Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Kan noen med kjennskap, liste opp alle mulige triggere selskapet har gående?

• Hvor mange studier har selskapet totalt?
  • Hva har de på gang med partnere?
  • å hva kan man forvente rundt dette autoimune programmet? ( de nevnte vel at dette skulle skilles ut i eget selskap?, hva er eventuelt positivt med det for dagens aksjonerer?)

Les siste selskapspresentasjon, så får du i hvert fall svar på ett par spørsmål. Blir bedre spørsmål og diskusjon om man ikke bare ber andre om å fore en selv med teskje.

3 Likes

Er jo blitt et ekko her nå om at det fundamentale for Nykode plutselig er helt krise. Jeg mistenker at det først og fremst er den lave kursen som påvirker hva folk tror om dette. For hva er det egentlig som har skjedd siden Nykode var verdsatt til ca. ti milliarder for et år siden?

Negativt

• Det har ikke kommet nyheter fra partnerskapene (Men det har man heller ikke hatt noen grunn til å tro at skulle skje i løpet av de siste 12 månedene)
  • De måtte legge ned VB-C-04 pga. endring i SoC og utfordringer med rekrutteringen
  • De har lagt ned NYK011-programmet (men det var heller ikke annonsert for et år siden, så burde dermed være nøytralt)

Positivt

• VB-C-03 er godt i gang med å rekruttere, og går presumtivt etter plan
  • Ny stor profesjonell eier i Capital Group som øker sannsynligheten for en vellykket IPO på Nasdaq en gang i fremtiden
  • Annonsert en ny studie i VB-C-05. Indikasjonen er større og viktigere enn den i VB-C-04. Men resulatatet kommer omlag to år etter man hadde grunn til å tro at VB-C-04 skulle komme
  • MSD synes VB-C-05 er såpass interessant at de ble med på et samarbeid om spons av CPI
  • Kommunisert at data fra VB-C-02 etter to år i hvert fall “closely mirrors” det man trodde etter ett år (som var veldig bra data med mindre man stiller seg kritisk til sammenligningsgrunnlaget)
  • Presentert prekliniske data fra Autoimmun og planer om å spinne det ut i eget selskap for å gi strategisk fleksibilitet i funding/lisensiering/salg
  • Presentert prekliniske data som viser at Vaccibody -molekylet kan brukes med mRNA og ikke bare DNA
  • Fått patent som forlenger beskyttelsen av .NEO fra å være litt for kort til komfortabelt lang (hadde man ikke fått denne, kunne Genentech bare tatt techen og løpt om få år!)

Hvorvidt det er positivt eller negativt fra et aksjonærperspektiv at de reduserer organisasjonen med 20% er åpent. Jeg vil mene det er nøytralt.

Man kan gjerne kritisere selskapet for flere forhold som @Roc gjør over her, men det er altså negative ting som var negative ting for over et år siden også! (og som jeg med flere også har klaget over i flere år)

• Ledelsen har en haussete og uvitenskapelig måte å snakke til markedet på
  • Selskapet har ingen pågående randomisert studie med hverken .NEO eller 10.16
  • Nykode har fortsatt ikke kommunisert en klar plan for å komme i klinikk med autoimmun
  • Nykode brukte en del penger på COVID som man ikke får igjen med mindre man får til noe senere på andre infeksjonssykdommer (Regeneron kan man jo gå ut i fra har fått ett eller annet verdifullt siden et av deres programmer går på det)
  • Nykode har ikke notert seg på Nasdaq
20 Likes

Godt oppsummert Polygon. Man kan nok med rette si at selskapet har vært i overkant svulstig priset tidligere, men det understreker samtidig etter min mening hvor latterlig lavt priset selskapet er pt når så lite egentlig er endret. Den enorme kursforskjellen gir ingen mening fundamentalt.

6 Likes

I overkant svulstig for et år siden til 10 milliarder ja. Og absurd overpriset til nesten 30 milliarder for tre år siden.

Men å ha eid en andel av dette selskapet på noen av de tidspunktene og ikke eie den i dag, det finnes det ikke logiske argumenter for annet enn at man var idiotisk belånt.

2 Likes

Fornuftig å ta med at det ikke bør sammenlignes for mye med historisk prising. Vaccibody var priset til 11 milliarder før første avtale, en prising ikke mange forsto. Den tiden er forbi når et kremt og en vag kommentar i en podcast eller en artikkel i FA får kursen til å gå i taket i et norsk biotek.

