Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NVIDIA Corporation (NVDA)

Lurer på å få noen penger inn i Nvidia. Noen som har gjort noen tanker rundt denne? Alternativer?

Ikke annet enn at de revolusjonerer grafikk kortene til sommeren. Hvordan de står ifht AMD vet jeg ikke men antar de ligger ett hestehode foran, iallefall hva programvare og driver problematikk gjelder. Mulig dette er priset inn for lengst.

Det er tre spillere her:

  • Nvidia med noe sånt som 85% markedsandel på innstikkskort
  • AMD som har 15% markedsandel på innstikkskort og begge nextgen-konsollene, PS4 og XB1. Det ryktes at de også har fått nextgen Nintendo.
  • Intel som har det definitivt største, og sterkt voksende integrerte grafikkmarkedet.

Nvidia har såpass stor markedsandel fordi de med Geforce 970-kortet hadde en bedre og billigere løsning for DX11 enn det AMD hadde. De ventet med 980ti til AMD skulle til å ta dem igjen med Fury-kortene, og er der et hestehode foran i DX11 og side-om-side i DX12.

Nvidia har også pushet teknologi [les: hairworks] de leverer på spillprodusentene, som gjør at spillene yter “bra nok” på sin hardware, og elendig på AMD sin hardware. Alle GPU-er har sine styrker/svakheter, softwaren til Nvidia utnyttet dette. Litt skittent spill, men det har nok gjort sitt for å gi dem større markedsandeler. Nedsiden er at dette tildels har gjort at forrige generasjon Nvidia-kort også har fått dårlig ytelse. Samtidig vil jeg si at Nvidia har et bedre driver-team enn AMD, noe som har gitt dem bedre dx11 ytelse.

Både AMD og Nvidia vil nok presentere 14nm-skjermkort på Computex som starter 31. mai i år, og det er pr dags dato ikke gått å si hvem som blir vinneren her. AMD har kanskje et lite overtak, ettersom det er dx12 ytelse som teller mest nå, og Nvidia må gjøre større endringer på sine GPU-er for å ytnytte mulighetene det gir.

AMD har hatt store finansielle problemer den siste tiden, men for ca en uke siden, så fikk de til en lisensieringsavtale som gir rundt 3mrd NOK i kassa, som kanskje gir dem muskler til å ta igjen det tapte. AMD gikk opp rundt 40% på denne avtalen som overrasket hele markedet.

Mer om AMD finner du i AMD-tråden jeg startet ifjor AMD med ny teknologi (AMD)

Jeg har ikke sett så nærme på Nvidia, men jeg tror både AMD og Nvidia har et par veldig gode år foran seg, ettersom de begge går over til 14nm produksjonsteknologi med dertil store hopp i ytelse og dertil større konversjonsrate fra gamle til nye skjermkort. Også VR-teknologien spiller inn.

4 Likes

Hvordan tør dere å kjøpe US aksjer når dollar kan gå nedover 10-20% ila noen få måneder pga. oljepris?

1 Like

Valutasikret fond er vel det eneste trygge her. Litt vanskelig med en enkeltaksje…

På den andre siden: noen som satt med norske aksjer når usd gikk fra 5 til 8 nok?

Eier du en aksje så har du en andel i selskapets eiendeler og gjeld og fremtidig omsetning og kostnader, og for å forstå valutaeksponering må du se på eiendeler, gjeld, omsetning og kostnad, noteringsted og valuta som aksjen handles i er irrelevant (kanskje muligens psykologisk innvirkning, men ikke fundamental). FRO er f.eks også notert på NYSE, men det blir ikke mer eller mindre eksponert mot USD pga dette.

Var ikkje feil med litt penger her i april. :slight_smile:

1 Like

Det så rimelig bra ut ja. Må si Nvidia traff bra med Geforce 1080. Endte opp med å kjøpe et. AMD sitt RX480 er rimelig skuffende. Det drar nesten like mye strøm og er halvparten så kjapt i de fleste spill, noe bedre i DX12.

Men så koster jo førstnevnte rett over 7k…
Tilsvarende i AMD er jo faktisk 2x RX480 + 250GB SSD?

Jeg kjøpte mitt Geforce 1080 for “bare” 6599, men så gjettet jeg på at vi kom til å komme i denne situasjonen: etterspørselen er større enn tilbudet. Ser at billigste på lager nå koster 7390 vs 2760 for RX480.

