Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Sammenlignet med annen norsk biotek er det urimelig høy prising av Vaccibody på NOTC.
Kan vel ha en sammenheng med at det ikke foregår noen trading på denne handelsplassen da all handel her skjer på den gamle manuelle måten.

Vaccibody er et lovende selskap men prisingen til nok 7 milliarder i en tidligfase setter jeg et spørsmål ved?

Kombinasjon av et særdeles spennende selskap og at den ikke er utsatt for manipuleringen som har knust biotech på lille Oslo Børs.

I forhold til tidligfase biotech i sitt felt i utlandet er det ikke noe oppsiktsvekkende ved 650 millioner USD, heller at den fremdeles er skikkelig billig.

Poenget er vel at potensialet er helt enormt, så om de lykkes kan det bli enormt mye verdt. Det andre som er verdt å legge merke til er at resultater, tids- og pengebruk har vært mer eller mindre oppfylt så langt i selskapets historie. Men selvfølgelig så skal man ha respekt for at 6-7 milliarder er mye penger.

Er nok fortsatt oppsidepotensiale, men spørsmålet blir om dette kan matche de andre biotekselskapene på OB når man starter med en prising som er 3-10 ganger så høy?
Og videre, hva skjer med med kursen når aksjen kommer på børs og blir utsatt for manipulering?

Vi er mange som håper for alt i verden selskapet aldri kommer nær lille oslo børs

Husk at det er flere faktorer her som man kan slå begge veier. Det er jo i dag nesten ingen vanlige institusjonelle investorer som vanlige verdipapirfond og forsikringsselskaper (inkl Folketrygdfondet) som har aksjer i selskapet. Hadde selskapet blitt børsnotert med en market cap på dagens nivå er det nok flere av disse som måtte ha kjøpt seg opp.

Etter mitt, sikkert naive, syn tror jeg alt pratet om manipulering av aksjekurser er sterkt overdrevet.

He, he, kan forstå det!
Men ledelsen svarer fortsatt veldig unnvikende ang. det med børsnotering.
Virker ikke som de har noen hast med å komme på børs, men kan vel med tiden bli OB, Frankfurt, eller kanskje Nasdaq.

Nå har jeg langt mer rede på aksjemarkedet enn det medisinske, men ut fra min vurdering ville kursen blitt omtrent halvert om man hadde gått for notering i Oslo.
Men våger man å betale det det koster å gå på Nasdaq om et par år så hadde det trolig vært den beste løsningen.

Jeg har heller ingen medisinsk bakgrunn, bare fulgt sektoren som investor i 10-12 år.

Tror ikke det er noen naturlov som tilsier at ikke et biotek selskap kan være verdsatt betydelig høyere enn de selskapene som er notert i dag. Men jeg er enig at NASDAQ høres fristende ut ettersom det finnes mange selskaper der som har tilsynelatende skyhøye vurderinger. Men om man ser litt på rundt på forskjellige selskaper der borte er det enorm variasjon i verdivurderingen og også minst like høy volatilitet. Men vi får nok fasiten en vakker dag, så inntil det er avklart får vi vente og se.

2 Likes

Hvis ikke jeg hørte helt feil, så skal det være en reportasje om Vaccibody på NRK P2 i programmet Drivkraft kl 13 i dag. :slightly_smiling_face:

1 Like

Agnere Fredriksen er gjest hos Vegard Larsen om en time. Det er hun som portretteres, ikke selskapet (men sjølsagt indirekte).

1 Like

Intervju med Agnete Fredriksen i Vaccibody.

Abacus kom meg litt i forkjøpet der… :wink:

Legger en link til intervjuet for enkelhets skyld. Er vel en grei innføring i historien bak selskapet og litt om teknologien. Av verdifull info for de som har fulgt selskapet lenge kan man jo bite seg merke i at hun sa at pasient #1 i begge studiene var begge “still-going-strong”, det blir jo riktignok OS på bare N=1, men det er jo alltids noe innen den bransjen. :+1:

1 Like

Koseprat i studio uten nyheter dette.
Skulle gjerne sett aksjen på børs og ikke bare beskyttet av storkapitalen her i Norge!

Det er nærmere 500 aksjonærer i selskapet, og flere meglerhus som handler regelmessig i aksjen. Så kanskje litt for mange til at det er en hype hvor alle er enige om å kjøre kursen videre oppover. Men liker man ikke “storkapitalen” så er vel kanskje også aksjesparing/-handel en pussig ting å drive med :man_shrugging:

Skal være ærlig Boms.
Tenker på å kjøpe meg inn for selskapet har stort potensiale, men etter 40 år i aksjemarkedet føler jeg sterkt på at selskapet nå er inne i en hype og er overpriset.

Har stor respekt for Agnete F. og hele den medisinske teknologien, men hvorfor er Vaccibody priset så mye høyere enn tilsvarende selskaper på børs. Kan ikke se at selskapet skal prises høyrere enn PCIB dvs. en aksjekurs rundt nok 40 for Vaccib.!

Er du sikker på at det ikke er PCIB som er feilpriset?

Regnestykkene til analytikere i ABG og Arctic tilsier i hvert fall at potensialet til Vaccibody er skyhøyt om de lykkes. Lykkes de ikke er selvsagt fallhøyden stor, men det er tydeligvis bortimot 500 aksjonærer som synes dagens kurs er fair.

Det er vel " regelen " at kursen faller når en går på børsen.
Dette vil kanskje gjenta seg dersom Vaccibody skulle bli børsnotert?

Riktignok IT sektoren, men du så Pexip i dag.

Det kommer selvfølgelig an på en totalvurdering av selskapets situasjon, en vellykket børsnotering bør være timet med en god nyhetsstrøm og en kommunisert forretningsplan som investorer tror kan gi aksjeverdier. Mange måter å lykkes på, og enda flere måter og mislykkes på :slight_smile: Men det er altså ingen naturlov at de skal ned om de børsnoteres.

Helt enig i at der ikke er noen naturlov men hva med statistisk overvekt?
Sitter bare med det inntrykket at de flleste selskapene faller i verdi når de børsnoteres.
Men har selvsagt registrert det motsatte også.