Pusher 400 igjen nå
396,25DKK
+5,99% (+22,40)
Pusher 400 igjen nå
396,25DKK
+5,99% (+22,40)
Ja, det kommer vel som ett sjokk på folk igjen, selvom sjefen selv så langt som mulig har prøvd å dempe forventninger(ref JPM forrige uke)
Gode resept tall drar den videre i dag? Over 20k
Pillen har dobbelt så mye som Zepbound, og tallene er basert på de som er dekket av forsikring. Jeg tror totalt så er det reelle tallet rundt 40.000-50.000, og det er en enorm lansering etter 18 dager på markedet.
Dog så ser vi at injeksjon wegovy gjør det veldig dårlig, 1/10 av Zepbound.
Fantastisk. Går vel lett over 400 idag på de tallene.
Gikk all out i dag og cashet inn.
Wener advarer om Q4 og mulig svak guiding for 2026, da gjelder det å være tøff nok til å sitte en måned eller to på utsiden og se dette spille seg ut. Det gjør litt vondt når chartene til Save roper løp og kjøp.
Men selg og kjøp aksjer når man egentlig ikke har lyst er ingen dum strategi. Har funket godt siste to år for min del i alle fall.
Verden er full av rike mennesker som tok gevinst for tidlig si 
Spørs hva som teller mest. Den guidinga kan bli litt kaldvann. Samtidig er det mye optimisme rundt oral wegovy nå. Sentimentet rundt Novo virker å ha snudd, så kanskje selskapet tåler en nøktern (og forventet nøktern) guiding bedre nå enn nedjusteringene som kom i fjor. Da ramla Novo tidvis mye på ting den ikke skulle ramla på. Kan være de dagene er over. Vi får se.
Par andre ting som burde dukke opp i løpet av en måned eller to nå også: Wegovy 7,2mg subkutan-godkjennelse fra FDA, som jeg gjetter bare er positivt for Novo. Og REDEFINE 4 (CagriSema vs. tirzepatide) som jeg tror hverken blir fugl eller fisk. Blir spennende om Novo klarer å spinne resultatene derfra til noe positivt for seg selv.
@Savepig bedre å sitte på utsiden å lete etter en inngang, enn å sitte inne og vente på en ok utgang – i hvert fall hvis den utgangen allerede har vært.
Jeg liker nye CEO og de grepene han tar. Så blir det å se om dette fører til at “nye” NOVO greier å stjele tilbake litt andeler fra Lily. Så langt ser det ut til å ha vært en vellykket lansering av oral wegovy. Hvis sentimentet om aksjen snur, så vil man kanskje ikke få de store kursutslagene på ikke nyheter. Hva de kommer med på Q og reaksjonen blir spennende å se
En vanlig feil kan også være å selge vinnere for tidlig. Ingen vet om dette er en Nvidia turnaround eller ikke.
Så hva med kvartalsrapport. En ting er sikkert for meg. Mine fundamentale analyser er ikke bedre enn markedet i de største selskapene som er gjennomanalysert. Hvis aksjen ikke selger i forkant betyr det at de største og beste fondene i verden med research en retail investor kan drømme holder aksjen. For meg handler det om risk/reward. På enhver rapport tenker jeg alltid - hva er det verst tenkelige utfallet. -15 %? -20 %? Forventet volatilitet på forrige rapport var ca 9 %. Hvor stor posisjon går jeg inn med? Hvor stor margin har jeg å gå på før rapporten?
Jeg går aldri inn i en rapport uten å ha en god buffer. For egen del holder jeg tilnærmet aldri full posisjon uten å ta noe av bordet før tall. Så kan man heller kjøpe tilbake etterpå. Men man må ikke selge alt. Det kan være 30 %, 50 %, alt ettersom. Men en feil jeg selv ofte gjør er å selge vinnere for tidlig. Det betyr ikke å holde alt, men bare å holde deler av en posisjon kan være av stor betydning.
Jeg har studert markedets reaksjon på en del rapporter for å si det mildt. Etter min mening er kvartalsrapporter blitt nærmest helt random mtp kursutvikling. Man kan levere tilsynelatende gode tall og selge, man kan levere tilsynelatende dårlige tall og markedet kjøper. Guiding er ofte viktigere enn selve tallene.
Alt handler om hvordan de største reagerer på rapporten.
Hvis rapporten overrasker markedet positivt så er det ofte at aksjen fortsetter i dager/uker/måneder. Potensialet er ikke tatt ut på åpning (selvfølgelig unntak). De store bruker lang tid på å fylle posisjoner. Hvis rapporten skuffer markedet. Så skal man være veldig forsiktig.
“En kjøpsmulighet” er jeg ikke fan av. Det er en grunn til at aksjen selges og den kan selges i langt tid. Var mange “kjøpsmuligheter” i NOVO, før “bunnen”. Hvis det blir en katastroferapport, så er det ofte vanlig å tenke “jeg holder fordi jeg har tapt så mye allerede”. Min erfaring er at det ofte er en feil. En katastroferapport er som regel best å selge med en gang (finnes selvsagt unntak).
