Å komme med slike artikler nå som nykd er ned 80% er bare å tråkke ned på folk som har valgt å sitte, og selger en nå så er en jo garantert å ikke ta del i en eventuell oppgang som fremdeles kan komme da nykode ikke er et selskap som har mislykkes enda, men er en av de få som faktisk kan lykkes. Mye interessant i pipen og flisa her kan snu veldig fort med de rette sammarbeidene, eller god info fra de som de allerede har.
Blir interessant å se hva som skjer når amerikanerne som er short våkner og ser at aksjen raller. Ca 5 % TOTAL SHORT I AKSJEN, iflg opplysninger jeg har.
Hvilke opplysninger er det? Eneste opplysning om short er satt 0.51. Men det er riktignok kun registrert fordi det er over 0.5. Hvor finner du total short?
Det finnes statistikk basert på de utlånene som blir formidlet av depotbankene som driver med dette. Tallet 5 % passer bra med det siste jeg hørte fra forrige uke som lå på +/- 5,5 %, så det er tydeligvis mange aktører som er short under 0,5 % grensen for å rapportere.
Minner om at andre land også publiserer summen av det som blir rapportert daglig til Finanstilsynet hvor posisjoner mellom 0,2 % og 0,5 % da fremgår. Men FT er vel for late til å gjøre det?
Det betyr at i virkeligheten så er det typisk 17-18 mill aksjer short istedenfor de ca 1,7 mill som ligger synlige på SSR. Det er ganske stor forskjell og om det kommer nyheter som drar kursen oppover så vil jo det kunne gi bensin på bålet om det dekkes.
Noen som har en link til en side man kan finne en slik utfyllende oversikt?
Det er nok dessverre statistikk som meglerhusene betaler for og bearbeider for forskjellige formål og ikke er åpent tilgjengelig.
Skjønner. Takk.
Og denne shortandelen har vært slik lenge?
Nemlig. Med dagens volum vil der ta det tid å dekke inn. En inndekning på 100k kan løfte kurs 20 -30 øre alene, takket være robotene som kjapt senser kjøpsinteressen. Skal de dekke inn i millionklassen snakker vi kroner og ikke ører i kursløft.
En short interesse på rundt 5% som det antydes over er veldig mye, spesielt på disse kursnivåer tilsvarende kontantbeholdning. Hvis det faktisk er tilfelle tar shortere en enorm risiko. En potensiell avklaring om videre smarbeid kan komme fort hvis Genetech har interim avlesning på gang . Er den positiv settes det fyr på kursen.
Men vi har alle sett shortere som tar stor risiko i biotech nesten uten unntak alltid lander på begge bena.
Vet vi på hvilken kurs de forskjellige shortposisjonene er satt? De kan være satt på kurser langt over dagens. Hvis ikke tar de unødig risiko.
Jeg skrev dette for 22 dager siden, så posisjonene er ikke helt nye. Kan prøve å lete etter mer info på mandag men nå er det helg. Og jeg vet ikke om vi blir noe klokere av å vite så mye mer om snitt priser heller🤷♂️
Hva sier det dere at hovedfokus er på shortere og ikke på selskapet og hva selskapet (ikke) presterer?
Og hva sier en short i selskspet dere?
(Shortere er profesjonelle og vinner ofte)
God jul og vær forsiktig
Det er IKKE mitt hovedfokus, men jeg har svart på noen spørsmål og av og til bidratt med litt statistikk.
Det er nok riktig at de fleste shortere er profesjonelle, og at de nå har en eksponering på 5 %. Men det innbærer også at det sitter mange profesjonelle med posisjoner i aksjen som da faktisk totalt summerer seg opp til 105 % av antall aksjer. Da kan man jo stille seg spørsmålet om det er de 5 % du skal bruke som kjøps-/salgsignal eller de 105 %
virker som denne kronikken traff bunne klokkrent.
Helt dødt om dagen. Omsetning på 2 mill. Nå er det ingenting som skjer før noen oppdateringer. Må komme noe snart. Lenge siden selskapet har gått så lang tid uten børsmelding. Denne trenger virkelig noen gode nyheter nå
Nykode deltar også hos DNB 26.11:
Det er q3 rapport dagen etter denne konferansen. Det vil ikke være noe han kan kommunisere fra den. Vi får håpe han snakker om noe spennende på konferansen som vi får opplyst før det!
- – Det er en meget vanskelig balanse når man på den ene siden har et behov for å slutte med noen spennende aktiviteter og si opp dyktige folk, samtidig som man har andre spennende prosjekter gående, og talentfulle medarbeidere som skal bli i selskapet. Man blir dratt mellom de to hensynene, sier Engsig til MedWatch.
– Vi er imidlertid i den situasjonen hvor vi har sagt farvel til de fleste av de ansatte som ble påvirket, sier han.*