Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Somsagt flyene eies ikke av Norwegian. Hvor stor eierandel Norwegian har i leasingselskapet vet jeg ikke

De har leaset et fåtall av sin nåværende flåte, for å dekke et gap. Ordren på de nye flyene, som nå er på vei er kjøpt av NAS, ref. børsmeldingene over. Disse flyene har NAS fått til så fordelaktige priser - og som første selskap i verden, noe som gjør at de kan leases videre ut i et presset marked til en god pris.

1 Like

Det er et datterselskap som eier flyene, så sånn sett ikke relevant. NAS har en strategi med utstrakt bruk av datterselskaper for å kunne være fleksible i hva som er eid og leid i ulike sammenhenger. Mer relevant er det at flyene brukes som sikkerhet for nye fly ettersom NAS foretrekker lån fremfor emisjoner. For aksjonærene innebærer det at verdiene deres ikke vannes ut ved vekst, men samtidig innebærer det at man får lite eller ingenting ved en eventuell konkurs ettersom da utlånerne står først i køen. Det er altså ikke nødvendigvis dårligere, bare annerledes. Det ivaretar aksjonærenes interesesser på en god måte i vekstfaser.

1 Like

NAS kom med 1Q tall som virket svakere enn ventet, men aksjen stiger. Paretos analytiker forklarer.

2 Likes

Kanskje det er NAS man skal kjøpe nå med lav oljepris og høye passasjertall og mye shorting.

Men TA ser vel ikke så bra ut?

TA hos nas ser elendig ut. Er vertfall min nybegynner erfaring. Har fulgt med på NAS siden den var i toppen av den nedadgående trenden på ca 270. Vurderte å sette en short pos men tørte ikke :joy:

Noen nye vurderinger på NAS? Er det en kjøpskandidat gitt et lengre perspektiv?

Tøff uke for Norwegian :confused:

Når de sleit med nøyaktig det samme ifjor, så virker det bare amatørmessig.

TV2-nyhetene hjelper ihvertfall med reklame! all PR er god PR

1 Like

Var det ikke samme fyr som var i styret på et annet selskap diskutert her på forumet?

1 Like

Ser ut som NAS er på vei ut av den fallende trenden, og med trafikktall i morgen samt Q2 som inneholder påske, langhelgene i mai og starten på sommersesongen tror jeg det kan bli en fin trade, Q2 kommer 13. juli… Nå er ikke jeg noen racer på teknisk analyse men det ser da unektelig ut som den bedrer seg, kan også være spennende å se om det kommer shortskvis her nå i sommer, verdt et lodd?

1 Like

Skal man tolke hva proffene gjør… Så skal vi videre ned.

Sant dette, men den var jo på omtrent 15% på høyere kurs også. Skjer det noe så halvparten av disse trekker shorten da kan det gå lynkjapt oppover, jeg prøver meg nå gjennom Q2 og 3 med en sum så får vi se hvordan det går. Syns caset begynner å bli for spennende til å la vær :slight_smile:

1 Like

Kun basert på TA eller?

Investtech er negativ til NAS:

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/07/Analytiker-Selg-disse-aksjene

Legger ved en statusrapport for 10.07:

NAS har hatt en langsiktig negativ trend i ett år. Har falt mye de siste dagene.

Siden aksjen har en belåningsgrad på 70 (Pareto) kan det hende det er en del som må selge og at det er med på å skape en negativ trend?

Hvis støtten i trendkanalen holder (litt vanskelig å se hvor lang ned den skal, kanskje rundt 180) tipper jeg den etterhvert snur med et smell og fyker oppover over sommeren!

Aksjen nærmer seg oversolgt, men utifra en analyse gjort av investtech skal man ikke nødvendigvis stole på at lav RSI er et kjøpssignal:

Selv har jeg veldig positive erfaringer med Norwegian (bortsett fra den gangen jeg hadde med meg for stor håndbaggasje og måtte betale 400 ekstra selvpåførte kroner). For meg fremstår Norwegian som et moderne, kundevennlig flyselskap med ambisjoner.

Men et spørsmål jeg stiller meg er: hva skjer med selskapets egen belåning når kursen går ned? Er noe av lånet pantsatt i NAS-aksjer, eller er alt i anleggsmidler/fly? Så lenge selskapet klarer å betale for lånene, og lånene ikke misligholdes ved at panteverdien går drastisk ned, tror jeg NAS kan komme tilbake til toppnivåene. Men det kan ta litt tid - og siden mange av oss er litt utålmodige kan vi nok fortsatt vente litt med å kjøpe. Men snart tror jeg toget går :slight_smile:

DISCLAIMER: dette er bare egne, personlige meninger. Og jeg setter pris på kommentarer og andres meninger!

3 Likes

NAS fremlegger resultater allerede i morgen.

Jeg satser på at resultatene er litt bedre enn ventet. Siden aksjen har et negativt rykte om dagen kan det føre til en liten rekyl oppover.

Det er ikke lov å pantsette egne selskapsaksjer.

Ca 20% av NAS er shortet i dag. Hvis det blir positive resultater i morgen kan det bety shortskvis og fin rekyl.

NAS er storeier i NOFI: eier 32.623.739 aksjer.

Hvis NOFI-kursen er på kr 80 blir det 2,6 milliarder.
Totalverdi på NAS er nå 7,13 mrd,
7,13-2,6mrd = 4,53 mrd.

=> Faktisk NAS-pris er 4,53mrd/36mill aksjer = kr 126 pr aksje.
NOFI legger sannsynligvis fram knalltall som vanlig i august, og vil mest sannsynlig stige jevnt og trutt i lang tid. Dvs: For hver krone NOFI går opp vil NAS i bunn og grunn øke tilsvarende i verdi. Men i det siste har NOFI økt fra under 70kr til over 80, mens NAS har sunket i ca ett år.

Derfor: jeg har solgt ut 2/3 av min beholdning i NOFI, for å satse på NAS - på litt kort sikt.

En god gammeldags gamble :slight_smile:

1 Like

Forresten ble jeg tipset om NAS fra Pareto i dag tidlig - derfor jeg gjorde dette akkurat nå og ikke ventet litt til.

1 Like

Tok en bet jeg og her nå, jeg synes den var grisebillig på 270-280 men solgte meg ut på 270 etter flere turer opp og ned mellom 270 og 300. Nå tror jeg virkelig vi begynner å nærme oss bunnen. Muligens ned til 180 men vi får se :slight_smile: Blir spennende å se i morra. Takk for interessant info :thumbsup:

2 Likes