Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

De skal i teorien ha prestasjonsbasert lønn da…

En kan jo også lure på hva slags motiver den siste partneren til NYKD sitter igjen med for å holde liv i partnerskapet når management og styret hopper av.

Skal kapitaleierne selge tech og andre skallverdier bør også verdiene utenom cash behandles skånsomt, hvis ikke kommer dette rushet med å selge selskapet med en dyr bieffekt.
(Ikke at jeg tror at kapitalistene ikke forstår dette selv, men det er vel plass til litt synsing på en småprat-tråd. Det bør vel kunne være verdier her for 3,5 - 4,0 NOK pr aksje med god håndtering av pipe og cash)

Gikk nettopp et kryss på 955793 @2,30 , kommer det nytt innside kjøp?

1 Like

Donald Duck opplegg hele greia…at noe er på gang og enkelte kjøper med mer info enn markedet kan det ikke herske tvil om.

Kanskje det er noen som selger med mere info enn markedet.

Å kjøpe og selge med innside info er jo ikke lov, så hvis dette er tilfelle så gjør man noe ulovlig. Ikke at det tilsynelatende er noe issue.

1 Like

Vi spekulerer vilt og hemningsløst her nå, men hva kan vi ellers gjøre mens vi venter.

Kan det tenkes at de styremedlemmene som nå er igjen ble tatt på senga av at alle sluttet og de ikke vet helt hva de skal gjøre?

Det er jo utvilsomt et informasjonsvakum i aksjen, og jeg vet heller ikke hva status er. Men kanskje greit med litt presisering av diverse innlegg:

De to gjenværende styremedlemmene er Åbyholm som representerer Norda (dvs Andenæs gruppen) og Arnet som representerer Datum (Haudemann-Andersen).
Rasmussen-gruppen har en observatørplass i styret, men altså ingen stemmerett.

Denne günderen” er oppfinneren som gjør at selskapet i det hele tatt finnes.

Det riktige er vel at Engsig og Fredriksen har sagt opp og jobber så ledes fremdeles i selskapet. Men det er riktig som du sier at det er styrets jobb å kommunisere, eventuelt instruere administrasjonen om hva de skal kommunisere.

Salg fra en gründer til en hovedeier som har en observatør i styret og dermed innsikt nok til selv å avgjøre om de ønsker å kjøpe aksjer eller ikke er vel ikke frekt?

Det er faktisk sånn at insidere kan kjøpe og selge aksjer seg i mellom, så ikke all handel i perioder med innside info er forbudt.

1 Like

Nei da, men da skal også insider som selger melde endring i beholdningen og det har vi ikke sett noe til.

Jeg tenkte på dagens kryssing av 955’ aksjer, den er jo foreløpig ikke meldt av verken kjøper eller selger.

Kommer sikkert etter børsslutt, hvis den er meldepliktig

At insidere kan handle aksjer seg i mellom basert på innsideinfo og slik kunne manipulere kursen var jeg ikke klar over. Nice to know :+1:

Ellers, ja - gikk litt fort ref styresammensetningen. Mente Haudeman og ikke Rasmussen. Takk for korrigering. Poenget mitt blir det samme: de som åpenbart har full kontroll på styret er også de som er i konflikt med management. At disse kan ha vansker med å representere alle aksjonærer og ikke er biased med sine bindinger til arbeidsgiver er også å anta….styret i dagens format er beslutningsdyktig og derav virker ikke å ha noe hast med å få plass EGF eller utvide styret.

Jeg vet jo at mange er tvilende til mye som skjer i finansmarkedene, men om det er en innsider som selger og en annen som selger og disse transaksjonene også blir synlige gjennom børsmeldinger og/eller innsyn i VPS endringer, hvordan kan det da kalles manipulering?

Signalet om at en kjøper er vel like viktig som at en selger???

Altså, det jeg kommenterte var ditt poeng om at innsidere kan kjøpe/selge aksjer basert på innside så lenge handelen meldes.

Mao så kan innsidere handle aksjer seg i mellom uten å ta hensyn til innsideinfo lenge ting meldes.

Så da kan f.eks. en CEO eller CMO, med viten om negative data som enda ikke er offentliggjort, selge aksjer til en annen på innsiden f.eks. et styremedlem (men som enda ikke besitter denne infoen) og dette er lovlig så lenge dette meldes siden begge sitter på innsiden?

Ellers at store blokker dumpes eller pumpes mellom innsidere på lavere eller høyere kurser basert på innsideinfo for slik å påvirke kursen den ene eller andre retningen?

1 Like

Soon to be Fantes uten at det kom noe særlig ut av det 🫡

Er vel mer disse opsjonene jeg reagerer på.
Null risiko.

Kjøp : kr 1.77
Salg : kr 31.5

Rimelig grei avkasting. + en ok års lønn på si 🫡

Nettopp sånne holdninger til gründere som gjør at Norge sliter med å få frem nye bedrifter! #janteloven

PS Bedriften ble startet i 2007 eller der omkring.

1 Like

Tar mere tide enn jeg har til rådighet nå å gå detalj.

Men på generell basis er det ikke lov å “lure/svindle” andre, så det forutsetter selvsagt at man sitter på samme info, og at kursene handlene gjøres på ikke gir noe kurspåvirkning som gjør at det faller inn under kursmanipulasjonsparagrafene.

Edit: Dette temaet er også så stort og omfattende at det skrives både bøker og doktoravhandlinger om det.

1 Like

At det går poster på 1 mill aksjer nå med 15 - 20 % arbitrasjemuligheter er ikke så rart.

Hadde jeg hatt overskuddslikviditet til å handle nå tenker jeg risk / reward er spennende for de fleste nå, ikke bare for innsidere :sweat_smile:

Definisjonen av innsideinformasjon bygger på fire hovedkriterier. Disse krever at det må dreie seg om opplysninger
som er presise
som ikke er blitt offentliggjort
som direkte eller indirekte vedrører en eller flere utstedere eller ett eller flere finansielle instrumenter, og
som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle derivater merkbart dersom opplysningene blir offentliggjort.

Det avgjørende er om “innsideren” handler på et beslutningsgrunnlag som gir vedkommende et fortrinn i forhold til markedet ellers.

Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av forbudet mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel. Dersom Finanstilsynet finner at det kan være mistanke om brudd på markedsmisbruksreglene, kan saken bli anmeldt til politiet.

Dersom det ikke foreligger en anmeldelse så må vi anta at Finanstilsynet ikke per i dag har grunnlag for å mistenke at det er handlet på informasjon som ville ha ført til at kursen ville ha blitt merkbart påvirket dersom den var offentliggjort, så det er fremdeles bare å handle NYKD-aksjer og :popcorn:.
EDIT: Det betyr jo ikke at det ikke kan dukke opp informasjon i ettertid som gjør at man kommer til at det var innsidehandel. Det som er rart her er vel egentlig ikke at Åbyholm har kjøpt med begge hendene på disse kursnivåene i november og mars. Det er vel heller ikke ulovlig å kjøpe seg opp for å forsøke å overta kontrollen? Men hvorfor alle oppsigelsene nå i mars? Ser man at det er en reell mulighet for at Åbyholm-fraksjonen skal lykkes i oppnå flertall?