Kan ikke være mange som har sittet en stund i aksjen som er i pluss lengre?
Equity placement – Books are covered – Price guidance to follow *
- Update on Convertible Bond: Books covered - Books closing 18:30 CET *
Blir spennende å se hvilken kurs de får satt emisjon på, i tillegg hvilken konverteringskurs det blir på bondsa
Eh, nesten 20% flere aksjer, er jo ganske grei utvanning. Glad jeg ikke er inne i denne
Astronomisk gjeld. Er planen å bare fortsette med å ta opp lån og kjøre emisjoner med jevne mellomrom fremover?
Hvis de bare får et par år i strekk uten at de blir rævkjørt av boeing, så burde de ha alle sjanser til å betjene gjelden sin uten problemer overhodet.
Men Boeing virker som et selskap som har mistet sitt kompass fulstendig, så hvem vet.
Det er vel i prinsippet ikke Boeing sin feil at Norwegian mangler soliditeten de trenger… Kjos og Kise valgte dette selv med å kjøre minimalt med egenkapital, og maksimalt med lån…
Det var det jeg også håpet på. Så jeg tok en lyttepost da jeg tenkte at penger fra salg av fly samt aksjer i Nofi burde holde en stund, men da er nok posten min i minus igjen imorgen tenker jeg med mindre interessen er enorm i kveld. Sissener så positiv ut ihvertfall og var usikker på hvor mye han fikk.
Det er faktisk sånn at Boeing har feilet noe helt grassalt og at dette går drastisk utover deres omdømme og utover driften til kundene deres.
Jeg har vel den rare innstillingen at jeg heier på norske selskap som tør å satse. Og gudene vet at vi trenger Norwegian for at det skal være levelige forhold i norsk luftfart.
SAS trengte jo også emisjon etter emisjon etter emisjon, og der var det skattepengene våre som ble sprøytet inn.
Norwegian har vært rimelig uheldige med satsingen på Boeing flyene. Boeing fly med Rolls Royce motorer burde jo vært et trygt valg. Men den gang ei.
At en flytype har en trøblete start er kanskje ikke helt uventet, spesielt dreamliner som hadde såpass mye nye teknologi. At to flytyper på rad er så til de grader føkd kan man ikke forvente at flyselskapene skal ta høyde for. 737-800 har jo vært et fantastisk fly.
Man kan si at Boeing er en delårsak, men enig med @UNO her at de spilte et høyt spill. Kjenner meg litt igjen, man girer i god tro men ingen kan forutse fremtiden. Håper jo likevel som deg at de blir lønnsomme igjen, Norge trenger flere alternativer enn SAS og Widerøe.
4 725 813 registrert short i registeret nå. Spørs om shorterne tar deler av emisjonen og dekker inn slik da.
Tippe kurs?
Tipper 29-32kr
40kr+
Det er jo ikke pent for trofaste longs selvsagt, men 40+ ville være milevis unna et worst case scenario slik ting har vært:
Hadde et ørlite håp om at emisjon kunne unngås, men den gang ei. Synes likevel det er greit å bli kvitt all usikkerhet rundt finansiering nå før vinteren setter inn, og utvanningen er ikke større enn at den er til å leve med. Jeg er er sterk i troen på at dette blir siste emisjon i overskuelig fremtid, gitt flere gode grep den siste tiden og den tydelig kommuniserte lønnsomhetsstrategien.
Det skrives forøvrig på Shareville at emisjonskursen ser ut til å bli 40 kr.
29-32 hørtes meget lavt ut. Da viskes hele oppgangen siste månedene ut. Men alt er vel mulig. Hadde mer trodd på en EMI kurs på 40 blank.
Hver eneste gang det er så mye som mumling om at NAS risikerer å få trøbbel med covenants er det ensbetynde med at millioner av aksjer blir satt short, så det har veldig mye å si for aksjekursen at selskapet bygger en buffer som hindrer det.
Har ikke satt meg ekstremt godt inn i NAS, men er det noen som vet verdien av alle disse flyene som er bestilt? Det ble vel gjort på et bra tidspunkt både mot Boeing og Airbus. Kan huske Kjosern sa at mye av lånene var på en rente man bare kunne drømme om å få til boliglån. Så det burde jo ligge enormt mye verdier her også, med mindre fly har blitt billigere de siste årene?
Men man får kanskje ikke de beste prisene for fly når hele verden vet at de trenger penger…