Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Sissener kan man ta med en klype salt, ser også at flere kommenterer at argumentasjonen hans var langt bedre når han satt short.

1 Like

Tror ikke det er dumt å kjøpe om man tenker langsiktig og kan selskapet, det kan du nok mer om enn meg. Jeg uttalte meg kun basert på hvordan jeg tolker chartet, og det er ikke helt kjøp der enda.

Det sagt så kan kjøpssignalet komme fort. Mulig vi går mot en capitulation her, da vil ikke RSI bety så mye @vesa. Jeg satt flere ganger på kjøpsknappen i dag, men salgspresset avtok aldri lenge nok til at jeg tok sjangsen. Vi får se hvordan det ser ut i morgen :wink:

Diskusjonene her på forumet de siste månedene før totalkollapsen i kursen viser jo at de som “kan” selskapet, gjerne ikke kunne det så godt alikevell.
Er dog enig med deg om at Norwegian kan være et spennende bet. Man må bare være veldig klar over risikoen.

For ordens skyld så har jeg Norwegian på watch list og planlegger å kjøpe nærmere sommeren. Om de ikke fucker opp oljetradingen igjen tror jeg sommersesongen blir bra.

3 Likes

Jeg har bare fått med meg at det er flere flyselskaper som sliter nå, er kanskje hele markedet i problemer nå, og kun de sterkeste vil overleve? Er Norwegian i så fall ett av disse? Hvordan tror du Q1-tallene ble, såvidt jeg fikk med meg brant de rundt 800 millioner i Q4?

Dette er vel den svake delen av året, sommeren er jo alltid høysesong. Er jo da nesten alle tjener penger.
Så teorien er, kjøper man Norwegian før sommeren får man med seg oppturen når de gode tallen kommer og optimismen rår.

1 Like

Så ikke nødvendigvis et langsiktig bet, men et relativt kortsiktig bet utfra andres ufornuftige handelsmønster?

Du skal heller ikke se bort fra at det nok er en del aktører som kan sluke NAS nå, og jeg er enig med Sissener om at det kan komme et bud på selskapet ila. året om kursen forblir lav.

Delvis,

Grav litt i nyheter fra sommeren ifjor, se på hva finanspressen skriver om SAS og Norwegian kommer med resultatene fra sommersesongen ( hvor de alltid tjener penger).
Mitt inntrykk er at altformange er altfor kortsiktige, og det kan man utnytte om man vet hva som er de naturlige svingningene i markedet. ( litt som når noen frontrunner fondene som skal inn/ut av de aksjene som kommer inn eller går ut av index).

1 Like

Tror du de sluker NAS med gjeld og alt eller venter til de nærmer seg konk for å få en billig pris på flyparken?

Tror ikke de trenger å vente altfor lenge. IAG var jo interesserte når kursen lå over 100 lappen og gjeldssituasjonen da var jo ikke bedre enn nå. Det er absolutt et risky bet men også en veldig god oppside om det går inn.

Personlig er jeg ganske spent på om Kjos får Boeing til å ta regningen for Max flyene som nå står på bakken, og om de klarer å komme seg ut av dealen med de nye flyene de har bestilt. Tror begge deler er triggere som kan snu aksjen på kort sikt.

Tror du Norwegian vil ut av dealen? De har jo sentrert flåten sin rundt Boeing. og MAX er egentlig gode fly, så lenge de får lov å fly.

Bare tolker det slik dersom Max flyene nå ikke får lov å fly. Men de sier jo de har funnet feilen så det ordner seg nok. Tror ikke det er så lett å komme ut av en slik deal, det koster nok mer enn det smaker.

Jeg er usikker om Norwegian trenger å komme seg ut av dealen. dvs jeg tenker litt hva er alternativet?

Er ikke bare fryd og gammen, kan ta litt tid før flyene kan fly i EU hvis de trenger seperat godkjenning

Snodig, jeg har en helt annen oppfatning. Flere her inne har vært ganske spot-on, men det krever at man tenker litt mer gjennom problemstillingen og ikke trekker til slutningen kun på grunn av det ene utfallet utspiller seg. Dette er en hyper volatil aksje, som kan både falle og stige 50% under 48 timer. Hvilket vi også har sett ved oppkjøpsrykter og emisjon.
Akkurat dette innlegget ditt er interessant for jeg tror mange kan lære noe av det, for det viser en av de vanligste “human-bias” man finner i aksjemarkedet og innenfor enkelte nullsum spill som poker.

Generelt i aksjemarkedet så bør man ikke bedømme kvaliteten på analysene på bakgrunn av resultatet. Spesielt i Norwegian og flere andre aksjer som har så ekstreme utfallsrom. Det er ett relativt binært case, med 100% nedside, men den har også multi-bagger potensial. Foreløpig ser vi nedsiden utspille seg.

Det er slik at flere her i forumet har vært klar over risikoen og utfallsrommet i Norwegian og at de er sårbare. At 737-Max flyene skulle få store problemer var det absolutt ingen som så komme, men flere her har faktisk vært inne på at NAS har vært sårbare om det skulle oppstå slike hendelser.

Jeg har tidligere vært inne i ett case som likner veldig mye på NAS, nemlig Las Vegas Sands (LVS) etter finanskrisen i 2008-2009, mens Marina Bay Sands var under bygging i Singapore. Selskapet holdt på å bukke under og de veltet seg i gjeld… Selskapet handlet på $10-$12 når jeg kom inn og det var tegn til bedring. Den gikk så til $45 og $65 som var nivåer hvor jeg jeg solgte. Du kan ikke bedømme min analyse som god i Las Vegas Sands, på bakgrunn av utfallet. Den kan potensielt ha vært elendig, selv om utfallet var fordelaktig. Dette er det som gjør aksjemarkedet så ekstremt vanskelig og komplekst.

