Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Ja, det er reiser som primært ikke er gjenomført. Det blir de i Q3.

Det påvirket ikke FCF, men midlene blir konvertert til arbeidskapital senere enn det som kanskje er ønskelig.

Enten snakker du i ring eller forstår jeg ikke hva acc recievables er😅

F.eks gjenomførte salg der man enda ikke har mottatt betaling?

Gir meg, ganske sikre på at vi er enige, jeg velger bare å ikke se en økende acc rec som utelukkende possitivt☺ ikke gjort mye research kun traderposten fra funcom som gikk inn her

Hva er egentlig årsaken til at dette tallet er så høyt, er det vanlig at kredittkortselskapene holder tilbake betaling til reisen er gjennomført, som en sikkerhet? Sett fra sluttbrukerens perspektiv så blir jo reisen betalt i det man bestiller.

Det er ett paradigme eller hva pokker folk kaller det. Ikke vært tilfellet i nas tidligere, men som @aksjefokus nevner trenger ikke det å være negativt. Ett flagg er det uansett tenker nå jeg

Pengene for reisene blir konvertert når reisen er gjennomført, fordi kredittkortselskaper holder igjen midlene til reisen er fullført. Hvordan du klarer å få det til at det påvirker FCF (frikontantstrøm) klarer ikke jeg å forstå. Det er iallfall svært begrenset om du tenker på renteinntektene de evt. går glipp av.

Økende Acc Receivables kan være et rødt flagg om det gjelder vare/lager oppbygging, det er det ikke i dette tilfellet…

Det er helt korrekt. Enkelte kredittkortselskaper holder igjen endel eller hele beløpet til reisen er fullført. Kredittkortselskaper kan gjøre dette om de er i tvil om soliditeten i selskapet. Det er i tillegg tosidig fordi NAS får tilgang til veldig mange kunder eksempelvis gjennom Klarna.

2 Likes

Blir sirkus 100m per fly.

1 Like

Dette refererer til American Airlines sine kostnader i andre kvartal

1 Like

Vanskelig å si hvor mye NAS får i cash/rabatt på fly, men det er ingen tvil om at det blir signifikant.

40000/371 * 18 =1.94 mrd - Det er nok for høyt, og spørsmålet man må stille seg er for hvor lang tidshorisont, og hvor mye påvirker forskyvning av fly som skulle vært levert?

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-18/boeing-to-take-4-9-billion-charge-as-737-max-fallout-worsens

2 Likes

Mye av de pengene går vel også til de etterlatte etter de 2 flykrasjene? Så man kan ikke ta hele beløpet og dele på antall fly.

Og disse pengene får ikke NAS før lånet forfaller.

Norwegian Air Shuttle gjentar at de ikke vil kommunisere noe rundt Boeing-erstatning før alt er bekreftet.

Det skriver kommunikasjonsdirektør Anders Lindström i Norwegian Air Shuttle i en epost til TDN Direkt fredag.

Han legger til at Boeing tidligere har sagt at de ikke vil ta en beslutning om erstatning før Max-flyene er tilbake i luften.

Edit:
Ser det er “bare” $50-100 mill av det som er satt av til de etterlatte.

Penger ved krasj på fly er regulert. Spørsmålet her er om de får noe ekstra fordi Boing har jukset.

Det er 70.000USD pr passasjer.

Om dette betales ut av flyselskap eller produsent vet jeg ikke.

2 Likes
2 Likes

Kopierer denne fra XI.

Karl-Johan Molnes @Karl-JohanMolnes
11:20
Norne Securities: Siden det er stort fokus på en mulig kinesisk eller japansk leasing partner i JV for Airbus 320 neo er det nyttig å følge med på hva som skjer i begge de 2 landene. I helgen ble det gjort en kapital utvidelse på USD 4mrd i holding selskapet China Southern Airlines som er ett av de 3 store flyselskapene i landet. De har majoritetsandeler i over 10 andre mellomstore kinesiske flyselskap. Selskapet er børsnotert med en MCap på USD 12mrd og de private XIgarchene som har tegnet i emisjonen bringer den statlige andelen ned fra 64% til under 50%. De oppgir at årsaken til kapitalbehovet er den høye oljeprisen. Det er imidlertid mer sannsynlig at de har opplevd et fall i antall forretningsreisende både inn og ut av sydlige Kina. Det haster sannsynligvis ikke med å øke flyflåten for noen av de kinesiske flyselskapene for tiden.

Karl Johan fra Norne har rimelig god oversikt over Norwegian og Flymarkedet.

3 Likes

Enda en.

Karl-Johan Molnes @Karl-JohanMolnes
11:59
Norne Securities: Om langdistansesatsingen hadde vært nedlagt tidligere kunne den nordiske delen vært svært attraktiv for oppkjøp fordi det er en del av et duopol med SAS. NAS er ikke med i kjernen av priskrigen i kontinental Europa om flyvninger fra Tyskland og Østerrike med RyanAir, EasyJet, Lufthansa. Utenom dette har NAS et svært lite antall flyvninger innen Europa som ikke enten starter i Norden eller skal til en by i Spania hvor betalingsviljen er noe høyere enn for ruter hvor det er priskrig.

I morgen har IAG på nytt lov til å by på NAS. JV/Bud+short skvis= 100+

1 Like

Tror NAS aksjonærene skal være glad Molnes ikke har tatt de strategiske avgjørelsene. IAGs interesse ville ikke vært der uten langdistanse, og overkapasiteten er faktisk i Europa. Molnes har hatt rett i retningen i NAS, men på selve analysen så har han nok ikke truffet noe særlig godt. Right for the wrong reasons…

Langdistanse er i ferd med å ta helt av, men dette ser ikke folk før det er helt åpenbart, bortsett fra IAG… De har sett det.

Jeg kjenner ikke denne bransjen så godt men det virker jo ikke irrasjonelt at lavkost, som har hatt stor innvirkning på kortdistanse også vil kunne ha samme effekt på langdistanse. Jeg forstår det slik at på kortdistanse så er dette en etablert forretningsmodell på alle kontinent, men ikke for de interkontinentale reisene enda? Og at det er her NAS er langt fremme?

1 Like