FA lørdag:
En italiener på trappene
LUFTFART: Flere flyselskaper er ute etter Norwegian, noe IAG likte dårlig. Nå skal Air Italy ha kastet seg med i kampen, som også er eid avQatar Airways,
Etter IAGs inntog i Norwegian, var det liksom ikke tvil om at IAG vurderte å kjøpe Bjørn Kjos sin baby. Kun dager etter at flykjempens konsernsjef tidlig denne uken kom med sine forrige uttalelser om Norwegian, ble flapsen kjørt ut. IAG gjorde full retrett.
Både investorer og analytikere har basert sine analyser på et oppkjøp fra IAG. Det har vært spekulert i at IAG har budt over 300 kroner pr. aksje, som priser selskapets egenkapital til nesten 15 milliarder kroner.
Etter torsdagens styrt, hvor aksjen falt over 21 prosent, er flyselskapet kun priset til 6,3 milliarder.
Drakampen om eierskapet i Norwegian har pågått i snart et år, og selv om IAG naturlig nok har tatt overskriftene som favoritt, er det flere aktører som har flydd under radaren.
Lufthansa har hatt representanter på investormøter i Oslo som skal ha sagt at IAG skal få kamp om Norwegian. Analytikerne har vært helt sikre på at Lufthansa har regnet både godt og lenge på Norwegian. Om den tyske kjempen har presset IAG av rullebanen, er det imidlertid kun styret i Norwegian som kan svare på.
Ryanair har ifølge Kjos vært i kontakt med selskapet tidligere, men den munnrappe iren Michael OLeary har benektet dette. Likevel er det et faktum at selskapene var i dialog rundt en såkalt «feeder-avtale», hvor selskapene skulle samarbeide om å fylle flyene til hverandre. På fredag i forrige uke, under en presentasjon, skal O
Leary ha uttalt «dersom ikke IAG kjøper Norwegian, gjør vi det». På Oslo Børs tok Norwegian-aksjen av, på høyt volum, og dermed tok spekulasjonene om et bud fra Ryanair fyr. Disse ryktene har Ryanair avkreftet til Finansavisen
I Midtøsten, nærmere bestemt Qatar, sitter en kjent mann for styret i Norwegian. Frode Foss var finansdirektør for Norwegian i 15 år, og Foss er nå godt i gang som finansdirektør for Qatar Airways, som er IAGs største aksjonær.
Selv om IAG nå har gitt seg, for denne gang, blir et annet av Qatar Airways datterselskaper dratt frem: Air Italy. Det italienske lavprisselskapet har en ganske lik forretningsmodell som Norwegian, og analytikere både i Norge og utlandet tror dette er en aktør som vil være med i en eventuell budkrig. Kunnskapen Foss innehar om Norwegian kan i såfall være av stor verdi, da få, om noen, kjenner finansene til det norske lavprisselskapet bedre enn han.
Likevel kan det være at den mye omtalte budkrigen kommer for sent. Det er godt kjent at ledelsen i Norwegian jobber med å etablere et flåtesamarbeid, hvor prosessen har gått så langt at man er i «langt fremskredne forhandlinger». Det er Airbus-flåten primært som skal ut, og totalt kan det innebære at rundt 150 fly er en del av avtalen. For Norwegians del vil dette innebære milliarder av kroner på konto, som ville løst utfordringene rundt egenkapitalen. For det er et problem for flyselskapet.
Egenkapitalen har vært under press lenge, og Bjørn Kjos må gjøre mer enn å spare penger for å unngå å gå i brudd med lånevilkår i første kvartal. Norwegian fikk store tap på drivstoffsikringer og eierskapet i Bank Norwegian i fjerde kvartal, og reverseres dette helt eller delvis, vil selskapet være på grønt gress. Dette er utenfor selskapets kontroll, og det jobbes derfor må spreng med andre alternativer.
Dersom Norwegian ikke lander en avtale rundt et flåtesamarbeid, vil det neste steget være å få utsettelse på kravet fra obligasjonseierne. Dersom dette ikke lar seg gjøre, vil en emisjon nesten være uunngåelig. Om ikke en budkrig på Norwegian kommer, og selskapet blir solgt.
