Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Fundamentale forhold (NAS) ✈

Det er nå såpass trykk på Norwegian-diskusjonen her at det er på tide å prøve å strukturere opp.

I denne tråden vil det bli moderert en del strengere, og småprat om kursbevegelser og annet vil bli flyttet til småprattråden.

Småprat:

Teknisk Analyse:

Norwegian Finans:

1 Like

Bra insj.

2 Likes

For de som ikke har DN+ ( som man bør skaffe seg! kan jo få skattefradrag på kostnaden!)

Siste ukesrapport fra Sparebank 1 Markets på shortingen av nordiske aksjer viser at shortandelen i Norwegian den siste uken har steget fra 33,8 til 36,5 prosent. Shortandelen har ikke vært høyere på tre år og vi må tilbake til slutten av 2014 da shortandelen i Norwegian var på «all-time high» på hele 39 prosen

Det er ganske ekstremt.

6 Likes

Vurderer en inngang her, men iom at trendkanalen ser ut som en vannsklie fra tusenfryd så er tanken å forsiktig posisjonere meg litt rundt 170-175 så får vi se. Farlig å leke med fallende kniver :fire:

4 Likes

Kepler er ute med en oppdatering på NAS I dag. De skriver blant annet følgende:

"Game on

Norwegian Air Shuttle Rating: Buy Target price: NOK 400 (280) Share price: NOK 305.2

In the wake of IAG’s proposed bid for NAS, we argue NAS’s underlying value is one step closer to crystallisation. We have argued for a NAV of NOK500-700 per share and a value of at least NOK600-900 for the operations in a “normalised earnings case”. We believe a strategic acquirer like IAG looks at NAS from an “earnings normalisation” standpoint. Today’s adjusted EV is in the NOK28bn area, but when the fleet is fully delivered, the EV will, according to our estimates, be well above NOK90bn (excluding leases) versus the current market cap of c. NOK13bn. Therefore, a bid could easily be in the NOK400-600 corridor without handing all the synergies to current NAS shareholders, indicating only a 5-20% premium on a fully delivered EV, but a 40-100% premium on the equity. We increase our TP to NOK400 on the increased probability that NAS’s value will crystallise, offsetting the risk that an acquisition will not materialise, as we do not see NAS fully repricing to a “normalised earnings” scenario within the next 12 months on a standalone basis.

An acquisition would make sense
IAG now owns a 5.16% stake in NAS, with the intent of establishing a position from which to initiate discussions regarding a full takeover of NAS. We believe an acquisition would strategically make sense for IAG, as it is underrepresented in the Scandi market and has struggled to scale up its low-cost, long-haul service with the recently launched airline, Level. For NAS, being absorbed by a large group with a flexible balance sheet reduces financing risk. Also, it would provide access to expertise, synergies and reduce the risk of operational hiccups.

What is a fair price?
We have argued that the NAV for NAS is NOK500-700 per share, while the value of the operations would be at least NOK600-900 under “normalised earnings”. We believe that a long-term strategic acquirer would view NAS from an earnings normalisation perspective. Since the potential acquirer would still face operational risk (in the high-growth phase) and increase its financial risk when absorbing NAS’s debt and orders, we argue that a bid could be somewhere in the NOK400-600 per share range. We lift our target price from NOK280 to NOK400, the lower end of that range, on the increased probability of crystallised values. According to our estimates, this implies a 15-40% premium to the current EV but only a 5-20% premium to the fully delivered EV or a c. 40-100% premium to the current equity value. Of course, other vultures may of course also enter the game.

Hans Marius Lee Ludvigsen
Equity Research Analyst
Kepler Cheuvreux"

2 Likes

Dette er noe av det bedre Thor Chr Jensen har skrevet. Definitivt verdt å lese.

2 Likes

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-knuste-forventningen

Pent.

