Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Skal innrømme at jeg ikke satte meg inn i detaljene først, og at det på overflaten så ut som at å selge 282 000 aksjer på kurs 74,60 var gunstig både mtp på dagens kurs og historiske kurser.
Om nettoen er at dette ikke var noe særlig gunstig så var vel Agnete like uheldig som mange andre,

De kollektive oppsigelsene, sammen med følgende: “They will continue to support the company until further notice” og “Vi har for øyeblikket ikke noen kommentarer utover det som står i pressemeldingen, men vi ønsker å si at det ikke har med vår teknologi eller data å gjøre. Den har vi fremdeles stor tiltro til, sier Nykode-sjef Michael Engsig kortfattet til Finansavisen”, er vel mer et signal om en maktkamp enn at man har “kastet kortene” fordi teknologien er død.
At det drøyer med EGF er vel også et tegn på at ting er uavklart.

Kan vel oppsummeres så enkelt som at kapitalistene bare er lei og vil bli ferdige med eskapaden i biotek. Både Roche og Regeneron har så lite tro på teknologien at de ikke vil bruke mer penger på den. Grunder og i hvert fall deler av øvrig ledelse har så stor tro på teknologien at de ble både overrasket og sannsynligvis provoserte forrige uke. Det er i hvert fall hevet over tvil at de skulle ønsket å fortsette. Derfor er det også naturlig å tenke at de vil forsøke på det i en eller annen form.

1 Like

Hvorfor trekker de seg @polygon Funker ikke «tekken»? Er den for dyr? For risikabel? Er ikke markedet stort nok i forhold til potensialet? Holder ikke teknologien mål?

Hvem er «de» her?

Kan jo hjelpe deg på veg🤷‍♂️ Er det problemer med effekt eller sikkerhet som ikke har kommet tydelig frem tidligere? Kan produksjons eller utviklingskostnadene være for høye i forhold til potensielle inntekter? Kanskje store selskaper ikke ønsker å satse på noe med usikker regulatorisk eller kommersiell fremtid? Ser de ikke nok betalingsvillige kunder eller tilstrekkelig pasientgrunnlag? Kan det være at konkurrenter har bedre eller mer lovende løsninger? Hva tenker du @polygon

Edit: by all means take ure time. Thought we had a chat here.

Men det er altså Regeneron du tenker på? I sa fall er vaccibodymolekylet en av flere leveringssteknologier av deres antigener som de har lisensiert og forsøker. Og så funker det sannsynligvis for dårlig eller er ikke kompatibelt med hva Regeneron tror eller ser at de får til med andre teknologier

Nå var det deg jeg spurte. Ikke AI.

Hva mener du? Du tror jeg brukte AI for å svare deg nå?!

Jeg spurte om din vurdering. Ikke faktabokversjon.

All den tid vi ikke har fått noe som helst info annet enn hvilke brede områder Regeneron har forsøkt i, så blir det jo umulig å forsøke å spekulere i mer spesifikke grunner til at Regeneron ikke vil fortsette. Men det handler neppe om hverken sikkerhet, konkurranse eller regulatorisk klima, som du nevner

1 Like

Så du mener at teknologien mest sannsynlig ikke leverer godt nok resultater? Eller at Regeneron bare ikke ser den store verdien i den?

Det går vel ut på ett. Og ja

Så det er teknologien som svikter å ikke Regeneron som er ute etter en raskere løsning? Da er vi vel enige om det da :+1:

Bare for å legge til: enten at man ikke har testet rett indikasjon, hatt rette modeller eller design på studien eller at teknologien faktisk ikke fungerer. Alle forsøk man gjør har visse premisser. Feks, hvis du tester allergimedisin i cancersmerter så vil det ikke virke (mest trolig), men hvis du tester allergimedisin hos allergikere så funker det. Mao, mange medisiner feiler fordi hypotesen, men også måten, indikasjonen eller forsøkene ikke er tilpasset medikamentets virkning.

Vanskelig å forklare, men jeg tror folk skjønner hva jeg vil frem til.

1 Like

Ja det er et godt poeng @Roc Det handler jo om at det må være riktig match mellom teknologi, indikasjon og studieoppsett. Men når man ser på all denne risikoen så blir det spennende å se om de prøver noe nytt med teknologien eller om de trekker i håndbrekket for godt. Dead cat bounce til nye investorer i mellomtiden vil jeg frem til.

Selskapet har jo vært veldig konsekvente på at teknologien deres ikke har feilet. Dette til tross for at de har selv kjørt kliniske studier og det er kjørt et klinisk program via samarbeid med Genentech. Slik sett så må man anta at dataene fra klikken har vært for svake eller studiedesignene har vært for dårlige til å gi klare data på effekt.

At Genentech har gått fra avtalen og selskapet nå må skalere kraftig ned øker ikke sjansen for at de overbevisende skal klare å vise klinisk effekt.

Hovedaksjonærene, som primært selv ikke har god nok innsikt i medisinsk utvikling, men har sittet støtt i lang tid, ser ut til å ha mistet tålmodigheten.

Tenker nok derfor at gründer og management (de av dem som ikke finner bedre alternativer) har interesser av å forsøke å holde selskapet gående for å endelig vise at teknologien deres virker, mens kapitalistene trolig ønsker å sette de bundet opp pengene i bedre investeringer. Hjelper sikkert ikke at finansmarkedene og makro er choppy.

At det er en drakamp er det ingen tvil om, men om management fraksjonen, som ser ut til å eie mindre enn 50%, klarer å finne et godt nok alternativ blir spennende å se. Er nok krigsstemning på NYKD kontoret for tiden.

Er lett å få sympati med management. Hvem heier vel ikke på en underdog og liker en comeback historie, men personlig, så tenker jeg rasjonelt sett at «kapitalistene» har et poeng og det har vært flere bioteks i Norge som har fått holde på for lenge (BGBIO, NNV, Targo, Soft? PCIB?). Det er tross alt litt penger igjen i NYKD.

Det er helt klart en interessant situasjon. Trekker de seg (Genentech)så virker det jo som de ikke tror på å tjene penger på kort sikt sjøl om teknologien kanskje kan ha noe på lang sikt. Jeg/vi/alle skjønner at risikoen er stor spesielt hvis dataene er svake eller studiene ikke er godt nok laget og det er lett å forstå at aksjonærene mister tålmodigheten. Samtidig er det noe sympatisk med gründerne som fortsatt prøver å bevise at teknologien fungerer, men (de jævla) kapitalistene har jo rett i at de vil ha tilbake penga sine. Nå blir det spennende å se om de finner en løsning eller om de gir opp før det er for sent. Markedet nå er jo fucked up så tenker du de har dårlig tid @Roc ?

Genentech har trukket seg, det er Regeneron som man ikke helt vet hvor er i terrenget.

Seff my bæd, (blir fort ivrig) but still. Hva tenker du @Boms ?