Kult, hadde ikke fått med meg at Nykode hadde kommet ut med ny poster.
Det nye her er vel at de, i tillegg til å ha et vaccibody konstrukt som tidligere nå også har FLT3L, CCL5 eller GM-CSF cytokiner som adjuvans, stemmer ikke det? Ellers så er det samme tech, targeting av APC via CCL3, en linker som blinder CCL3 og neoepitop sekvensen.
Ser de nå også skriver om noe som heter epicPATH som angivelig er rettet mot mikrobe epitoper (feks COVID vaksinen deres vil jeg tro). Dette tror jeg kan fungere. Man får vaksinen preventivt og mikrober kan sjeldent unnslippe hvis man har klart å lage immunitet mot essensielle mikrobielle epitoper før infeksjon inntreffer.
Mtp cancer derimot, når kreften har begynt å metastasere eller er på en viss størrelse (som den som regel er ved diagnose) så er det veldig mye som har gått feil. Dvs mange av cellens, immunforsvarets og mikromiljøets mekanismer som overvåker og fjerner kreft effektivt og tidlig har sluttet å fungere (pga mutasjoner). Derfor vil kreftcellene bli udødelige og spre seg. Hvis man klarer å lage vaksine mot et spesifikk neoepitop og immuncellene klarer å drepe disse spesifikke cellene som effekt av vaksinene så tror jeg, siden de generelle forsvarsmekanismene fremdeles er ødelagt, at andre kreftceller vil dukke opp. Det er «anarki» i vevet. Problemet er fundamentalt fordi det skjer feil hele tiden men kroppens naturlige fungerende forvar retter feilen.
Derfor tror jeg telomerase som ved Ulti eller andre cancer spesifikke epitoper som alle kreftceller har er et bedre bet, mens Nykode vil trolig se effekt av vaksinen sin midlertidig, men omsider vil andre kreftceller dukke opp.
Ellers, hvis man der på posteren spesifikt så synes jeg det er litt favoriserende design på in vivo cancer studien ved å gi vaksinen så lort tid som 4 dager etter tumor implantasjon. Så kort tid etter implantasjon er kreftcellene svært små. Normalt, i disse in vivo cancer modellene gir man aktiv behandling (feks PD-1 hemmer, utprøvende legemiddel) når tumor er blitt feks 100mm3 i størrelse og deretter ser på overlevelse. Analogt, hvis man hadde gitt PD-1 hemmer i fire dager etter implantasjon av kreftceller så ville overlevelsen blitt mye bedre enn hvis man ved standard protokoll gir PD-1 hemmer etter at tumorcellene har oppnådd et standardisert tumorvolum (100mm3).
Eksempel: covid vaksinene virker best når de gis før pasientene får covid. Å vaksinere med covid vaksine når covid er fullminant har nok liten til ingen effekt.
Nå har jeg ikke erfaring med vaksiner så mulig det er standard å gi vaksine så tidlig etter implantasjon.
Ellers, merker meg at i denne posteren gjør nåværende type vaksine som er i klinikk (den lilla kurven) ganske dårlig i in vivo modellen både på tumorvolum og overlevelse. Er bare den nye vaksinen som gjør en forskjell (gul). Betyr det at den vaksinen de nå har under klinisk utvikling egentlig ikke funker i denne modellen?
Bare noen tanker siden det ble litt aktivitet her
Ellers, støtter tidligere kommentar: forventer noe data fra mennesker nå. Mange kan få til underverker i mus, få kan i pasienter.