3 Likes

Legger inn oversikt over block hours her:
image

Q1-2018:
The Group utilized every operational aircraft on average 11.5 block
hours per day, compared to 10.9 in the first quarter last year.

Q2-2018:
The Group utilized every operational aircraft on average 12.7 block hours per day, compared to 11.5 in the second quarter last year.

Vi ser at utnyttelsen av flyflåten var meget svak i både 2016 og 2017 på grunn av problemer med blant annet dreamlinerne og pilotmangel. I 2018 ser vi klare tegn til økt utnyttelse og dette bør man forvente med relativt flere langdistansefly. Fortsatt har man potensiale til økt utnyttelse dersom man slipper bytte motorene på dreamlinerne stadig vekk og som tidligere nevnt får økt utnyttelse av flyene med en midtgang.

Flyene er en av de største kostnadsdriverne sammen med drivstoffprisen. Som @aksjefokus påpeker så er nok dette den største risikofaktoren det neste året da hedging av fuel er svært lav det neste året. Her har selskapet gamblet og ikke vært spesielt heldig i år. Endog hadde risikoen vært langt større dersom man i tillegg hadde en gammel flypark som flere av konkurrentene har.

Men ser man bort fra drivstoff så ser kostnadsbildet vesentlig lysere ut. De aller fleste kostnadene rundt opprampingen av langdistansen er nå tatt og man vil fremover komme ned på et mer normalt kostnadsnivå.

Sleng på at problemene rundt pilotmangel ol. virker være borte så vil nok Norwegian fortsette å vinne bestepriser (selv om NAS vant flere i fjor også på tross av alle kanselleringene og forsinkelsene). De nye rutene setter seg og man vil nok se at selskapet fremover vil slippe bruke (lav) pris i like stor grad for å fylle flyene. Tegn på dette fikk vi i juli hvor Yield og RASK overrasket positivt og ble bedre sammenlignet med samme periode i fjor.

Edit: Legger ved oversikt RASK de siste årene:
image

3 Likes

Jeg har fulgt Karl Johan Molnes i ulike meglerhus han har jobbet i siste 10 år. Karl Johan har spådd Norwegian konkurs opptill flere ganger i denne perioden. At han i samme periode høuser SAS opp i skyene som faktisk hadde vært konkurs flere ganger hadde det ikke vært for de skandinaviske statene som måtte inn med milliarder i redningspakker. Dette sier nok til meg om hans analyser tiltross for at karl Johan har lært seg noen flyfinans uttrykk.

5 Likes

IAG-topp: – Vil ikke gå i budkrig om Norwegian

10 minutter siden · Hans Henrik Torgersen

IAG vil ikke gå inn i en budkrig for å vinne kampen om å kjøpe Norwegian. Det sa IAG-sjef Willie Walsh søndag kveld i Dublin, melder den irske avisen Independent.

– Jeg liker Norwegian, jeg liker merkevaren og jeg liker det Bjørn (Kjos red.anm.) har gjort, sa Walsh.

Men han poengterte at aksjekursen i Norwegian har falt, og at det har vært rykter om at andre aktører også kunne komme på banen for å kjøpe selskapet.

– Jeg vil ikke gå inn i en budkrig, sa Walsh ifølge avisen.

Han kritiserte også Norwegians avgjørelse om å satse tungt på Boeing 787-fly.

Uttalelsene falt under et arrangement i regi av The Aviation Club UK i Dublin søndag.

Det vakte stor oppsikt, og et realt kurshopp for Norwegian da det ble kjent at IAG hadde kjøpt 4,6 prosent av det norske flyselskapet i fjor.

Fredag hoppet kursen i Norwegian nærmere ti prosent, uten at det var noen åpenbare grunner til det. Lørdag skrev Finansavisen at kurshoppet angivelig kunne skyldes at Ryanair-sjef Michael O’Leary fredag kom med en uttalelse om at Ryanair ville kjøpe Norwegian, hvis IAG ikke gjorde det.


