Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Not only do we see patients on average live longer, but 7 of the 14 patients who received all treatments are still alive without signs of progression.

=Bunnsolid!

1 Like

Er mPFS=4,1mnd og mOS=16,9mnd for alle, og mPFS=6,3mnd og mOS>25,0mnd "unprecedented data” ? Vel denne gangen har de listet historiske sammenligninger på denne fine måten:

Det er jo absolutt data som forsvarer å undersøke dette videre dersom disse sammenligningene er relevante.

Men dersom atezolizumab hadde blitt gitt alene, så hadde man veldig sannsynlig også da sett best effekt i PD-L1-positive og de som kun har fått en linje med chemo tidligere. Det som også er verdt å merke seg er at selv om Nykode vel ikke sier hvor mange som var i denne gruppen, så kan man dedusere seg fram til at det bare var 8 stk.

3 Likes

Blir spennende å se om Wellington begynner å dekke inn shorten sin i morgen. Netto kjøp av 2,1 millioner aksjer vil definitivt gi merkbare utslag på kursen!

3 Likes
5 Likes
2 Likes

Her er KM-plottene fra presentasjonen til Nykode i dag:

La oss se litt nærmere på kanskje den mest relevante av de historiske sammenligningene som Nykode bruker. KEYNOTE-158 er en enorm fase II sekkestudie i forskjellige krefttyper med planlagt 1609 pasienter. De resultatene som Nykode sammenligner med er 98 pasienter med avansert livmorhalskreft, der 82 av dem var PD-L1 positive. Under er KM-plot fra denne delen av studien:

Her ser vi at pasientene i Merck sin studie får progresjon med en uhyrlig frekvens i starten før det stopper opp og flater ut. Hva kan være grunnen til denne veldige forskjellen i fasong og ikke bare nivå på plottene?

Svaret finner vi kanskje i inklusjonskriteriene til de to studiene?

I Nykode sin studie så er det et inklusjonskriterie at “Has life expectancy of at least 6 months in the best judgement of the investigator”, samtidig som det er et eksklusjonskriterie hvis “Patients who, in the investigator’s opinion, have progressed rapidly on their previous anticancer treatment (e.g., did not achieve any response [CR, PR, or SD]).”

I Merck sin studie så er det derimot et inklusjonskriterie at “Life expectancy of at least 3 months” samtidig som et annet av inklusjonkriterie er “Progression of tumor or intolerance to therapies known to provide clinical benefit. There is no limit to the number of prior treatment regimens”

Så mens Nykode sine pasienter faktisk responderte på den tidligere behandlingen, så er et av inklusjonskriteriene i Merck sin studie stikk motsatt. Da blir dette i mine øyene en veldig dårlig historisk sammenligning.

https://ascopubs.org/doi/10.1200/JCO.18.01265?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed

17 Likes

Jeg føler NYKD har til nå vært særdeles gode på å designe studier hvor druget deres får en bias mot effekt, ambiguity i tolkning av resultater og mulig favorisering ev effekt.

Når man unngår å gjøre killer forsøkene tidlig får man en seig utvikling.

Synes det blir litt tidlig å trekke konklusive slutninger om effekt fra en ikke randomisert og ikke kontrollert fase 2 studie på 24 pasienter i en relativ vanlig cancer (dvs ikke rare). Dette må følges opp med en skikkelig fase 3 (RCT med et decent antall pasienter).

The best is yet to come fra NYKD.

7 Likes

Når jeg leser dine innlegg her så sitter jeg igjen med en følelse av at nykode forsøker å pumpe opp resultatene som egentlig er helt middelmådige.

2 Likes

Deres pressemelding og kommunikasjon i slide og media bærer nok preg av hard sell. Dette er nok fordi aksjekursen har fått så mye juling. Management føler trolig press på å få opp kursen nå som de har data.

Selve dataene er ikke middelmådige som sådan vil jeg si, de er kanskje mer som forventet ut ifra hvilket design og premisser studien hadde. Problemet er hvordan tolke og hvor mye man kan legge vekt på signalet.

2 Likes

@Roc hva mener du om dette da? For meg føles det jo ut som de strekker strikken svært langt for å oppnå noe . Hva er grunnen til at de gjør dette ? Er det for tidkrevende å administrere ift keytruda?

Jeg tror de har vært smarte i å lage konservative studiedesign hvor de øker mulighetene til å vise noe form for signal.

1 Like

Det er kanskje noe med å glede seg over det lille man kan her på berget. Et finansiert biotek med et par milliardavtaler (og et par på bok!) fra et sentiment vi knapt kan huske og i verste fall drømme om igjen. I kreftvaksinespacet? It’s something.

Jeg er for øvrig helt på linje hva gjelder naget som stammer fra sjongleringen som skjedde prenotering. Og jeg er videre enig i at kommunikasjonen er vel offensiv.

Men når man sitter i sektorsandkassen i dag, både dehydrert og harm på alt og alle, så er det jo alltid bedre med progresjon og optimisme enn det omvendte.

6 Likes

Forsøkene viser at VB10.16 virker på pasienter og gir en god effekt. Dette er et viktig bevis for Vaccibody-plattformen. Det ser ut til at det er en sammenheng mellom immunrespons og bedring hos pasientene, og dette skyldes ikke bare medisinene som allerede er på markedet. Det er også verdt å merke at VB10.16 ikke ser ut til å ha flere bivirkninger enn andre medisiner.

Safety :white_check_mark:

Immunrespns :white_check_mark:

“Virker på pasienter og gir en god effekt” :question:

“Bevis for Vaccibody-plattformen” :x:

4 Likes

Kommentar fra biotech analytiker i ABG:

VB10.16 nails it in cervical cancer

  • Nykode shows durable anti-tumour activity in cervical cancer
  • Superior results vs. all current approved drugs
  • Clear positive, expect share up 15-20%

Edit: Når det gjelder de som ikke synes resultatene er noe rope hurra for så tror jeg i hvert fall disse kvinnene og deres familier er fornøyd: “Not only do we see patients on average live longer, but 7 of the 14 patients who received all treatments are still alive without signs of progression.”

9 Likes

Ultimovacs gjorde akkurat det samme i UV1-103 ved å inkludere 30-40% stage III-pasienter mens de sammenliknet med en studie med nesten bare stage 4-pasienter.

3 Likes

Det der er en så teit sammenligning . KEYNOTE-006 inkluderte faktisk også stage III, men det var vedlig få. Poenget er at inklusjonskriteriene ellers var veldig like og selskapet informererer om akkurat dette på alle slider.

2 Likes

Noen som vet hvilke konklusjoner DNB trekker fra gårsdagens dataslipp i Nykode?
(Ikke del rapporten, men bare hva konklusjonen/fokus er)

Kan sjekke når jeg kommer foran PC’n og dele.

Edit:

Ser noen var raskere enn lynet :zap:

1 Like

Opp 14,7 % nå kl 09:42 med 1,04 millioner aksjer omsatt til snittkurs 27,28. :chart_with_upwards_trend: :+1: