Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Jeg forstår argumentene dine, men mener fortsatt at det er kritikkverdig å publisere så sprikende artikler uten å i det minste koble dem sammen via link, og at denslags journalistikk kan virke villedende.

Du står selvsagt fritt til å ha en annen oppfatning enn meg.

2 Likes

Heisann,

Fikk lyst til å ruske litt liv i denne igjen. Jeg har grubløet litt på denne, men er veldig avventene da jeg såvidt jeg har lest meg frem til kan virke noe teknisk negativ. Likevel, selskapet leverer super resultater og er forventet å ekspandere stort fremover. Noen andre som grubler på å inn i denne aksjen fremover?

Det er et flyselskap. Fordelen kjos hadde med nye fly forsvinner da alle andre kjøper nye fly også.

Jeg er inne, bomma på inngangen egentlig, snitt på 297 ca, så jeg er minus 10%. Kommer bare til å sitte langsiktig på denne. Har ikke full oversikt over kursdrivende triggere fremover, men håper de får usa-lisensen og at det kommer melding om store attraktive samarbeid eller fusjoner med andre flyselskaper :slight_smile:

Sannsynligheten virker høy for et rally frem mot nyttår, og så et stup ikke lenge etterpå etterfulgt av nytt rally. Skjedd to år på rad nå, så der sitter jeg klar med fingeren på avtrekkeren.

Trump virker jo veldig positiv til utenlandske aktører…

2 Likes

Njei, ikke særlig, men det er andre internasjonale regelverk som trolig kan være med på å bestemme dette dersom de får avslag i første omgang. Jeg er ellers ikke så bekymret for Trump i slike saker, det er jo ikke presidenten alene som skal ta stilling til alle store og små saker, da hadde han fått det ufattelig travelt med å sette seg inn i alle caser han skal bestemme :slight_smile:

Han er jo ikke diktator. Norwegian har dessuten åpnet for å benytte amerikanske piloter og crew så det kan godt hende det går gjennom etterhvert. Men ventetiden har vært lang, så vi får se. Håper uansett det kommer noen triggere snart, nå faller kursen dag for dag uten nyheter egentlig, trolig fordi aksjen er kjedelig og nyhetsløs, og folk vil inn i andre caser.

Du har nok rett i at Trump ikke vil detaljstyre slike ting, men han dikterer fortsatt policy og retning, i tillegg til at han har god støtte i senatet når det kommer til “amerika først”. Ganske sikker på at den søknaden kommer til å ligge i bunken leeeenge, men som du sier så er ikke NAS nødvendigvis avhengig av dette.

Ettersom NAS ikke betaler utbytte er kursen hovedsakelig avhgengig av antall nye ruter og seteutnyttelsen på disse. Så lenge de klarer å vokse i den takten markedet forventer så vil kursen stige.I det siste har de vokst saktere enn forventet, det er derfor de har falt.

Da var omsider tillatelsen i USA på plass! Lukter rally på mandag, ettersom en del frykt for at den skulle bli avist var priset inn.

3 Likes

Opp 15% på en dag gitt, tipper en liten rekyl på trafikktall for november rett under forventning i morgen tidlig, men over nyttår virker det å komme over 300 igjen sannsynlig.

2 Likes

HAHAHA :smiley:

1 Like

255 nå. Billig aksje? Fremtidsutsiktene ser bra ut.

Ikke nødvendigvis billig, men den kan gå om Ryan air avtalen kommer i boks.

1 Like

Ja da blir det jo enda bedre stemning. Syntes long-haul satsingen ser glimrende ut og at det er mye potensiell oppside her for en long-posisjon.

1 Like

33 posts were merged into an existing topic: Norwegian Fundamentale Forhold (NAS) :airplane:

Mulig det bare er meg, men NAS går ikke konkurs. De kjøpes opp før de går konkurs? Eller er det bare ungdommelig overmot og naivitet fra min side?

SÅ lenge de klarer å betale for seg går de ikke konkurs. Eller…? Hmm kom til å tenke på hvis lånene de har er knyttet opp til aksjekursen kan det kanskje ødelegge litt… De får skaffe litt lån i NOFI :wink:

Man kan fort tenke at de er too big to fail, men de er også alvorlig høyt giret allerede.
Skulle man komme i et konkurs/oppkjøpsscenario så vil de nok bli kjøpt opp, men kursen er nok neppe 300kr da

Kun flyene som har verdi og de eies ikke av Nas

Kilde? Har ikke fått med meg at Norwegian har solgt seg ut av Arctic Aviation Assets.

Greit nok at flyene er kjøpt på lånte penger, men både Max8-flyene og a320neo ble jo kjøpt inn med store rabatter og kan omsettes ut i et potensielt presset marked med lite tap. De har også kjøpsrettigheter på ytterligere 50 Airbus og 100 Boeing. De har vel til og med leaset ut 12 av a320neo til Asia.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=307184

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=297261

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=383163

1 Like