Dette er så bull det!
LES; Lørdag skrev Finansavisen at kurshoppet angivelig kunne skyldes at Ryanair-sjef Michael O’Leary fredag kom med en uttalelse om at Ryanair ville kjøpe Norwegian, hvis IAG ikke gjorde det.

IAG: – Jeg liker Norwegian, jeg liker merkevaren og jeg liker det Bjørn (Kjos red.anm.) har gjort, sa Walsh.

Klart dette går veien :smiley:

4 Likes

Det er en frakobling fra underliggende verdi hos enkelte analytikere. Det sier seg selv når kursmålet spriker med 371% (70-330). Om man regner på flåte verdi og egenkapitalen så har selskapet NAV på ca: 330-360,- litt avhengig av sikkerhetsmargin. Selskapet skal prises med rabatt på NAV så lenge de taper penger. NAS har tjent penger før, og trolig går short-haul veldig godt. Jeg tror de kommer tilbake, men de må bare få orden på driften. Heldigvis for NAS er ledelsen veldig slank, så det er ingen problemer å få gjennom endringer til det beste for bedriften, veldig fort. Noe som de er igang med… (base nedleggelser og trimming av ruter og produksjon). Om selskapet ikke blir solgt i løpet av 2019, så må de få orden på drift for at jeg vil forbli investert.

Det virker ikke for intuitivt at NAS har god fleksibilitet om man leser de fleste analysene. Noen synes sikkert dette er vilt å melde, men NAS eier 72 fly i et likvid marked. Det gir fleksbilitet.

Det er litt slitsom med alle de kortsiktige analysene både av NAS og mye annet generelt. Jeg ville prøvd å ignorere de, men heller bruke de som avviker mest som en “sparrings” partner mot egen tese.

“I continue to believe that short-term market forecasts are poison and should be kept locked up in a safe place, away from children and also from grown-ups who behave in the market like children” Warren Buffett

Ref: Harvard Oppgave
“We examine the overall and individual analyst accuracy of 12-month-ahead target price forecasts. On average, 24-45 percent of analysts’ target prices are met, and analysts do not exhibit persistent differential abilities to forecast target prices.”

4 Likes

Flyene har høyere verdi enn bokført verdi. Jeg vet ikke hva bokført verdi på flyene er. Selskapet oppgir det ikke. Det er relativt vanlig at selskaper ikke bokfører eiendelene til virkelig verdi. Bonheur er kanskje det beste eksempelet på OSE med skjulte verdier på balansen. I fjor solgte de en vindmøllepark til 2-3x bokført verdi. Man kan også anta at supply rederiene’s bokførte verdier er høyere enn reelle verdier. Dette kan gå begge veier, avhengig av markedet.

Bestillingene hos Boeing har en gevinst i området $250-300m (estimat) som heller ikke er bokført. Kjos fikk angivelig en veldig god rabatt på disse bestillingene.

Jeg lander på rundt 330-350 i NAV. Det burde også være prisen i en situasjon hvor NAS ikke er profitable. Om NAS klarer å snu driften, som de bør klare, så øker også prislappen. Da vil oppkjøpet få ut en god konkurrent i tillegg. Om man tenker i spillteoretiske termer så har det en merverdi, og da må transaksjonen gå til en premie til NAV.

Om JV går til NAV så vil det 1) frigjøre mye kapital 2) fjerne mye usikkerhet.

Ryktet skal ha det til at IAG’s bud var i området 330, som jeg tolker som en bekreftelse på at regnestykket stemmer. Jeg har da satt andre verdier som slots, baser o.l til 0.

Om noen ønsker å gjøre regneøvelsen så kan de få de prisene jeg har operert med her:

Boeing 787-9 $140m
Boeing 787-8 $110m

Boeing 737 Max $53m
Boeing 737 800-NG $34m

6 Likes

Noen som har en mening om hvorfor IAG så plutselig bestemte seg for å gå ut i media og si at de skulle selge aksjene da?

