Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Her leikar det større fisk nedi Kavet…

Var Zelluna/Ulti bare begynnelsen?

Flere ledere og styremedlemmer som blir overflødige?

Samler kapitalen seg for å skape en større, global aktør med utgangspunkt i Radforsk-miljøet?

Tror det er svært vanskelig for Radforsk å hente penger nå, og stiftelsen er vel selv ganske sterkt stresset pga store tap de siste årene.

Det finnes en del større aksjonærer her enn oss, finner det rart at de finner seg i å bli køddet med av de gjenværende styremedlemmer og Oslo Børs mtp informasjonsassymetrien.

Hadde jeg eid 1 mill + aksjer her hadde jeg forsøkt å få presset ut info av styret eller i det minste pauset aksjen i påvente av lik informasjon til markedet.

Ikke skadefryd. Realiteter.

Haudemann vil nok redde det som reddes kan av cash. Han gidder ikke kjøre dette lenger. Så cash minus avviklingskost er muligheten.

1 Like

Haude / Datum har ca 40 mill aksjer så her ligger ca 100 mill i cash for det systemet. Penger det også. Tipper de synes Fredriksen & Co har fått nok sjangser med penga. Når sjefen og Fredriksen har sagt opp viser det at dette ikke handler bio lenger men cash er king.

2 Likes

Mulig du har misforstått noe hvis du mener at oppsigelsene viser at dette ikke handler om bio lenger.

Et av de mer interessante spørsmålene er hva som er hensikten med oppsigelsene utover kun å markere uenighet.

Nå blir det interessant å lese innkallingen til EGF.
Ikke sikkert et forslag om oppløsning har flertall i første runde. Er det noen holdepunkter for at det vil kreves mindre enn 2/3? Her skal vi kanskje fortsatt se litt over normale volumer fremover.

Var det et svar til meg?

Jeg har vel skrevet at vi ikke VET noe sikkert om hva som skjer i selskapet :man_shrugging:

Det var til siste taler, dvs Birgitte…

Vet vi at det kommer en EOGF med det første? De har fortsatt et lovlig styre iht vedtektene.

Ja, EGF er varslet “ASAP”.

1 Like

Ja nå ser jeg at det sto i børsmeldingen i går :+1:

Sier som kapitalisten Karl ville sagt det: Retails i alle land, foren eder!

Kommer vi til å se en «nanovector» mobilisering her hvor retails går sammen og får en sterk stemme i EGF?

Man må vel få innkalling til EGF en uke før selve møtet så dere har tid til å forene dere…

:popcorn::beer:

Når de som er ansvarlige for forretningsutviklingen slutter da er det starten på en annen utvikling. Da er det pengene som er igjen som er fokuset. Er det mulig å forstå dette på en annen måte?

Vel, du skrev “Når sjefen og Fredriksen har sagt opp viser det at dette ikke handler bio lenger”.
Hvis du med “dette” refererer til “selskapet” så kan jeg forstå hva du sikter til. Om “dette” derimot skal forstås som “saken”/“diskusjonen” så mener jeg oppsigelsene nettopp indikerer at det er uenighet om veivalg, og da handler det fremdeles også om bio.
Om det var enighet om at teknologien var død så kunne man bare avholdt EGF og vedtatt oppløsning av selskapet istedenfor å instigere innkjøp av :popcorn: :beer:

Tviler, topp 20 sitter på rundt 54% av aksjene, så her dominerer de store pengene

1 Like

Flere “havarerte” selskaper og derav manglende apetitt fra investorene har fått Einarsson til å påpeke nødvendigheten av omfattende omstruktureringer i bransjen. Miljøet er ikke større enn at Radforsk har posisjonert seg godt, ogutvilsomt spiller en sentral rolle i denne prosessen.

Den avtroppende ledelsen i Nykode framholder at de fortsatt har tro på teknologien, og forsikrer at de fortsatt stiller seg til disposisjon for styret.

Dette peker I retning av fusjon, og ikke avvikling og utdeling av penger. Det foregår nok heftige diskusjoner om bytteforholdet, og aksjonærer i Ulti fikk smertelig erfare at det her ikke gis ved dørene.

Da er det godt at det er Nykode som sitter med makten, altså pengene.

2 Likes

Ja, men glem ikke at det kan sitte mektige størrelser rundt forhandlingsbordet…:slight_smile:

Radforsk har 3% av aksjene og neppe noen større innflytelse på de store aksjonærene. Ville også vært ekstremt overraskende om de gjorde noe som fikk Agnete Fredriksen til å si opp i protest.

Hvis det pågår forhandlinger ville det også vært veldig rart om en i styret kunne kjøpe 3 millioner aksjer på torsdag :man_shrugging:

1 Like

Norske investorer har betalt dyrt for «prøving og feilingen» til Radforsk og Sarsia.

Begge disse to har nytt godt av tilliten fra norske family offices og retailers, men dessverre har læringskurven til Radforsk og Sarsia vært stagnerende og ditto suksessrate vært for lav. At norsk bio, takket være Radforsk, har vært dominert av x antall cancer vaksine selskaper (Ulti, Targo, Vacci, Hubro), dvs modaliter som ingen tidligere har klart å lage cancerlegemidler av, sier seg selv er veldig høy risiko. Likeledes BGBIO, APIM og mye av det andre Sarsia selv har skapt har hatt for lav kvalitet til å skape verdier.

Dette gjelder hva disse to har plukket opp fra akademisk forskning til å bli selskaper, hvordan de har vært som eiere (styret) og hva slags management teams de har fått inn i selskapene sine.

Track record her siste 15 årene er ganske så slett. Retailers har betalt for å utdanne disse institusjonene. Nå, som Radforsk og Sarsia omsider ser ut til å ha opparbeidet seg endel erfaring og dermed klarer å lage «bedre» case går de begge til venture for å finansiere opp casene, noe som medfører at selskapene forblir i private hender.

6 Likes