Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Nykode Therapeutics ASA – Key Information Regarding Subsequent Offering

Nykode Therapeutics ASA – Share Lending by Closely Associated Parties of a Primary Insider

Men de skal altså ikke skryte av noen navngitte store amerikanske investorer før åpning i dag?! Da fremstår denne emisjonen som særdeles merkelig . Og selvfølgelig negativ for de tusenvis av aksjonærene som ikke hadde EUR100k tilgjengelig i går og sto på ringelisten til tilretteleggerne (rep. emi er som vanlig kun symbolsk og helt meningsløs)

2 Likes

Blir spennende å se hvem som kjøpte og hensikten.

En slik cross over rettet emisjon ulike typer fond før IPO er jo smart, men slikt gjøres vel tradisjonelt før første notering.

Uansett, spennende og NASDAQ venter.

Har man emisjoner for å skryte av investorlisten eller for å hente penger til programmene sine?

De burde få skryt for å tidlig initiere i neoadjuvant setting, et område hvor vaksiner har bedre rasjonale enn i refraktær setting.

Har de ikke snakket om NASDAQ i veldig mange år nå? :thinking:

Da tenker du de ikke skal hente noe som helst, og bare notere seg på NASDAQ da?

Om kursen blir liggende over emisjonskursen skal det jo utstedes inntil 5 millioner aksjer til fortrinnsrettsemisjon for de som ikke var med på gårsdagens emisjon. Det er antagelig matematisk riktig, så hvorfor du kaller det meningsløst forstår jeg ikke. Men det er jo kjent fra før at du misliker det aller meste av hva Nykode gjør :man_shrugging:

Problemet er at disse emisjonene holder kursen nede i hele perioden.

1 Like

Nei, hente på NASDAQ også, men vanlig å ha en cross over rettet emi før NASDAQ notering for spesialiserte fond som får en inngang lavere enn IPO (og hvor mange av disse selger ut endel etter IPO)

2 Likes

Disclosure of shareholding

Det der vet du godt hvordan fungerer. De fordelte 29,5 millioner aksjer til et fåtall investorer (som tilsammen eier sannsynligvis et mindretall av aksjene) i går. Og så skal de fordele ut 5 millioner i rep. emi. til de resterende. Da blir flertallet aksjonærer vannet ut på lavere kurs i en helt annen grad enn et lite mindretall. Så og si alle emisjoner gjennomføres jo på denne måten nå, så det er overhodet ikke noe spesifikt for Nykode. Men det vet jo du også.

Inntil man får tildelt tegningsretter, vet man ikke hvor skjevt dette er. Har de hatt kontakt med «alle» de store så vil jo ikke de få tildelt tegningsretter. Så inntil man får vite % i forhold til dagens beholdning - vet IKKE jeg om dette er dårlig for småaksjonærene.

EDIT: Husk styret inkl Datum, Rasmussengruppen, med fler skal ikke ha aksjer i fortrinnsrettsemisjonen og fikk heller ikke i emisjonen, så det er mange som ikke skal ha en del av de 5 mill aksjene.

Men at emisjonskursen/tidspunktet er helt krise, er jeg helt klar på.

Jeg tror et av de viktigste argumentene for utsatt listing på NQ har vært at eksisterende aksjonærer ikke har ønsket emisjon mot amerikanere og listing til så lave kurser. Tolker det som at styret har krøpet til korset, og vurdert fordeler større en ulemper alt tatt i betraktning. Så nå ser det ut til at listing på NQ skjer…

1 Like

Ja, foreløpig ser MCAP ut til å reduseres med mer enn de hentet inn.

Du tror kanskje at jeg koser meg nå @Boms , men jeg synes oppriktig det er trist at man nok en gang gir et lite mindretall flippere en gevinst på noen få øre på en bekostning av øvrige aksjonærer som er mye større.

1 Like

När får man veta vem som tecknat?

Mer eller mindre helt konsekvent er det på Oslo Børs sånn at repemi lages slik at den ikke gir anledning til å kjøpe nok aksjer til å beskytte sin andel. Nå er det vel sjelden at repemi blir fylt opp desverre, men prinsippet er feil uansett.

1 Like

Samtidig; når man har prøvd alternativet noen ganger de siste årene i denne bransjen, så har jo det også feilet spektakulært i å ivareta eksisterende aksjonærverdier. Men det igjen skyldes i stor grad den aktuelle diskusjonen om shorting og utlån av aksjer.

image

https://twitter.com/radforsk/status/1717090959865807019

Det jeg har hørt om allokeringen er i hovedsak følgende:

  • En stor amerikansk spesialist tok 40 %
  • topp 10 fikk allokert 70 %
  • topp 11-20 fikk allokert 20 %
  • cirka 70 fikk tildeling
  • fokus på long-only spesialister og eksisterende aksjonærer
  • styret fikk ikke tildeling

Så trolig ikke mange flippere, men det er jo selvfølgelig tradingmat at aksjen nå skal ha en reparasjonsemisjon hvor nye aksjer kommer i markedet om noen uker.

2 Likes