Her er min teori:

  • Alle vet at NAS kommer til å slite med å ha 1.5 mrd på bok etter Q1, inkludert IAG.
  • IAG vet at NAS har mulighet for å gjennomføre en emisjon for å skaffe penger til å opprettholde EK-kravet.

Hvordan kan IAG gjøre det vanskeligere for NAS å gjennomføre en emisjon? Jo, man går ut i media og sier at man ikke vil kjøpe NAS og at man vil dumpe aksjene på et senere tidspunkt. Kursen raser og shorterne får herje vilt. Slik blir det mye vanskeligere å hente nok kapital gjennom en emisjon på kurs rundt 100,- i stedet for f.eks 150,-.

Det er ikke bekreftet at IAG har solgt aksjene sine. De har sagt at de ikke vil legge inn et NYTT bud på NAS. Men det er mulig det ligger et bud hos Kjos fra før IAG gikk ut i media? Evt så kan Kjos komme med et tilbud til IAG om han ser at dette ikke går veien.

Hadde IAG oppriktig bestemt seg for ikke å kjøpe NAS, så hadde de selvsagt solgt seg gradvis ned over tid, for deretter å gå ut i media og si at se har solgt aksjene sine og gitt opp forhandlingene med NAS.

Det er iallfall mine tanker rundt IAG sine handlinger denne uken.

3 Likes

FA lørdag:

En italiener på trappene

LUFTFART: Flere flyselskaper er ute etter Norwegian, noe IAG likte dårlig. Nå skal Air Italy ha kastet seg med i kampen, som også er eid avQatar Airways,

Etter IAGs inntog i Norwegian, var det liksom ikke tvil om at IAG vurderte å kjøpe Bjørn Kjos sin baby. Kun dager etter at flykjempens konsernsjef tidlig denne uken kom med sine forrige uttalelser om Norwegian, ble flapsen kjørt ut. IAG gjorde full retrett.

Både investorer og analytikere har basert sine analyser på et oppkjøp fra IAG. Det har vært spekulert i at IAG har budt over 300 kroner pr. aksje, som priser selskapets egenkapital til nesten 15 milliarder kroner.

Etter torsdagens styrt, hvor aksjen falt over 21 prosent, er flyselskapet kun priset til 6,3 milliarder.

Drakampen om eierskapet i Norwegian har pågått i snart et år, og selv om IAG naturlig nok har tatt overskriftene som favoritt, er det flere aktører som har flydd under radaren.

Lufthansa har hatt representanter på investormøter i Oslo som skal ha sagt at IAG skal få kamp om Norwegian. Analytikerne har vært helt sikre på at Lufthansa har regnet både godt og lenge på Norwegian. Om den tyske kjempen har presset IAG av rullebanen, er det imidlertid kun styret i Norwegian som kan svare på.

Ryanair har ifølge Kjos vært i kontakt med selskapet tidligere, men den munnrappe iren Michael OLeary har benektet dette. Likevel er det et faktum at selskapene var i dialog rundt en såkalt «feeder-avtale», hvor selskapene skulle samarbeide om å fylle flyene til hverandre. På fredag i forrige uke, under en presentasjon, skal OLeary ha uttalt «dersom ikke IAG kjøper Norwegian, gjør vi det». På Oslo Børs tok Norwegian-aksjen av, på høyt volum, og dermed tok spekulasjonene om et bud fra Ryanair fyr. Disse ryktene har Ryanair avkreftet til Finansavisen

I Midtøsten, nærmere bestemt Qatar, sitter en kjent mann for styret i Norwegian. Frode Foss var finansdirektør for Norwegian i 15 år, og Foss er nå godt i gang som finansdirektør for Qatar Airways, som er IAGs største aksjonær.