Så må man for all del glemme “fomo” eller redd for å gå glipp av noe. Kanskje det vanskeligste. Men hvis man forbereder seg før rapporten på strategi, så gjør man det uten følelser. Hvis man ikke har tenkt hvordan man skal reagerer på forhånd så kommer du til å reagerer på følelser, som gjør at man garantert ikke gjør en optimal avgjørelse.
Tenk på forhånd, skriv ned og gjennomfør.
For meg er en rapport 1 av 1000. Jeg kan ikke kontrollere utfallet av rapporten, men jeg kan håndtere hvordan jeg reagerer på utfallet som kommer. Men lurt å tenke risk før reward.
Min vurdering:
Aksjen har steget fra 330 til 407 kroner grunnet oral godkjennelse? Samtidig kommer konkurrentene løpende og det med produkter som har lavere kost pr pille?
Jeg bryr meg ikke om rapportene fra kvartal til kvartal, jeg må se inntjening mot prising og med 50 % oppgang pluss siden bunnen i desember fortjener den å bli tatt ut av portisen en stund.
Jeg er ikke redd for å kjøpe tilbake aksjer til høyere inngang enn forrige salgskurs så lenge rasjonalet er tilstede.
Er noen store oppsider med å selge en aksje:
Noone ever lost money by taking a profit
Hvis man aldri selger, så har man ikke trent på det grepet. Høres teit ut, men å selge en aksje er for de fleste mye vanskeligere enn å kjøpe.
Man blir ikke mentalt gift med aksjen. Er jo ingenting som hindrer en i å kjøpe seg inn igjen i en aksje hvis man etter vurdering ser at man ikke finner noe bedre sted å plassere de pengene.
I tillegg, så har man jo denne teknikken med å trade rundt en core posisjon, man trenger ikke nødvendigvis å gå helt ut eller all in.
Det sagt, jeg er mer bullish på chartet denne gangen enn forrige jeg var inne, fordi:
Så jeg sitter inne med temmelig stram topploss nå, chartet skriker ikke kjøp til meg enda, jeg trenger å se golden cross 50/200 og en etablert opptrend før jeg er så tøff i trynet.
Sammelign med Genmab som jeg har holdt en stor posisjon i lenge nå, mye mer modent chart. Admittedly så kjenner jeg bedre til onkologi-spacet enn overvekt som jeg kun kjenner helt overfladisk:
Men disse to aksjene er komplementære, jeg tror mange investorer vil være mer robust long når de får troen på at det Store Danske Life Science-krakket er over over.
Kom over denne på X:
Citi group kom også med ny analyse på Novo i går med Neutral og DKK400.
De mener at selskapet står overfor et tøft 2026 preget av det nye prisingsregimet i US, økt konkurranse og utfordringene som ligger i få dekket medisinsk behandling innen fedmebehandling.
Analytikeren sier at til tross for den store skaleringsmuligheten som ligger i markedet så er prisene fallende og konkurransen økende, noe som gir stor usikkerhet rundt langsiktig inntjening.
Klarte ikke å motstå fristelsen, tok tilbake 1/3 av potten som ble tatt ut på 407. Aksjen ser jo bra ut sammenliknet med det mørkeste vi så i 2025, men tror nok at både sentiment og selskapsspesifikke meldinger kan føre til innganger ned mot 330 - 350 igjen.
(Slapp å kjøpe tilbake til høyere kurs, men har ikke helt følelsen av at dette er max timing
)
Umulig å si, jeg solgte meg òg ut (as per usual litt for tidlig), sitter foreløbig på sidelinjen, mest pga makro og geopolitikk
Q4 tror jeg faktisk kan slå begge veier nå, forventningene er så lave + at MD allerede har vært ute å sagt det som må sies. For se om den fortsetter å falle frem mot 4. feb.
Ja, og det er nok den største fellen for oss amatører. Kursen har gått fra 270 til 400 og så vurderer man at oppsiden er tatt ut.
Faktum er at jeg følte at min første inngang på 386 rundt april i fjor var skambillig. Jeg hadde følgt den hele veien ned fra 700 og trodde ikke det skulle skje at den falt så mye.
Ja, mange har tradet aksjen siste 6 måneder og tjent godt på det, men som du korrekt påpeker; forventningene er lave. Overrasker de og analytikerne og de store gutta får tilbake selvtilliten på caset kan vi få en heftig reprising.
Spennende tider da, og man blir aldri fattigere av gevinst, man bare tenker det i blant fordi man ikke klarer å makse timingen på hvilken etasje heisen stopper i fra dag til dag, uke til uke. Det er derfor aksjefond er en fin sak; de har mer evighetsperspektiv de som forvalter langsiktig kapital og driter i kursen i flere måneder. De skal kun la caset spille seg ut og så starter de sankingen når caset er modnet nok.
Tid betyr jo noe også da.
Har ikke brukt lang tid fra 270 til 400 (2 måneder?)
Traff man klokkereint her gjorde man faktisk rundt 50%
Tror de neste 50%ene vil ta betydelig lenger tid.