Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NRC GROUP ASA (NRC.OL)

En skjermdump fra bygg.no nett no. Selv om investeringene innen samferdsel forblir store er det en liten vridning i prioriteringer. Mens store veiprosjekter blir satt på vent, legges det opp til høy aktivitet innen vedlikehold av bane. Dette skulle passe NRC utmerket, og også NIG, selskapet til Gjermund Sogn i Inin.

3 Likes

CORRECTION: NRC Group ASA - Annual Report 2022

NRC Group ASA: Notice of Annual General Meeting

Jeg har veldig tro på Henning Olsen. På CMD sa de jo at de var overkapitalisert; så er i alle fall ikke noe issue at de trenger penger. Men vikitigere er det at nærmest alle kontrakter er inflasjonsjustert fordi de er med det offentlige. Er usikker på om markedet har fått med seg det.

1 Like

Jeg har ingen kjennskap til Henning Olsen, utover at han kommer fra AF Gruppen, som på papiret er nøyaktig det NRC trenger.
Overkapitalisert, tja kanskje de har vurdert å reparere sverige med et nytt kjøp i anleggssektoren. “Vurdering av strategiske alternativer” betyr gjerne salg av deler av virksomheten, men jeg er ikke så sikker lenger.
Dnb, som opprettholder sitt kursmål på 30,-, antar at anlegg i Sverige blir solgt for en symbolsk sum. Men dette er kanskje en enkel vurdering fra en tallfiksert analytiker.

" Selskapet opplever store tap på anleggsvirksomheten i Sverige, men vi forventer at denne vil bli solgt for en symbolsk sum, fortsetter han."

Olsen ser kanskje litt lenger fram og litt lenger bak tallene, han sa i hvert fall på presentasjonen at anlegg Sverige var “subscale”, som kan tolkes som at organisasjonen var for liten til å gjennomføre prosjektene på en god måte. Etter q2 2022 fremstår Olsen som ganske offensiv og kommuniserer at de er klare for nye oppkjøp. Kjøp/restrukturering av anlegg Sverige er kanskje det riktig på lang sikt men ikke den samme kortsiktige triggeren som salg, som dnb baserer seg på. Noe vil uansett skje.

3 Likes

Det med overkapitalisert var på CMD på spørsmål om utbytte. I dagens børsklima er nok ikke utbytte det de tenker på; men tror i alle fall ikke de vil ha behov for å hente penger. Appropos Sverige; så går jo rail bra; mens civil tapte 20% !!! på driften i 2022. 50 mill av type 320 mill i omsetning.

Strategien deres var jo å kjøre prosjekter i samarbeid mellom de to avdelingene. Men NRC har jo generelt et problem med for store overheads i Svergie der lederlønnene er mye høyere. Sikkert et godt grep kostnadsmessig at Henning Olsen går inn som CEO i Sverige.

markedet i Sverige er jo geografisk delt, der NRC prøver å vinne kontrakter i Nord der konkurransen ikke er så tøff. Men å fikse Sverige har jo gått mye tregere enn man kunne håpet.

De skal også bruke svenske assets på Meråkerbanen. Så de har masse jobb nå. Det mest logiske må jo være å bare integrere de delene av Civil der som funker inn i rail; og så legge ned resten.

Når Henning tar over det operasjonelle ansvaret, i stedet for å ansette en ny sjef; så gir de seg jo selv masse fleksibilitet.

Hva som kan være kurstriggere vet jeg ikke (virker ikke som noen andre vet det heller), men selskapet er jo ekstremt billig. Nesten rart at ingen kjøper dem opp.

2 Likes

Må si dette begynner å se veldig interessant ut for en lengre posisjon (@Christian)? Sliter med å se særlig ytterligere nedside…

Edit: ser dere har diskutert fyldig ovenfor, interessant lesning. Skal følge med her.

@Ravioli har du tatt posisjon i NRC? Eller er du på sidelinjen inntil videre?

På sidelinjen. Interessert men ikke helt overbevist. (lett å føle at man må kjøpe fordi man har brukt tid på å studere selskapet). Selv uten problembarnet i Sverige er det litt blandet her, synes jeg. Min favoritt i sektoren er AFG, hvor jeg har sittet ganske tungt og i mange år, litt ørkenvandring de siste årene men bra direkteavkastning.

A propos AFG, NRC og DNB:

Dnb er “stålbull” på NRC, omtrent eneste i klassen nå. De har også vært veldig “bear” på AFG, med kursmål langt under markedskurs og enda lenger unna de andre analytikerne (Pareto etc.). Hvis man sammenlikner NCR med AFG blir NRC veldig lavt priset mot “peers” og AFG tilsvarende dyr. F.eks. P/B. For NRC er den 0,32, for AFG er den 4,69. Noen vil kanskje mene at NRC er billig og AFG er dyr. Jeg ser på det at dette sier noe om hvilke verdier de to ulike selskapene greier å skape. Høy P/B er et kvalitetsstempel, hvis de andre nøkkeltallene er gode. Man kan få inntrykk av at Dnb trekker NRC opp og AFG ned mot “peers”. Liverpool er også dyrere enn “peers” og Watford er billigere enn “peers”. Jeg ville ikke satset på Watford av den grunn alene.

2 Likes

“Dyre” selskaper er gjerne godt drevet. Godt drevne selskaper har gjerne gode muligheter for vekst. Typisk vil jo oppkjøp av “billige” konkurrenter kunne gjøre veldig mye hvis de klarer å dra det opp på samme nivå som resten av konsernet. Har sett at Kitron har klart dette.

1 Like

Jepp, dette er AFG sin spesialitet, man kan nesten kalle det deres forretningsmodell. De er gode på anbud, prosjektledelse, risikostyring. De har en struktur for prosjektgjennomføring som gjør at de kan kjøpe opp mer eller mindre middelmådige selskaper til en billig penge, ta eiendeler og ansatte inn i AFG-systemet og skape verdier ut av eiendelene. En del skjær i sjøen blir det, men i det store bildet er de ekstremt gode på dette. NRC er også en “gruppe”, men her blir det liksom mer et oppsop av diverse selskaper, noen gode, andre dårlige. Så når NRC får en “redningsmann” fra AFG er det selvsagt spennende, men får ikke helt opp entusiasmen min foreløpig.

2 Likes

Problemet til NRC er at de ikke helt har en bedriftskultur de kan få til å smitte over på andre. En ny leder må få med seg en hel organisasjon. Ikke lett.

NRC Group ASA - Appointed to a contract in Finland - EUR 3,1 million

1 Like

NRC Group ASA - Appointed to a contract in Finland - EUR 4,8 million

Henning Olsen is leaving NRC Group

Styret og CEO ikke enige om hva de skal gjøre i Sverige?

Oisann, det var jo en grei jobb å gå til, men tidspunktet var litt spesielt.

1 Like

Ikke enig om strategien for Sverige delen, eller blir det for krevende? Skulle ta over Sverige delen selv…ikke sikkert det er så mye dramatikk i dette, annet enn at jobben krever sitt. Blir spennende med hvem de finner som erstatter.

NRC Group ASA - Appointed to a contract in Finland - EUR 3,9 million

NRC Group ASA - Appointed to a contract in Sweden - SEK 41 million