Selv om IAG nå har gitt seg, for denne gang, blir et annet av Qatar Airways datterselskaper dratt frem: Air Italy. Det italienske lavprisselskapet har en ganske lik forretningsmodell som Norwegian, og analytikere både i Norge og utlandet tror dette er en aktør som vil være med i en eventuell budkrig. Kunnskapen Foss innehar om Norwegian kan i såfall være av stor verdi, da få, om noen, kjenner finansene til det norske lavprisselskapet bedre enn han.

Likevel kan det være at den mye omtalte budkrigen kommer for sent. Det er godt kjent at ledelsen i Norwegian jobber med å etablere et flåtesamarbeid, hvor prosessen har gått så langt at man er i «langt fremskredne forhandlinger». Det er Airbus-flåten primært som skal ut, og totalt kan det innebære at rundt 150 fly er en del av avtalen. For Norwegians del vil dette innebære milliarder av kroner på konto, som ville løst utfordringene rundt egenkapitalen. For det er et problem for flyselskapet.

Egenkapitalen har vært under press lenge, og Bjørn Kjos må gjøre mer enn å spare penger for å unngå å gå i brudd med lånevilkår i første kvartal. Norwegian fikk store tap på drivstoffsikringer og eierskapet i Bank Norwegian i fjerde kvartal, og reverseres dette helt eller delvis, vil selskapet være på grønt gress. Dette er utenfor selskapets kontroll, og det jobbes derfor må spreng med andre alternativer.

Dersom Norwegian ikke lander en avtale rundt et flåtesamarbeid, vil det neste steget være å få utsettelse på kravet fra obligasjonseierne. Dersom dette ikke lar seg gjøre, vil en emisjon nesten være uunngåelig. Om ikke en budkrig på Norwegian kommer, og selskapet blir solgt.

Lars-Daniel Westby, analytiker i Sparebank 1 Markets

Vi har ikke kjøp fordi vi tror Norwegian på kort sikt skal tjene nok penger til å forsvare kursen, men fordi vi mener det er verdier for en kjøper av både selskapet og ordreboken. Hvorfor bør Norwegian bli solgt? For det første mener vi at strategien etter 2013 har slått feil med for høy vekst og for høye enhetskostnader. For det andre tror vi ikke det å ta ned veksten er et alternativ ettersom selskapet har forskuddsbetalinger fra kunder på NOK7,5mrd og en kontantbeholdningen på NOK3,2mrd. Det at selskapet legger ned baser er for oss en innrømmelse av at det driftsmessig ikke har gått etter planen. Vi tror det er høy risiko for brudd på lånebetingelsene i første kvartal 2019, så spørsmålet er om det blir en ny emisjon. Vi mener Kjos/Kise brukte Bank Norwegian- aksjer som pant for deler av tegningsbeløpet ved forrige emisjon og at bankene ikke aksepterte høyere belåningsgrad på Norwegian-aksjene. Vi tror ikke det er ønskelig for de nevnte herrene å pantsette flere av Bank Norwegian-aksjene. Derfor ser vi et salg av selskapet, eller at en partner kjøper seg inn i ordreboken, som mest sannsynlig. Listeprisene for A320neo og MAX8 er opp henholdsvis 15% og 24% siden Norwegian bestilte. Et kjøp av 100 MAX8 er for en kjøper alene verdt NOK9mrd basert på prisstigningen på flyene hvis de skulle bestilt i dag. Markedsverdien på Norwegian er NOK6mrd. At IAG nå sier at de ikke har planer om å kjøpe Norwegian når de for fire dager siden sa at de ikke går inn i en budkrig og lovpriste selskapet, kan være et resultat av at det er andre Norwegian forhandler med. Kanskje Qatar Airways kjøper Norwegian via Air Italia? Norwegian har hentet totalt NOK3mrd i egenkapital og selges selskapet for NOK320 er det NOK15mrd. Fem-gangen på innskutt egenkapital er en bra reise uansett.KJØP: 320

