Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Du kan jo skrive det på XI slik at han kan lese det du skriver :blush:

Det gjorde Hstray i går, så ser ingen grunn til å repetere det, men de innleggene ble ikke limt inn her.

Synes det er trist at folk går til angrep på Molnes. Han er dyktig; jeg synes i alle fall han beriker debatten med god informasjon om luftfart og Norwegian.

Mulig jeg er den eneste om det :stuck_out_tongue:

Jeg tenker Molnes har hatt gode refleksjoner sålangt. Han virker iallefall langt mer nøktern enn NAS aksjonærene som ikke ville selge på 300kr fordi det var for billig.

Når det er sagt så er jeg spent på JV, Molnes mener det ikke er behov for mer fly i Kina, og der tror jeg han har riktig. Da er spørsmålet hvilke andre Asiatiske land de evt prater med. ( ser at mange på XI regner med JV er i Kina).

1 Like

Debatten var interessant, det var ikke min intensjon å hå til angrep på noen, men NAS måtte faktisk vokse for å overleve, ref strategi.

De var og er helt avhengig av «economies of scale».

2 Likes

Det kan godt tenkes; Molnes påpekte at de måtte lykkes på gatwick/heathrow for i det hele tatt å lykkes med long haul. Noe som har gjort dem en direkte konkurrent med BA. Spørsmålet er om det kommer til å være økonomisk levedyktig i de kommende årene; det er ikke noe man kan ta for gitt. Ref alle emisjonene Norwegian har gjort i den vekstfasen de har befunnet seg i.

Noen som har en god formening om hvem dette kan være? Og hvorvidt intensjonsavtalen fortsatt er gyldig.

Key facts

Fastest growing aviation markets in terms of annual additional O-D passengers from 2017 to 2037 (constant policies scenario):

• China : 1 billion new passengers for a total of 1.6 billion
  • US : 481 million new passengers for a total of 1.3 billion
  • India : 414 million new passengers for a total of 572 million
  • Indonesia : 282 million new passengers for a total of 411 million
  • Thailand : 116 million new passengers for a total of 214 million

https://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2018-10-24-02.aspx

En JV, med noen hundre Airbus fly fra NAS er en dråpe i havet, og MAX situasjonen kan potensielt gjøre de flyene enda mer attraktive.

Jeg deler nok ikke din opptimisme. Fasiten bør uansett komme om ikke så lenge.

Min tanke er vel at kina sin økonomi er svakere enn det propaganda ministeriet i Beijing liker å si. Dvs at etterspørselen etter flyseter blir svakere.

Jeg refererte kun til en artikkel fra IATA og skrev faktisk ingenting om mitt synspunkt. Utenom at 200 fly har null betydning for tilbud og etterspørsel av fly i den regionen.

Jeg har ikke forutsetninger for å vite noe om hvor mye mer de skal fly i Asia de neste 20 årene.

Utifra postene dine her og på XI så virker du optimistisk på at det kommer en JV, eller har jeg lest feil?

Jeg har ikke peiling.

2 Likes

Ufattelig trist sak.

1 Like

maxflyene til Norwegian er vel kjøpt for omlag 45mUsd per enhet
Som utgjør omlag 6,5 Milliarder NOK av balansen til Norwegian.

bare for å sette det i perspektiv

1 Like

Veldig objektiv fyr det der. Klart Max kommer til å fly igjen. Kommer til å være et av de mest testede fly noen gang.

1 Like

BOEING:EPS USD -5,21 I 2.KV (3,73)

Oslo (TDN Direkt): Boeing fikk en inntjening pr aksje på -5,21 dollar i andre kvartal 2019, mot 3,73 dollar samme kvartal året før, ifølge en melding fra selskapet onsdag.

Driftsinntektene i kvartalet var 15,751 milliarder dollar (24,258).

Resultatet reflekterer tidligere annonserte 737 Max-kostnader, som reduserte omsetningen med 5,6 milliarder dollar, og inntjeningen med 8,74 dollar pr aksje, samt lavere 737-leveringer som delvis ble motvirket av høyere forsvar- og tjenestevolum.

På grunn av usikkerheten rundt tilbakevendingen av 737-Max-flyene vil selskapet komme tilbake med ny guiding på et senere tidspunkt, skriver selskapet.

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-24/boeing-burns-1-billion-in-cash-as-737-max-grounding-costs-mount?srnd=premium-europe

Boeing vurderer å stanse 737 Max-produksjonen

(https://aksjelive.e24.no/article/AdXxdr) · André Haugen

Boeing forventer at ulykkesflyet 737 Max får returnere til luften tidlig i fjerde kvartal, men toppsjefen advarte onsdag investorene om at selskapet kan kutte ytterligere i produksjonen eller stanse den midlertidig dersom forsinkelsen forlenges.

Det skriver CNBC.

Boeings 737 Max har vært satt på bakken av luftfartsmyndighetene siden midten av mars, etter at flytypen var involvert i to ulykker på kort tid som til sammen kostet 346 mennesker livet.

Boeing tester nå programvareoppdateringer for å få flyet tilbake i luften, og har planer om å få myndighetenes klarsignal på disse og andre krav i starten av september, fortalte Boeing-sjef Dennis Muilenburg under en telefonkonferanse i forbindelse med selskapets kvartalsrapport.

I april reduserte Boeing 737 Max-produksjonen med nesten 20 prosent til 42 fly i måneden.

Ifølge Muilenburg forventer selskapet å opprettholde dette nivået, og øke det til 57 i måneden i 2020.

Men det er avhengig av at tidsplanen holder.

– Skulle våre anslag for returen endres, kan vi bli nødt til å vurdere ytterligere produksjonskutt eller andre alternativer, inkludert en midlertidig stans av Max-produksjonen, sa Muilenburg ifølge CNBC.

1 Like

Egentlig ikke overraskende, de begynner jo å gå tom for plass å lagre fly på.

1 Like