Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Viking Supply Ships gikk 500% på en dag tidligere i høst ved et salg av 3-4 icebreakers. Det er ikke like stor rabatt på NAV her, men den er over 50-60%.

Kan NAS være i brudd med lånebetingelsene i Q1? Ja. Det kan de, sannsynligvis vil de være ganske nære.

JV: Kan det være slik at IAG vet at NAS og denne industrielle aktøren i Asia har nærmet seg hverandre? Det vil være normalt å anta at NAS blir mye mindre interessant for IAG om det er slik at NAS vil komme til enighet om en JV.

The process of divesting aircraft continues, and we experience significant interest in our existing fleet as well as future deliveries. The Company recently signed a letter of intent for the sale of two aircraft with delivery in the first quarter of 2019. The discussions about forming a joint venture for aircraft ownership also continues with full force.

https://newsweb.oslobors.no/message/466612

2 Likes

Ja de fikk jo kontant nei på to bud

Kunne ikke vært mer enig.
Jeg tenker at det ikke blir mer bull når Kjos avslår flere bud fra AIG. Han vet hva de oppnår nå i 1029/2020. Dette er årene han hele tiden har pekt på som plussår og årene hvor man skal høste det man har sådd.

Tenk på det… det er ikke AIG som ikke vil kjøpe. Det er NAS som ikke vil selge.
Analytikerne enser jo ikke å se denne vinklingen. Kursen var 170-180 når aig kom på banen. 23% ned når de ikke vil kjøpe nas mer? Det er overreaksjon.

3 Likes

Pareto er ikke skremt

Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen er ikke skremt, og tror ikke en ny kjøper må på banen for å redde aksjekursen og selskapet.

  • Nei, jeg tror selskapet har muligheter som er mer verdiskapende for aksjonærene enn det budet IAG kom med. Primært er det flåten og verdien der, skriver han i en sms til Hegnar.no.
1 Like

Altså det som er spennende er…
AIG har lagt inn flere bud på NAS, noe styret og Kjos har avslått hver gang. Alternativet er tydeligvis bedre enn budene.

Videre så sier AIG at de ikke vil gå i budkrig… hmmm, samme dagen sier Qatar sjefen at AIG burde kjøpe NAS. Dagen etter sier O’Leary at om ikke AIG kjøper NAS så gjør han det…

Dette sier meg bare en ting når det nå bekrefter at AIG ikke kjøper. QATAR eller Ryanair gjør det!
Utrolig spill!

Sissner bruker gearing som argument mot NAS. Hvor riktig er det i forhold til å forstå verdien av selskapet?

Hvilken verdi? all gjelden?

Spørsmålet er vel om alternativet er bedre eller om styret og Kjos har feilvurdert interessen og blitt for grådige. Kan det være at et forsøket på å presse opp budet gikk veldig galt?

Jeg kjenner ikke NAS godt men er jo tydelig at de har en finansiell floke de må løse ganske snart. Hvis de blir nødt til å foreta en større emisjon spørs det jo hvilket nivå som må til for å få til det.

2 Likes

Denne floken er opppskrytt. JV kan løse det og evt ikke så dårlige estimater som analytikere jobber med.
Videre så ble den storovertegnet sist på 155kr. Mange som vil inn i emisjoner da de kan få gode posisjoner. Ser vi Ryanair neste gang? :nerd_face:

Det kan vel ikke tenkes at de har noen fly? :thinking:

De eide 72 fly ved utgangen av Q3, og har bestillinger hos Boeing som for tiden er fullbooket.

1 Like

Blir spennende å se hva de gjør. Hvor oppskrytt den er skal ikke jeg uttale meg bombastisk om. Får litt inntrykk av at du bagatelliserer litt da :roll_eyes:

Men på rent generelt grunnlag så er jeg skeptisk til å legge vekt på både kursnivå og overtegning av en emisjon som ble gjort for snart et år siden. Mye kan ha (og har) endret seg siden da.

DNBs flyanalytiker Ole Martin Westgaard estimerer at Norwegian vil ha en negativ egenkapital på 100 millioner kroner ved utgangen av første kvartal, noe som vil kreve at aksjonærene går inn med halvannen milliard kroner for å tilfredsstille lånekrav, med mindre Norwegian lykkes å selge unna fly.

Da blir det å selge mer fly da. Eller emmisjon.

Legger ut denne fra Hegnar-forumet:

Anbefaler ingen å stole på ting på HO forum på generelt plan.

Summary sakset fra pareto sine sider. Ligger også en mye lengre rapport der inne, men den er forbehold kunder.

bilde

3 Likes

Snakk om god timing på salg da :+1:

1 Like

Nordea har også kommet med oppdatert analyse. Om noen har tilgang får de poste den. overskrift under.

NAS: Nordea kutter fair value til NOK 150 (350) – opprettholder hold.

1 Like

SEB sænker kursmålet for Norwegian til 170 norske kroner (275), fastholder anbefaling køb

1 Like