Preben Rasch-Olsen, analytiker i Carnegie

Vi mener at Norwegian i løpet av det siste året har endret retning til det bedre. Etter en periode med sterk vekst – og kanskje, etter vår oppfatning, for sterk vekst – har selskapet signalisert en avmatning fremover og dertil salg av eldre fly når nye MAX’er kommer inn i operasjon, samt en ønske om å selge 70 NEO’er. Samtidig er langdistanse-satsningen også i ferd med å nå kritisk masse. Dette vil lede til en bedring i lønnsomhet, samtidig som selskapet snur hver stein for å kutte unødvendige kostnader som har fått eskalere i de senere år. Så langt – alt bra.

Dessverre har Bank Norwegian fått en real skrape i aksjekursen, samtidig som at oljeprisen har falt overraskende lavt som igjen har medført et tap på Norwegian’s fuel hedger. Dette har medført at selskaper risikerere å bryte sine lånebetingelser med obligasjonseierne i løpet av Q1. Aksjemarkedet misliker usikkerheten dette medfører og dermed får man press på kursen. Når IAG i tillegg velger å trekke sin interesse for selskapet, og ledelsen ikke bidrar med noen oppdatering til markedet blir usikkerheten ganske stor.

Ser man derimot litt lengre frem så er det lettere enn noen gang å tro på NOK40-50 i EPS etter kostnadskutt og mindre vekst. En fornuftig multippel tilsier NOK270-320 i aksjekurs før vi vet hvordan selskapet vil komme seg rundt bruddet på lånevilkårene. Aksjen står i NOK140 og mye negativitet virker priset inn. På bakgrunn av dette opprettholder vi vårt kjøp, men ettersom vårt kursmål iberegnet en viss sannsynlighet for oppkjøp er vi foreløpig i tenkeboksen rundt dette. Når det er sagt må potensielle investorer være forberedet på fortsatt voldsom volatilitet i Norwegian aksjekurs pga en overdrevent operasjonell og finansiell gearing.

4 Likes

En veldig interessant børsmelding i dag. JV virker fortsatt aktuelt, men har dratt ut i tid og selskapet må ty til en emisjon. Aktørene involvert overrasket alle. Det er interessant å notere seg at JF, som har jobbet med Karlsen i Golden Ocean har kommet ombord.

NAV ved utvanning vil falle som noen helt korrekt påpeker ovenfor. Jeg har ikke kunnskap om hvordan balansen ser ut før Q4 blir presentert, men har en ide om at det ikke var mye cash igjen. Jeg er skuffet over at driften har vært såpass svak som den har vært. NAS har helt åpenbart vokst altfor fort, og Molnes har hatt veldig rett i sin driftsmessige analyse. NAS har gapt over altfor mye, men heldigvis er dette reversibelt gitt at selskapet tar de rette grepene. Selskapet har en slank ledelse som gjør at de har evne til å omstille seg veldig fort. På den andre siden: Kjos har et ekstremt pågangsmot, vilje og og “baller”. De kunne solgt butikken for 330,- og slappet av, men de ønsker noe mer. Dette er en industribygger som aldri gir opp!

Det vil se dumt ut om de senere selger selskapet for under 330,- før kommende utvanning (15 milliarder) som var det IAG etter ryktene tilbød. Det er kun folk med en helt ekstrem risikoappetit som gjør dette, men hvor aksjonærvennlig det er kan nok diskuteres.

Kreditt: Denne risikofaktoren har nå blitt vesentlig begrenset, noe som kommer klart frem av obligasjonene:

Jeg har ingen kunnskap om hvor emisjonen vil bli gjennomført, men har gjort noen grove estimater på NAV:

Om NAS henter 3 mrd på 90, faller NAV estimert til 210 (33 millioner nye aksjer)
Om NAS henter 3mrd på 100, faller NAV estimert til 220 (30 millioner nye aksjer)
Om NAS henter 3mrd på 125, faller NAV estimert til 240 (24 millioner nye aksjer) - Jeg tror ikke emisjonen vil gå over 125, gitt alt annet likt.

