.

Det er åpenbart at sas har ett varig konkurransefortrinn! Det er en grunn til at de kan ta en premiumpris!

@aksjefokus
Har du lyst til å svare? :smiley:

SAS er jo emisjonsmaskin, så er vel ikke så imponerende at de enda ikke har rukket å brenne opp alle pengene fra forrige gang?

2009:

2010:

2014:

2017:

Chartet til SAS ser jo ikke ut i måneskinn det heller, stakkarene som sprøytet inn på kr 24 sist har jo tapt 50%. :stuck_out_tongue: Takk men nei takk til value trapen din. Ta videre diskusjon om SAS i SAS-tråden heller.

Deilig lesning :heart_eyes::heart_eyes: Short-andelen har nok økt de siste dagene. Håper på en sinnsyk short-skvis til ære for Kjosern.

NAS tilbyr lavpris, og du får et lavpris produkt.
SAS tilbyr et premium produkt og du betaler også for det.
Du må skille mellom forretningsmodell og konkurransefortrinn, om man skal ha en vettug diskusjonen om hva som faktisk er konkurransefortrinn.
Det er ikke slik at Whole Foods har et konkurranse fortrinn fordi de kan selge dyrere mat enn Costco Wholesale.

Lavere kostnader vs konkurrenter i samme segment er et konkurranse fortrinn. Det har ikke SAS om du sammenlikner de med IAG, LH og liknende selskaper. Vil anbefale å lese om dette i Porter og Porter’s Five Forces.

Det er også slik at NAS nå som de tar ned veksten kommer de til å bli lønnsomme. De har vokst helt ekstremt, og det er nesten bare innenfor franchiser du kan vokse som det, uten at det går sterkt utover lønnsomhet. NAS tjente penger de fleste årene, helt opptil veksten ble helt ekstrem. Det vil de også begynne å gjøre nå som de tar ned veksten og prioriterer lønnsomhet.

Tja.

Jeg betaler P/E 10 anytime, for et selskap med ROE på 18%, fremfor P/E 5 for et selskap med ROE på 4-5%.

Om du bare ser på driftsmarginen (operating margin) og avkastning på egenkapitalen så er det vanskelig å spore noen konkurransefortrinn mot sammenliknbare selskaper.

Ryanair:
57

Wizzair:
14

IAG:
51

SAS:
37

1 Like

Den har faktisk gått ned den siste uken.

Prisforskjell mellom Norwegian og sas er ikke så stor!
Bare det at alt er inkludert i Sas mens Norwegian tar masse gebyrer.

Jada jeg ser det. Er relativt fersk Nas-aksjoner selv. Jeg synes den har gått bra den siste måneden ihvertfall :slight_smile: Men det er jo klart at dersom aksjonærer med mye tap, tar tapet og gir de billig til shorterne så blir det ikke noe short-skvis. Jeg er med en stund til så for vi se hva som skjer :slight_smile:

Du har enda ikke svart på spørsmålet mitt. Ingen av de du henviste til er ikke i nærheten av å handle til PE 5

Satser på ny trade i NAS når den har rast fra seg. Syns rapporten var god og har tro på at de får til en JV eller salg av NOFI posten. Dette ordner seg :slight_smile:

(Men den kan godt falle litt mer for min del :smile:)

Shorterne vedder mot en fyr som har kronisk gullhår i ræva. Ordner seg alltid i siste liten for Kjosern. De fleste har vel erfart dette.

Men det er kostnadene, og når NAS går inn i en periode med lønnsomhet skal SAS få merke dette.
Ser du problemet som vil oppstå for SAS sin del?

Du kunne gjerne benyttet muligheten til å lese innlegget mitt skikkelig, så slipper jeg å poste bilder to ganger.

De som forstår renters-rente effekten, forstår hvorfor selskaper med høyere ROE skal verdsettes høyere. :slight_smile: :slight_smile:

S A S

37

På spørsmålet om Kjos sin risikoappetitt, kommer jeg ikke til å svare. Kjos og Kise har sagt at de i all hovesak er finansiert med egenkapital, og det forholder jeg meg til.

Kjos er utrolig dyktig i sin jobb. Er absolutt ikke “gullhår i ræva” som har gjort at han er kommet dit han er i dag. Kan heller si det motsatte, at han har hatt ekstrem uflaks det siste året (Max, Dreamliner, fuel hedge, global nedtur på børsen på verst tenkelig tidspunkt rundt nyttår). Men han har ridd av stormen og holdt selskapet oppe, selv om det kostet både han og aksjonærene mye. Har troen på at NAS kommer tilbake til gamle høyder med tid og stunder. Men som @Nocturne sier, det gjør ikke meg noe om vi skal litt lengre ned før take-off! :slight_smile:

3 Likes

Har vel aldri påstått noe annet?? Var ikke uten grunn at jeg skrev det var vemodig at han trådte av lenger oppe i tråden. Har lest boka av Kjos og alltid beundret han. Så du trenge ikke fortelle meg det. Poenget var at når alt har sett bekmørkt ut opp igjennom så har det alltid ordnet seg i siste liten :slight_smile: Så jo han har hatt gullhår, samtidig som han er svært dyktig :slight_smile:

De estimatene for 19 er jo tatt ned ganske kraftig pga streiken. Verdt å nevne :slight_smile::wink:

«Kjosifisering» av arbeidslivet

Ja enig! Kunne tenke meg å kjøpe på 30 blank igjen som jeg ikke rakk sist :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like