Jeg tror NYKD lider av ettervirkningene av mange andre sine feilede studier. Spesielt U sin styrtlanding har nok gjort at mange har vendt sektoren ryggen for godt. Jeg tror at det må foreligge en klar og tydelig (og ikke for lang) vei til markedet for at et norsk biotek skal få en anstendig prising igjen. Om NYKD kan vise til dette får dere som følger selskapet tett svare på.

7 Likes

Nu er Mcap på . 1.5 milliarder. Dette er vel ganske tilsvarende cash.

Hvilket betyr at markedet priser alt av studier - pipeline - deals til kr 0.-

Ville ikke gårsdagens handel på 2.000.000.- vært meldepliktig, om det var Radforsk som solgte?

Radforsk har ingen i styret, så da er det bare flagging om de passerer 5%, 10 % osv

1 Like

I NYKD har man hele spekteretet av aksjonærer - fra proffe Life Science investorer som Capital Group, via ‘Exit-gjengen’ som belåner til godt over pipa, Radforsk som om ikke gjorde det samme, har gått på en smell med belåningen sin, til Sharevilleaksjonærer som ikke vet helt hva de har kjøpt som denne (stakkars) aksjonæren:

“Hei.Stock God
Du har mye erfaring.
Jeg er helt nye i markede og vet ikke så mye om aksjer bare lært litt av youtube og bøker.
Jeg har kjøpte denne over 5 kr Tror du den går opp ettervært og venter eller selger.”
(hentet fra Shareville)

Ikke rart det blir rare kursutslag i denne aksjen!

3 Likes

Men, en ting man kan undres, er jo hvem som selger nå?

-Shareville gutta selger jo aldri med tap.

• Gjengen her mener caset er uforandret.
  • de største aksjonæerne med unntak av Radforsk, sitter stille.

Er vel ingen synlig short i Nykode? så spørsmålet da, er jo om noen presser frem marginene til Radforsk, for å kjøpe opp billige aksjer?
Å at man risikerer nedadgående trend frem til Radforsk er ute?

Merkelig at kursen gikk opp 50 øre på greit volum i slutt auksjon Fredag, for så å falle som en sten denne uken.

Har du noensinne sett ett biotec som har betalt ut cash til aksjonærene når det her vært dårlige resultater? Nei de brenner det heller i en ovn.

2 Likes

Cash er sannsynligvis litt over 1,3 milliarder nå i slutten av Q3 (med samme burn som i Q2).

Det som betyr noe fremover er delvis hvor lenge denne varer, og ikke minst hvilke resultater de klarer å presentere i løpet av en gitt periode. Så vil selvsagt evt ny cash fra gamle eller nye samarbeid kunne gi et helt nytt bilde.

1 Like

Det er ikke bare Nykode som feiler.

https://www.placera.se/placera/telegram/2024/09/25/merck-co-merck-lakemedel-misslyckades-i-studie-inom-kolorektal-cancer.plc.html

Nykode har ikke feilet! (det bare ser sånn ut på kursen)

Å prise slike prekommersielle bioteks med enda ikke validerte plattformer er anybody’s guess. Hva prisen på selskapet skal være, og dermed om aksjen er lavt eller høyt priset er avhengig av hvilken sannsynlighet du legger inn for å lykkes. Fasiten får man post hoc.

De poengene jeg har skrevet om over her har vært relativt konsistente over lengre tid. Det «eneste» jeg anser som er nytt er merknaden om at de må reprioritere siden C-04 studien og indikasjonen, som tross alt var mest langtkommen, ikke anses som det beste. Dermed har det blitt brent penger/tid og ansatte må gå. Ellers er det helt OK at selskapet å ha kvittet seg med enkelte useriøse aksjonærer (Arc folka), mens synd at Radforsk lever på kreditt og har margin calls. Dagens kurs er kjip, både mtp NASDAQ notering og fordrer at selskapet klarer å komme med verdidrivende nyheter med eksisterende cashbeholdning. Jokeren blir partnerprosjektene. Kommer det lite eller nøytrale nyheter fra Genentech og/el Regeneron samarbeidet vil jeg mene at selskapet kommer til å slite.

Blir spennende å følge med videre.

5 Likes

Det er ikke priset inn mye partnerskap og mildpælsutbetalinger i mcappen nå hvert fall, imo.

1 Like
2 Likes

Da er (en av) shortene synlig, altså over 0,5%:

1 Like

Heftig å sette den på ATL!

Er vel neppe satt på ATL… Disse har shortet nedover hele veien… Ligger mye short i denne aksjen nå, antakeligvis 5%++++