Samtidig, du får Geforce 970 til 2290 nå som har bittelitt lavere ytelse i dx11 og endel dårligere i dx12, men har også vært på markedet i snart to år. Nvidia kommer også med Geforce 1060 om litt over en uke, og jeg tror RX480 kommer til å bli slått ganske kraftig og til ca samme pris.

For meg ser det ut til at AMD enten sliter med produksjonsprosessen, eller muligens med selve chipdesignen, eller begge, for de er ikke i nærheten av å nå samme ytelse pr watt som Nvidia. Når det kommer til ytelse pr areal, så er de ikke så langt unna, men skjermkort er nå engang hovedsakelig begrenset av ytelse pr watt. Det er grunnen til at jeg nå er negativ på AMD sine vegne, de har rett og slett laget GPU-er som er mindre effektive enn Nvidia sine.

Der Geforce 10xx-serien tøffer fint avgårde på 17-2100 MHz, så sliter AMD sine brikker med å komme seg over 1300MHz. Utfra avsløringene om at RX480 dro for mye strøm fra PCIe-sokkelen, så er det klart at AMD ikke har nådd målene de ønsket med RX480, de har måttet klokke den høyere enn de først planla.

6 Likes

Jeg skulle bare fram til at sammenligningen din ikke var noe særlig fair.
Skal ha meg GTX 1000-serien selv pga nevnt^

1 Like

Nvidia er i egen liga samme som intel :wink:

2 Likes

Ikke helt, Nvidia sine produkter kan man klare seg uten fordi GPU allerede finnes på CPU chippen. Spørsmålet er bare når de integrerte CPUene til Intel blir gode nok til at Mainstream markedet ikke ser behovet for innstikkort.

Nvidia (NVDA) reported 3rd Quarter October 2018 earnings of $1.67 per share on revenue of $3.2 billion. The consensus earnings estimate was $1.73 per share on revenue of $3.2 billion. The Earnings Whisper number was $1.80 per share. Revenue grew 20.7% on a year-over-year basis.

The company said it expects fourth quarter revenue of $2.65 billion to $2.75 billion. The current consensus revenue estimate is $3.40 billion for the quarter ending January 31, 2019.

NVIDIA Corp is a visual computing company, connecting people through the powerful medium of computer graphics. The Company’s reporting segments include GPU and Tegra Processor.

Nvidia skuffer på kort sikt og er ned 18% fra rapport, men dette ser ut som en god kjøpsmulighet på litt lengre sikt. Nedgangen i mining aktivitet har, som for AMD, bidratt betydelig til dårligere tall. På lang sikt tror jeg spesielt AI, men også gaming vil være betydelige drivere.

“AI is advancing at an incredible pace across the world, driving record revenues for our datacenter platforms,” said Jensen Huang, founder and CEO of NVIDIA. “Our introduction of Turing GPUs is a giant leap for computer graphics and AI, bringing the magic of real-time ray tracing to games and the biggest generational performance improvements we have ever delivered.

“Our near-term results reflect excess channel inventory post the crypto-currency boom, which will be corrected. Our market position and growth opportunities are stronger than ever. During the quarter, we launched new platforms to extend our architecture into new growth markets – RAPIDS for machine learning, RTX Server for film rendering, and the T4 Cloud GPU for hyperscale and cloud.”

Nvidia sliter vel med det som alle andre sliter med , Ekstremt store mengder kort i markedet som har blitt brukt til kryptomining som nå selges pent brukte. Går vel kanskje en kort generasjon eller to før det problemet er løst.

1 Like

Ja, og i likhet med resten av bransjen en svak guiding for q4. Jeg har en liten lyttepost med planer om å øke, men tror jeg venter og ser litt an. Nvidia ligger perfekt plassert mellom to megatrender, så at den kan bli veldig bra på lang sikt er jeg ganske trygg på.

Ca en måned til GTC2020 så jeg bumper denne tråden jeg.

Nvidia er tilbake i ATH og omsetning er nesten på nivåene fra cryptoboomen. Etter å ha gått omtrent rett opp siden august i fjor er den jo ikke akkurat billig, men om ryktene rundt Ampere (30xx-serie) stemmer kan 2020 bli et veldig interessant år.

4 Likes

https://seekingalpha.com/article/4325068-nvidia-on-way-to-dominance-in-tomorrows-ai-centric-world