Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Det ser ut som de fleste regner med at man har i dag og mandag å handle med utbytte.

Økende volumer. Ikke så mye som gikk under Trump-dippen i dag.

Ingen synlige shortendringer siden 19/5. Kan se ut som det meste av shorten blir sittende over ex.dag. Det er ikke sikkert det er mest lønnsomt, dvs at salgsviljen blir noe større etter at kursen utbyttejusteres. Det blir interessante dager fra tirsdag :popcorn:

EDIT: Støtten rett over 2.6 er nå testet 4 ganger denne uken uten å ryke, og det er motstand rett under 2.9 fra de siste 2 uker. Det er under 10% mellom disse nivåene, noe som vel må kunne sies å være relativt stabilt til biotek å være, og med Trump ved rattet.
image

Det burde være riktig at aksjen går ex-utbytte på tirsdag 27.5. Så de som fremdeles er short nå antar jeg har fått avtalt lån av aksjer over utbytte datoen.
De vil da måtte kompenser utlåner av aksjene for utbytte, noe som for så vidt er kurant. Men det er jo en del forskjellig skatte og regnskapsregler der ute og det er ikke alltid at det er nøytralt for utlåneren å få betalt kompensasjon i stedet for å få utbytte direkte fra selskapet.

Det er i hvert fall lite trolig at de har gamblet på å kjøpe inn alt på mandag, så litt overraskende for meg at det ikke er dekket inn mer.

Du referer til feil studie da. Det er VB-C-02 som presenteres på ASCO, ikke VB-C-03

Og det er jo ikke så mystisk hvor du finner den, for den ligger åpent på euclinicaltrials:
https://euclinicaltrials.eu/ctis-public/view/2022-503055-26-00

Men mer relevant for posterne er at protokollen for VB-N-02 også ligger der:
https://euclinicaltrials.eu/ctis-public/view/2023-509996-18-00

1 Like

Ja, jeg vet at det ikke var 03 studien abstractet var på , men at det var 02 - som vi diskuterte. Jeg bare brukte 03 studien bare som et eksempel/referanse (fordi jeg ikke fant 02 protokollen, tror studien ble startet før krav om offentliggjøring ble iverksatt).

Ikke noe mystikk rundt hvor protokollene ligger (er open source), men tenkte det ikke var noe hensikt å dele kilden og deretter skape potensialet for allskens diskusjoner og problemstillinger rundt disse studiene og alle fremtidige studier for ulike selskap. Har jo vært noen erfaringer her hvor fort man kan skape forvirring på slike tekniske dokumenter og prosesser.

PS: noe egde må man få lov til å ha :sweat_smile:

Nykode Therapeutics ASA - Minutes of Annual General Meeting

Da var utbyttet vedtatt, og markedet synes å like det. :moneybag:
Det kan bli interessante svingninger i morgen.

Det er vel i dag, vi kan få hastverk med å dekke in short, for i morgen er den ex utbytte og vi må jo forvente at den faller 1,00 krone.
image

1 Like

Shorten klarer ikke dekke inn før ex-dag. Det blir vel så interessant i morgen og fremover. For de som sitter med aksjer vil salgsviljen neppe være stor på nivået etter utbyttejustering, og shorten må fremdeles kjøpe tilbake. Hva annet kan forklare kursøkningen i dag? Markedet tror ikke aksjonærene lar shorten få kjøpt billig etter utbytteutbetalingen.

Joda, enig at ikke hele shorten kan bli dekket inn i dag. Men på meg virker det som om noe av den dekkes inn i dag, volumet er jo sjeldent høyt etter bare knappe tre timer.

Etter utbytte blir selvfølgelig nedsiden på sett og vis mindre (selvfølgelig fremdeles 100 % for de som hadde tenkt til å kverulere), og noen av oss “troende” putter kanskje utbyttet tilbake i aksjen.

Ellers håper jeg man nå får en periode med fokus på resultater fra studiene og strategi videre, og ikke mer uro skapt av store aksjonærer.

Brudd opp gjennom 3 og handelsstans. Noe av dette kan godt være shortinndekning, men de er lovlig sent ute, og det skal godt gjøres å dekke inn 8 mill aksjer (+de som ligger under synlig terskel).
:fire: :popcorn:

Ifølge megler oppdatering er dagens short andel 3,7%

Det er i så fall over 12 millioner. Du må gjerne forklare nærmere hva du mener med “dagens” og hvilke shortere som er inkludert i tallet…

Det er hva prime brokers (seb/DnB primært) har samlet lånt ut, i prosent vann utestående aksjer, både FT rapportert og ikke

Det kan gi mening, med 8 millioner aksjer synlig, når vi vet at noen sannsynligvis også ligger under terskel. Terskel ligger på 1.6 mill.
Med 2.5 timer igjen og total omsetning på 4 mill så blir det godt med short til gode etter ex-dag. Hvorfor har shorten som skal ut ventet til i dag med å kjøpe? Har de gamblet på at utbyttet ikke ble vedtatt eller har de sovet i timen?

Jeg tipper de har sovet i timen, og de som har lånt ut har nok typisk ventet til siste dag med å kalle tilbake aksjene. Utlånerene har jo ikke noe i mot at det blir litt short skvis.

Skal jeg tippe så tror jeg shorten bare har stått for en del av kjøpene i dag. Utbyttevedtaket sammen med den store mengden short kan være kjøpsgrunn i seg selv, som nevnt.

Ble ingen skvis da.

I den grad en shorter som skulle redusere i dag ble presset så kan det ha vært da det gikk flere hundre k i forbindelse med bruddet gjennom 3 og opp til 3.15. Dette utgjør likevel bare en liten del av all short som jo er langt høyere enn hele dagens totale volum.
Ingen synlig reduksjon forrige dag (fredag). I morgen får vi mer informasjon om hvor mye de synlige har redusert i dag.
I skrivende stund viser VWAP på over 2.9 at relativt mye er omsatt på høyere kurs, som indikerer positiv volumbalanse. Det gjenstår å se hvor mye shorten evt. får i sluttauksjonen.
EDIT: Det gikk vel bare rundt 50 k i sluttauksjonen. 140 k på 2.88 fikk ikke kjøpt. Med andre ord hadde nok den shorten som skulle dekke inn kjøpt tidligere på dagen.

Nykode Therapeutics – invitation to Q1 2025 financial results presentation

Hvor mye faller den i morgen blir spennende å se. Nå finnes ikke noe incentiv for å dekke short for å slippe å betale utbytte. Snarere tvertimot så kan det tenkes de vil pushe den mer ned?