Lars-Daniel Westby, analytiker i Sparebank 1 Markets
Vi har ikke kjøp fordi vi tror Norwegian på kort sikt skal tjene nok penger til å forsvare kursen, men fordi vi mener det er verdier for en kjøper av både selskapet og ordreboken. Hvorfor bør Norwegian bli solgt? For det første mener vi at strategien etter 2013 har slått feil med for høy vekst og for høye enhetskostnader. For det andre tror vi ikke det å ta ned veksten er et alternativ ettersom selskapet har forskuddsbetalinger fra kunder på NOK7,5mrd og en kontantbeholdningen på NOK3,2mrd. Det at selskapet legger ned baser er for oss en innrømmelse av at det driftsmessig ikke har gått etter planen. Vi tror det er høy risiko for brudd på lånebetingelsene i første kvartal 2019, så spørsmålet er om det blir en ny emisjon. Vi mener Kjos/Kise brukte Bank Norwegian- aksjer som pant for deler av tegningsbeløpet ved forrige emisjon og at bankene ikke aksepterte høyere belåningsgrad på Norwegian-aksjene. Vi tror ikke det er ønskelig for de nevnte herrene å pantsette flere av Bank Norwegian-aksjene. Derfor ser vi et salg av selskapet, eller at en partner kjøper seg inn i ordreboken, som mest sannsynlig. Listeprisene for A320neo og MAX8 er opp henholdsvis 15% og 24% siden Norwegian bestilte. Et kjøp av 100 MAX8 er for en kjøper alene verdt NOK9mrd basert på prisstigningen på flyene hvis de skulle bestilt i dag. Markedsverdien på Norwegian er NOK6mrd. At IAG nå sier at de ikke har planer om å kjøpe Norwegian når de for fire dager siden sa at de ikke går inn i en budkrig og lovpriste selskapet, kan være et resultat av at det er andre Norwegian forhandler med. Kanskje Qatar Airways kjøper Norwegian via Air Italia? Norwegian har hentet totalt NOK3mrd i egenkapital og selges selskapet for NOK320 er det NOK15mrd. Fem-gangen på innskutt egenkapital er en bra reise uansett.KJØP: 320
Preben Rasch-Olsen, analytiker i Carnegie
Vi mener at Norwegian i løpet av det siste året har endret retning til det bedre. Etter en periode med sterk vekst – og kanskje, etter vår oppfatning, for sterk vekst – har selskapet signalisert en avmatning fremover og dertil salg av eldre fly når nye MAX’er kommer inn i operasjon, samt en ønske om å selge 70 NEO’er. Samtidig er langdistanse-satsningen også i ferd med å nå kritisk masse. Dette vil lede til en bedring i lønnsomhet, samtidig som selskapet snur hver stein for å kutte unødvendige kostnader som har fått eskalere i de senere år. Så langt – alt bra.
Dessverre har Bank Norwegian fått en real skrape i aksjekursen, samtidig som at oljeprisen har falt overraskende lavt som igjen har medført et tap på Norwegian’s fuel hedger. Dette har medført at selskaper risikerere å bryte sine lånebetingelser med obligasjonseierne i løpet av Q1. Aksjemarkedet misliker usikkerheten dette medfører og dermed får man press på kursen. Når IAG i tillegg velger å trekke sin interesse for selskapet, og ledelsen ikke bidrar med noen oppdatering til markedet blir usikkerheten ganske stor.
Ser man derimot litt lengre frem så er det lettere enn noen gang å tro på NOK40-50 i EPS etter kostnadskutt og mindre vekst. En fornuftig multippel tilsier NOK270-320 i aksjekurs før vi vet hvordan selskapet vil komme seg rundt bruddet på lånevilkårene. Aksjen står i NOK140 og mye negativitet virker priset inn. På bakgrunn av dette opprettholder vi vårt kjøp, men ettersom vårt kursmål iberegnet en viss sannsynlighet for oppkjøp er vi foreløpig i tenkeboksen rundt dette. Når det er sagt må potensielle investorer være forberedet på fortsatt voldsom volatilitet i Norwegian aksjekurs pga en overdrevent operasjonell og finansiell gearing.