NAS skal forøvrig handles med rabatt på NAV så lenge de taper penger, om de klarer å etablere en stabil inntjening så vil det bli mer aktuelt å se på hvor mye de kan generere av fri kontantstrøm.

Om et selskap handles på stor rabatt på NAV, så kan det tyde på at selskapet er underpriset.

Jeg har ikke kommet med kursmål. Jeg har operert med estimat på substansverdi (NAV). NAV gir en pekepinn på underliggende verdi fratrukket gjeld… Det brukes typisk ved transaksjoner som oppkjøp og JV.'s I tillegg var jeg klar på at NAS skal handles med rabatt på underliggende, så lenge de taper penger.

Jeg har også spurt om NAV estimatene til de du referer til slik at jeg kan besvare ditt spørsmål uten å få dette. Jeg fikk kun beskjed om å finne dette selv. Jeg oppfatter det som en hersketeknikk. Om du er usikker på begrepene som blir benyttet, så må du gjerne spørre. Det er flere her inne som har kompetanse til å forklare ulike begreper og formler som benyttes innen finans. Eksempelvis NAV.

Angående bruken av hersketeknikker . “Halvsannheter” er noe som fort andre debattanter og jeg kan oppfatte som det. Tror du det bidrar til en saklig diskusjon?

Jeg benytter aldri kursmål…Jeg kan uttale meg om selskapet er billig basert på fremtidig inntjening, vekst og rentenivå. Jeg ser på driften på et selskap, men hvordan aksjekursen beveger seg på 12 måneder enten det er FB eller NAS har jeg ingen kunnskap om. Dessuten er det er veldig mange faktorer som spiller inn på så kort tidshorisont. Om du har 3-6-12 måneders perspektiv så anbefaler jeg å ignorere mine innlegg, da er de ikke for deg. Prisingen på FB slik jeg oppfatter selskapet er billig, og om jeg påpekte at den er billig på $186, og den står i $143 så kan jeg faktisk kjøpe mer av det, for enda lavere pris.

7 Likes

En liten recap :smiley: av rikets tilstand!

– Vi startet å jobbe med en emisjon i starten av fjerde kvartal (oktober, journ.anm.) og planen var å gjennomføre det før jul. Emisjonen var garantert og planen var den samme som det vi presenterte i dag, sa Karlsen og fortsatte:

– Men så var vi i en dialog om et mulig oppkjøp og da kunne vi ikke gjøre emisjonen.

Norwegian skriver i en børsmelding tirsdag at de var i «nye, konkrete og spesifikke forhandlinger» om et oppkjøp, men at «ingen slike diskusjoner foregår nå».

En rekke tiltak skal bidra til at kostnadene reduseres:

  • Salg av fly og mulig etablering av et nytt eierselskap for deler av flyparken
  • Utsettelse av flyleveranser
  • Kostnadsprogrammet #Focus2019, der målet er å redusere kostnadene med minst to milliarder kroner i 2019
  • Optimalisering av basestruktur og ruteprogram
  • Kompensasjon fra motorprodusenten Rolls Royce knyttet til motorproblemer på selskapets Dreamliner-operasjon

Norwegian annonserte avtalen med Rolls-Royce på julaften. Detaljene er ikke klare, men avtalen innebærer altså blant annet at Rolls-Royce betaler Norwegian det flyselskapet hadde måttet betale for å leie inn erstatningsfly.

Dermed får Norwegian altså betalt for å ta egne Dreamliner-fly ut av trafikk og ha dem disponible som erstatningsfly.

Norwegian har for øvrig sagt at avtalen vil gi selskapet «en positiv effekt» i regnskapet fra og med første kvartal, uten å spesifisere gevinsten nærmere.

