Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

05/03-2019 13:43:12: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA – Subscription by primary insider in the rights issu

06/03-2019 08:00:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA – Last day of trading in subscription right

Jeg føler jeg har dummet meg bra ut når det gjelder Norwegian.

  • Vurderte å selge på 307 eller noe men var grådig og tenkte den kunne gå for 450 ved bud, som jo var rett rundt hjørnet.

  • Vurderte å selge på 207 ca (jeg har gått et tradingkurs den siste tiden og tenkte det kunen være like greit å selge for å “starte på nytt”).

  • Vurderte å selge på 191-ish bare en dag eller to før emisjonen ble kjent.

  • Vurderte å selge da emisjonen ble kjent og kursen kom tilbake til 130 eller noe.

  • Jeg solgte til slutt tegningsretter i går, ca 12,5% lavere enn kursen er nå(!) fordi jeg var redd det skulle komme veldig mye for salg i dag.

Jeg sier jeg vurderte, men egentlig var jeg bare grådig. For jeg trodde NAS skulle kunne finne noe i ermet som lignet et bud eller noe.

Så fikk jeg til slutt lært hva det kan si å være aksjeeier i en bedrift der emisjon truer. Jeg har jo vært med i noen emisjoner, men NAS-emisjonen er den jeg har kommet dårligst ut av.

Hadde jeg hatt pengene skulle jeg nok benyttet tegningsrettene.

Spørsmålet nå er: hva er lurt å gjøre med de aksjene jeg har? Mange sier jeg bør selge før de nye aksjene kommer på markedet.

I forhold til kurs før emisjon ligger dagens kurs på 189 (63x3), som var i det lavere skiktet av det NAS ble tradet den siste tiden før emisjonsplanene ble gjort kjent, men denne gangen med 3 milliarder i EK.

3 Likes

07/03-2019 07:00:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA ? Subscription by primary insider in the rights issue

08/03-2019 08:00:00: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA ? The subscription period for the rights issue expires today

08/03-2019 18:55:43: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA ? Preliminary results of the rights issue

https://www.dn.no/DNtv/video/2019/03/06/2129/ryanair-sjefen-en-bor-snakke-sant-om-norwegian-forretningsmodellen-deres-er-odelagt

Prøvde på ett longshot her. Tegnet noen tusen aksjer uten tegningsretter.
Blir mest sannsynlig ingenting

Tok en longshot jeg også. Kjøpte en tegningsrett og overtegnet med 4.6 mill % jeg :rofl:
Blir nok bare en liten %-andel ekstra pr tegningsrett på folk tenker jeg. Så får vel fort bare den ene aksjen jeg har tegningsrett for.

2 Likes

11/03-2019 08:00:00: (NAS) Traffic figures for February 2019

Verdt å nevne

Flyet som styrtet var nytt. Norwegian har foreløpig ikke satt noen fly på bakken.

Kan bli en skikkelig blemme for NAS Om disse skulle få flyforbud.

Litt tidlig å konkludere når det enda er lunk i vraket. Utansett morsomt å se markedet “reagere” på noe de ikke har peiling på.

Norwegian følger jo rådene fra Boeing. At Kina setter 80 fly på bakken kan fort være politikk. Men om det kommer et midlertidig flyforbud vil det være kjipern for Norwegian.

1 Like

Uansett så må ett evt. flyforbud være rotet i noe konkret. Ikke bare basert på at noen får klump i magen.

Andre ulykke med en nokså ny flytype og veldig nye fly. Da er det lov med føre var prinsippet.

Handler jo om risikostyring.

Om Norwegian må sette disse flyene på bakken vil det jo være dramatisk for produksjonen dems.

Ser forsåvidt at Boing også faller tungt.

2 Likes

Nå må det da snart være på tide å handle norwegian igjen, emisjon på plass, liten blackswan, tut og kjør.:wink:

Jeg tenker å vente mot sommeren, når volumet er lavt. For Q tallene etter sommeren pleier alltid å være fine .

1 Like

Det er en “ny” flytype utad men det meste av flyet er fremdeles en 737 NG. Når økonomene rejerer er risikostyringen basert på hva koster mest… sette fly på bakken eller ta sjansen.

Er vel bare ca 10% av flyene i NAS som er MAX så vidt jeg vet. Så den helt store dramatikken blir det nok ikke enda.

15 fly stod det vel i artikkelen. Fortsatt nok til at det koster penger.