Deler denne fra hegnar forum da jeg mener den var belyser ting på en bra måte:
Massive innsidekjøp i Vaccibody vitner om potensial
VACCII dag kl 11:24191
Vaccibody har en kort historie som børsnotert aksje med en ganske fin seilas fra rundt 60 kr til 90 kr og ned igjen siste tid til ca 80 kr. Selskapets fantastiske kontrakt med Genentech (med betaling på USD 715m pluss fremtidige royalty) ligger som et fundament for verdsettelsen idag på rundt 20 milliarder kroner.
At Genentech har akseptert å betale en slik sum for teknologi er i bunn og grunn svært overbevisende. De har gjort “due diligence” på vegne av markedet og har konkludert med at denne har et fantastisk potential, at den er bedre enn å prøve å utvikle det selv (Vaccibody har vanntette patenter) og den er bedre enn andres løsninger. En del av denne avtalen er fortrolig naturlig nok, slik at eksterne må delvis gjette hvilket potensial. Jeg har gjort mine vurderinger, men vil avvente med å gjøre dem tilkjenne.
Artic har nettopp kommet en grundig analyse på 52 sider med et prismål på 130 NOK hvor dagens avtale utgjøre ca 80 kr. De ser for seg en nedside til dagen kurs uten nye vaksiner og produkter og en oppside opp mot 159 kroner med en mer synlig vekst. Fortsatt legges til grunn moderate verdssettelser i forhold til andre ledende bioteknologiselskaper som Moderna, BionTech, Genmab og CurVAC.
Den skal angivelig forsvare dagens kurs. Er det sannsynlig at selskapet kan skape nye verdier? Det må jeg definitivt si ja til. Selskapets teknologi er en plattform for utvikling av nye vaksiner, og avtalen med Genentech er spesifikt begrenset til individuelle vaksiner innen en krefttype. Selskapet mer enn antyder at det arbeides med nye vaksiner de ikke har opplyst om ennå, og det er også konkret opplyst om 3 andre kliniske studier på nye områder. I følge Artic har selskapet en world class teknologi. Jeg får komme tilbake senere til mer deskriptive elementer i selskapets sterke posisjon. Dagens kurs reflekterer altså ikke potensialet for nye vaksiner som bekjemper kreft, virus eller bakterier, eller Covid19. På Covid19 arbeides det intenst med en vaksine, men naturlig nok var selskapet litt sent ute. Det som virker åpenbart er at denne virusen vil være rundt omkring i flere år og vil gi Vaccibody en mulighet for et større vekstmarked.
Det som er et faktum er at aksjekurs ikke reflekterer på noen måte potensialet i nye vaksiner eller verdsettelse med lignende selskaper verken i Europa og USA. En må dog akseptere at visibiliteten er liten og i dette selskapet er informasjon om hva innsidere gjør desto viktigere enn for andre selskaper. I går demonstrerte flere innsidere sin sterke tro med å kjøpe aksjer for 32 millioner kroner! Det burde gitt en 10-15% umiddelbar reaksjon i kursen da dette bekrefter fremtidig vekst og at de som vet mest om denne tar investeringen. Jeg liker også at ledelsen er bevisst behovet for verdsettelse og vurderer børsnotering i USA, der investorer har mere erfaring med verdiskapningenspotensialet i ledende bioteknologiselskaper. Så liker jeg at de vil ha hovedkontoret i Norge med strategisk mål om å bli verdensledende. Jeg mener nedsiden er begrenset. Dette er en aksje du kan legge under hodeputen og ta den frem når du går av med pensjon.
https://newsweb.oslobors.no/message/527098
Link:
Edit:
Det kommer selvfølgelig an på når en går av med pensjon.
Jeg mener dette kan gjøre det veldig bra innen 3-5 år (om de får fotfeste ute i verden).