Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Prøver å gjøre litt hjemmelekse her, bare fordi det at man får kjøpe en så nedbanket aksje til under emisjonskurs er interessant i seg selv.

Merker meg at de hadde capital markets day i New york for noen uker siden, og nå kom det altså emisjon fordi det var nye investorer som ville inn.

Ikke bare en, men TO partneravtaler som de fleste andre norske biotech bare kunne drømme om.

Hva er problemet her egentlig?

Short i aksjen, pluss at mange av de store aktørene har vært belånt og blitt tvangssolgt. I tillegg har de store vært kraftig in the money etter sist emisjon på det som da var 8kr elns. My two cents.

1 Like

Støttes fullt ut.
Tror ikke alle skjønner dimensjonene i potensialet her. Det er ingen i norsk biotek som har hatt lignende samarbeid og avtaler tidligere. Plattformen til Nykode har en fot i flere leire, og jeg tror det gjør at det blir litt for abstrakt for mange.
Algeta ble kjøpt i dyre dommer pga et enkelt produkt, og nettopp det at det er et produkt, og en indikasjon, er langt enklere å forstå for de fleste av oss.
Nykode fordrer imidlertid tålmodighet, og har dessverre blitt en aksje som trades opp og ned pga rimelig bra volum.
Man blir ikke profet i eget land, sies det. Får litt den følelsen.
Vi får se hva som skjer når det blir listing “over there”.

Inntil det skal vi vel vandre mellom 16,5-33.

For min egen del syntes jeg det var vrient å velge nykode fordi jeg sliter med å sammenligne resultatene med dagens standard.

1 Like

Forklar meg teknologien, resultatene og potensialet. :pray:t2:

Neh, det kan du ikke :crazy_face:

1 Like

Nei slett ikke. Men money talks i noen grad, når to big Pharma har lagt såpass med penger på bordet så klarer tydeligvis selskapet å formidle til de som virkelig teller

1 Like

Er ikke noe å si på teknologien eller mulighetsrommet. De kan gjøre nesten hva som helst av immunprogrammering. De kan vaksinere mot virus, cancer eller de kan indusere toleranse mot antigener. Alt avhenger av hvilke moduler de kobler på vaccibodyet (backbone). Så klart er det langt til mål, men teknologien kan definitivt vise seg å bli verdt enormt med penger.

I tillegg er organisasjonen solid bygget opp, de har stor r&d-avdeling og de samarbeid og kompetanseutveksling med de største pharmaene i verden. De selger seg selv til investorer hele tiden, og tørr å si hvor gode de er.

Veldig unorsk fremtreden.

Ankepunktet er at de har skyndet seg så langsomt at det er lenge til definitive data, så ørkenvandringen har vart en stund.

4 Likes

Skal opp! Latterlig billig!

Nykode Therapeutics ASA – Subsequent Offering Cancelled

1 Like

Nykode Therapeutics ASA – New Share Capital Registered

Ser på listene at de satt løst, aksjene de nye utenlandske investorene fikk. Av topp ti som fikk tildeling den første dagen, så var åtte utenlandske. Fem av disse begynte å selge med en gang. Fire av dem tømte seg helt i løpet av dag to. Men nå var altså poenget med denne emisjonen å få denne ene aksjonæren som skjuler seg bak STATE STREET BANK AND TRUST COMP - KONTO #1E inn. Den investoren sitter heldigvis helt stille. Men det burde da vært bedre å bare kjørt en mindre emisjon mot denne ene i stedet for dette verdiødeleggende opplegget?

5 Likes

Datum lånte ut aksjer til emisjonsdeltakerne.

1 Like

Jeg tror du bommer stort her.

Datum har i hht standardprosedyre ved rettede emisjoner lånt ut aksjer til å få gjennomført emisjonen som en enkel T+2 transaksjon. Så de aksjene som går ut her er for å kunne levere aksjer til de som kjøpte i emisjonen. Se kopien av børsmeldingen under som kom i forbindelse med emisjonen.

Om det hadde vært et salg av 7,1 mill aksjer hadde jo det også naturligvis vært meldt på samme måte som kjøpet var meldt, så ingen grunn til å se noe rart rundt dette.

100% my bad, jeg sletter innlegget og takker for oppklaringen. Boms!

En ting til, hvorfor venter ikke markedet på at selskapet utsteder nye aksjer? Nettopp fordi som Polygon påpekte, de skal selges med en gang. Så ingen av emisjonsdeltakerne skal sitte på aksjene. De kjøpte for å tilføre selskapet penger, men ønsker ikke å øke beholdningene sine. Og det er selvsagt helt fair.

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-286

Jonas om NKD emisjonen: “Et sterkt ønske fra internasjonale amerikanske spesialist investorer ønsket seg inn. Og de har ikke noen mulighet til å kjøpe seg inn over oslo børs pga for lite aksjer i markedet”

Etter å ha vært såkalt “insider” tidligere og konkludert med at det ikke ga meg noen merverdi, så fikk innlegget meg til å prøve igjen.
Men jeg er redd for at du trekker litt forhastede konklusjoner om at mange av disse nødvendigvis har solgt allerede. Min riktignok ganske gamle erfaring med å lete i denne typen lister etter mønstre bak eiere som bruker nominee-konti er at det ikke er lett å følge hvem som er de reelle eierne, og mange av disse fondene/aktørene er jo nettopp ute etter å la det være mest mulig være diffust.

Her var det jo også tre utenlandske meglerhus involvert, så da får typisk J.P. Morgan, Jefferies og Van Lanschot Kempen aksjene som skal til deres kunder inn på deres egne konti, og så flyttes aksjene over til kundenes nominee konti dagen etter. Men oppe i alt dette var det jo også mye handel i aksjen, og da blir det jo nettoen fra hver enkelt depotbank sine kunder som flyttes. Så for meg var det ikke veldig nyttig å se på disse listene, men jeg er også litt lat og gidder ikke legge for mye arbeid i å se i bakspeilet - for informasjonsverdien av to dager gamle lister har jo sine begrensninger,

Beklager på forhand at det sikkert var litt rotete forklart, men det passer også med at hvordan aksjer flyter rundt på disse internasjonale kontiene. :smiley:

@Pk2k Den kommentaren fra Einarsson blir jo litt pussig når det nylig ble omsatt flere aksjeposter på 5 mill aksjer, og så j**lig viktig kan det jo ikke ha vært å få inn noen til den kursen - imho.

Disclosure of shareholding

Nykode Therapeutics - Mandatory notification of acquisition of shares by primary insider

1 Like

Karoline Schjetne som er en av «veteranene» i Nykode presenter på SITC


Link her: SITC - 2023 | Predictive value of circulating tumor DNA in patients with advanced HPV16-positive cervical cancer treated with VB10.16 in combination with atezolizumab - Nykode

2 Likes

Hvorfor den gigantiske rabatten?