Joint venture absolutt på bordet

Det er absolutt på bordet. Vi håper å få avklart det i løpet av første kvartal. Det er kanskje mer aktuelt enn noen gang. Vi har kommet lenger i disse samtalene, sa Norwegian-sjefen

Dette joint venture-selskapet vil kunne eie deler av Norwegian-flåten, både fly Norwegian selv skal fly eller fly de leier ut, og skal kunne bidra til å finansiere de store flybestillingene Norwegian har hos Airbus og Boeing

make ure bets :wink:

3 Likes

Korsvold i SEB beholder en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen og lar kursmålet på 170 kroner forbli uendret etter tirsdagens nyheter, ifølge en oppdatering onsdag.

Han ser verdier (NAV) for 11 milliarder kroner i Norwegian etter emisjonen, og mener det ligger god oppside i flåteverdien og selskapets ordrebok. Korsvold anslår derfor aksjekurspotensialet å ligge 30 prosent over dagens nivåer, justert for emisjonen på tre milliarder kroner.

Bjørn Kjos slår tilbake: – Det kan godt hende at det finnes folk som er smartere enn oss i dette «gamet», men idioter er vi jo ikke

4 Likes

Står litt i FA i morgen angående emisjonen. Ikke så mye interessant egentlig, men her er litt.

  • Selskapet til Bjørn Kjos og Bjørn Kise, HBK Holding, får anledning til å tegne aksjer for rundt 740 millioner kroner, men har gitt beskjed om at beløpet blir 300 millioner.

Det vil da være mulig å kjøpe tegningsretter av HBK Holding så snart rettene er børsnoterte. Denne posten vil betinge et innskudd på rundt 440 millioner i emisjonen, og gi en eierandel på rundt 4,9 prosent.

  • Bak Kjos og Kise på aksjonærlisten er Folketrygfondet, som må ut med 165 millioner for å opprettholde sin eierandel.

  • På tredjeplass på aksjonærlisten sto IAG frem til torsdag i forrige uke, og spørsmålet er nå hvem som tar, eller allerede har tatt, denne aksjeposten. Dersom det er en investor som nå sitter på hele posten, vil 119 millioner kreves for å opprettholde eierandelen på 3,97 prosent.

  • Kursen på emisjonen vil bli bestemt under en ekstraordinær generalforsamling 19. februar, mens tegningsperioden vil være fra 22. februar til 8. mars.

Så kan man spekulere i hvorfor det er akkurat 4.9% som er tilgjengelige tegningsretter fra HBK Holding. Akkurat nok til at en ny aksjonær kan komme inn uten å flagge.

3 Likes
Uteståed aksjer i NAS før emisjon Emisjonskurs Ny kapital Antall nye aksjer Endring i %
45 437 059 115 3 000 000 000 26 086 957 57 %
45 437 059 110 3 000 000 000 27 272 727 60 %
45 437 059 105 3 000 000 000 28 571 429 63 %
45 437 059 100 3 000 000 000 30 000 000 66 %
45 437 059 95 3 000 000 000 31 578 947 70 %
45 437 059 90 3 000 000 000 33 333 333 73 %
45 437 059 85 3 000 000 000 35 294 118 78 %
45 437 059 80 3 000 000 000 37 500 000 83 %
45 437 059 75 3 000 000 000 40 000 000 88 %
45 437 059 70 3 000 000 000 42 857 143 94 %
45 437 059 65 3 000 000 000 46 153 846 102 %
45 437 059 60 3 000 000 000 50 000 000 110 %
45 437 059 55 3 000 000 000 54 545 455 120 %
45 437 059 50 3 000 000 000 60 000 000 132 %
45 437 059 45 3 000 000 000 66 666 667 147 %
45 437 059 40 3 000 000 000 75 000 000 165 %
45 437 059 35 3 000 000 000 85 714 286 189 %
45 437 059 30 3 000 000 000 100 000 000 220 %
3 Likes