LVS Debt to Equity.

Edit:

Litt mer om outcome bias:

Ok litt rart du sier det.

Du var vel en av de som mest hardnakket snakket for et scenario med veldig positivt utfall. De som snakket om emmisjon var i mindretall i tråden og jeg tror ingen hadde et kursmål for emmisjon som var såpass lavt som det vi faktisk endte opp med.

En annen meget positiv.
Mer positivitet.

Den som traff best er vel faktisk @Savepig

Somsagt jeg er faktisk ekstremt uenig i påstanden din, forumet traff ikke godt på NAS og emmisjonen, den kom veldig overraskende på de fleste.

La oss se på spekulasjoner rundt hvor emmisjonen kunne lande når den ble annonsert 8 feb.

Så poenget mitt er, ingen forutså at utfallet i Norwegian skulle bli så ekstremt som det ble. Og når først emmisjonen kom var det ingen som kunne se for seg hvor lavt den ble satt. Så er det alltid lett å si i ettertid at dette var et ventet utfall. Men det er alltid lett å fortelle om hendelser som har vært.

1 Like

Jeg har vært positiv og er fortsatt positiv i og med at jeg eier aksjen.

Når det er sagt har jeg også vært veldig klar på at NAS har høy risiko, og er ett binært case.
Nettopp på grunn av at de er sårbare ved hendelser som vi nå ser.

Dette er kun en digresjon for poenget jeg prøver å formidle er at du ikke kan si at folk i forumet ikke kan aksjen fordi de foreløpig har sitter på en lite fordelaktig posisjon. Da faller man i en eller to feller, men etterpåklokskap/outcome bias som er to vanlige kognitive illusjoner som hjernen former tankene etter.

Det er flere kjente investorer som har gjort sitt inntog i NAS, f. eks Kristoffer Stensrud som er en forvalter, nå investor med en veldig god track-record over lang tid. “Kan” ikke han selskapet? Fordi han også har sittet long siden 220-250 (ikke justert for emisjon).

Warren Buffett sitt partnerskap var -73% i Blue Chips Stamps i en periode etter at de tok det over, tror du ikke han og partnerskapet kunne selskapet?

Når flere andre har skrevet at selskapet er sårbart om det skulle skje noe så viser det en ganske god forståelse for caset, faktisk. Selv om utfallet foreløpig ikke har vært fordelaktig.

Når folk har tapt stort på investeringen sin er det lov å kalle en spade for en spade. Man tok feil. Man kan også si at konsensus på forumet tok feil, fordi det kom opp en X faktor som ingen hadde tenkt kunne slå så negativt ut. Drivstoff hedge.

Angående Stensrud så kan vi anta at han også gikk på en smell, som alle andre investorer som satt i Norwegian og som de fleste gjør flere ganger i karriæren sin, kanskje undervurderte han også risikoen for at Norwegian skulle gå på en kjempesmell. Samtidig var det nok av investorer som shortet Norwegian og som hadde legitime poenger om hvorfor den skulle ned. Så for å gi et enkelt svar vil jeg si Stensrud bommet. Mens sissner traff. Så får folk heller krangle hvem av dem som kan selskapet godt nok. Er målet å tjene penger vil jeg jo si at den som tjener penger er den som kan selskapet best

Igjen, har du kjøpt aksjer på 150, 200, 250kr eller mer. og kursen nå ligger på 40kr. Så har ikke utfallet vært " ikke fordelaktig". Da har du gått på et kjempetap og bør revurdere om dette er en aksje man bør sitte i videre, eller om man bør ta tapet og gå videre.

1 Like

Aksjemarkedet er ekstremt komplekst og det krever at man utvikler en måte å tenke på som ikke er simpel eller overfladisk.

Noen eksempler:

First-level thinking says, “It’s a good company; let’s buy the stock.” Second-level thinking says, “It’s a good company, but everyone thinks it’s a great company, and it’s not. So the stock’s overrated and overpriced; let’s sell.”

First-level thinking says, “The outlook calls for low growth and rising inflation. Let’s dump our stock.” Second-level thinking says, “The outlook stinks, but everyone else is selling in panic. Buy!”

First-level thinking says, “I think the company’s earnings will fall; sell.” Second-level thinking says, “I think the company’s earnings will fall less than people expect, and the pleasant surprise will lift the stock; buy.”

First-level thinking is simplistic and superficial, and just about everyone can do it (a bad sign for anything involving an attempt at superiority). All the first-level thinker needs is an opinion about the future, as in “the outlook for a company is favorable, meaning the stock will go up.”

Second-level thinking is deep, complex, and convoluted.

Håper minst en får utbytte av innleggene om kognitive illusjoner og tankeprosesser. Da er egentlig mitt mål nådd med dagens innlegg. Det er forøvrig ett veldig spennende tema, men går man litt på autopilot uten å tenke gjennom påstander eller teorier så kan jeg forstå at det er litt komplekst for enkelte.
I NAS er det spesielt viktig at man bevarer rasjonaliteten.

Jeg bedømmer ikke min posisjon utifra om jeg er minus 50%. Som investor må man være opptatt av det underliggende og bedriften man er investert i. Jeg ser ikke på det som en aksje eller ett papir, men eierskap i en bedrift.

NAS vil svinge, og det kan potensielt være slik at vi sitter her i 2021 og NAS har gått i 500 eller 0.
Inntil det, så er denne faktisk veldig god lesning om tankeprosesser, for de som faktisk skulle være interessert i det:

2 Likes

Ser ut til at flyene blir på bakken langt inn i sommer sesongen.