Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nyttårsraketter 21/22

Ser den. Har prøvd dette litt selv men set at det krever mye mer enn å bare sitte (når opptrend først er etablert). Er for fort gjort å bli hektet av. Men dette ser veldig bra ut ja :+1::sunglasses:

Av de 17 ulike aksjene jeg har i porteføljen har jeg mest tro på BCS, DSRT og MPCC i det korte bildet.

1 Like

Enig. Ligger en fin C&H i charter. Meget spennende aksje!

M Vest Water har hatt et par veldig gode uker nå, etter en forferdelig høst! Stiger ganske kraftig også på lavt volum. Forhåpentligvis vil Eu regulativ sette ytterligere fart på den i 2022.

Det virker som produktet er unikt, i at det ikke benytter seg av skadelige kjemikaler i prosessen, og det taler jo veldig for, i møte med nye miljøregelverk knyttet til rensing av avfallsvann og mikroplast.

3 Likes

Då har denne begynt :+1:

3.31 pt

Jeg har et bet på Pexip som en mulig nyttårsrakett.
Utover det har jeg troen på at det vil bygge seg opp forventninger mot at Nordic Nanovector ferdigstiller rekrutteringen sin til Paradigme og tiden frem mot data-avlesning. (H1-2022 håper vi på)

2 Likes

Helt klart spennende teknisk nå.Ved brudd opp fra konsolidering er det et godt stykke opp til teknisk motstand.

1 Like

Sitter med mye aksjer i Pyr i Canada.Et utrolig spennende selskap.Gleder meg til åpning i Canada i dag da det var et himmla liv med en utrolig omsetning i USA i går.Canada børsen var stengt.

https://agoracom.com/ir/PyroGenesisCanada

Tok en bet i pexip, stor selger ca ferdigsolgt i dag. Og lite motstand oppover. Ellers tror jeg Ulti blir en fin rakett.

Har gått gjennom de aller fleste It-selskapene på Oslo Børs, men ingen aksje er mer interessant enn Idex Biometrics. Er nesten all inn i denne aksjen.

Idex Biometrisk er et selskap som produserer fingeravtrykklesere, og algorytmer for smartkort-markedet. Hovedstrategien er å fokusere hovedsakelig mot Betalingskort-markedet. Zwipe er et annet norsk selskap, som også er samarbeidspartner til det Biometriske kortet. Vil si at ca 90-95% av alt Zwipe børsmelder har sammenheng med bruken av Idex sine produkter. Mye av det Zwipe børsmelder påvirker ikke alltid kursen til Idex, men mener at “alt” de børsmelder burde bety like mye for Idex som det betyr for Zwipe.( I disse tilfellene kjøper jeg ofte flere Idex aksjer, da jeg mener det før eller siden vil øke kursen til Idex)

Triggere:

• Kina ordre for Vinter Ol, i Februar 2022
    Potensielt marked på 400 millioner bare i Kina.
    Kina ønsker å lansere en digital Valuta. Idex har avtaler med flere kinesiske Kortprodusenter og banker, og har allerede vært i flere piloter. Kortet som de ønsker å snart lansere, og som planlegges å brukes allerede i OL i Februar i år, er en slags Digital lommebok, der man ikke har behov for Internett. Over 400 mill kinesere har ikke smarttelefon eller en bankkonto, noe son skaper et enormt marked. Det er stadig flere land som planlegger å lansere en digital Valuta, og jeg utelukker ikke at Idex blir med på denne reisen.

• Sikkert og i henhold til PSD2-Krav
    PSD2 er et Eu-reglemant for å gjøre betaling sikrere. PSD2 krevene ser på 2trinns-verifisering som veldig viktig.
    2 trinnsverifisering betyr at man må benytte seg av 2 av 3 av disse faktorene:
    Noe du har(mobil, bankkort, klokke)
    Noe du vet(pin-kode, passord)
    Noe du er(fingeravtrykk, ansiktgjenkjenning)
    I og med at den kontaktaktløse grensen et på maks 500, akkumulert verdi på 1400 kroner og og maks 15 transaksjoner før man må taste pin. Vil dette føre til at det både blir mer svindel for beløp under disse restriksjonene og unødvendig mye pin tasting. Med fingeravtrykk på kortet, trenger du aldri å taste pin, da fingeravtrykket ditt er pinkoden i seg selv.(Fingeravtrykket er ikke lagret i noe system, men et lagret inne i kortet, slik at er umulig å hacke)

• Corona og renslighet
    Slik son nevnt trenger man aldri å ta på en terminal lenger, som betyr at man reduserer risikoen av å ta på en terminal som flere 1000 før deg har gjort, og dette vil igjen kunne føre til at det blir potensielt smittede. Under pandemien har contacktløse delen av kortet økt sine grenser for at folk skal slippe å ta på en terminal. I en artikkel jeg fant på nettet(finner ikke linken lenger) så vil renslighet være viktig også etter corona.

• Enormt stort marked
    Det blir utstedt milliarder av betalingskort hvert år(varighet på 3 år), og dette er noe som vil øke for hvert år. Kontaktløs betaling er et segment som øker i rekordvekst. Og innenfor Biometriske Betalingskort er det kun 2 Seriøse selskaper som. Fokuserer på dette(Idex Biometrics og Fingerprint Card B) Idex sikter seg mot 50% av dette markedet. Til nå har jeg kun nevnt Betalingkort, men biometrisk kort kan også brukes til adgangskort, helsekort, busskort, og Digital Valuta osv…

Av og til må en krise til for at bedrifter skal blomstre, detter ser vi med kahoot, legeselskaper osv, og mener derfor at Idex er perfekt posisjonert for markedet i dag og i flere år i fremtiden. Idex svinger mye, men over tid ser jeg et skyhøyt potensiale.
Dette er ikke et finansielt råd( i tilfelle dere kjøper Idex aksjer ut ifra mitt skriv og må ha noen å skylde på om det går dårlig😀)

4 Likes

Jeg holder fortsatt Elliptic, Ultimovacs og Arcticzymes, og har trua på disse i året som kommer. Tre solide selskaper med betryggende ledelse, godt finansiert og mye spennende på gang i 2022. Bare å glede seg her :+1::cowboy_hat_face::+1:

Så har jeg tatt inn to nye som jeg har trua på neste år:

1. Smartoptics. Leverer proprietære løsninger på optiske nettverk, leverer både i Europa og USA, med to nye solide kontrakter nå på slutten av året. Det er et marked med mye oppkjøp og Smartoptics med sin egenutviklede og brukervennlige teknologi er en åpenbar kandidat til å slukes av større aktører på sikt. Den går nok fortsatt litt under radaren og kan fortsatt kjøpes for omkring noteringskurs fra Juni i år. Volumet i aksjen er nå på vei opp og jeg har trua på at denne skal vende snuten radikalt nordover i 2022 :hamster:

2. Oceanteam. Har solgt sine skip, omstrukturert, og satser nå som et rent kabelhåndteringsselskap med lagring, frakt og legging av kabel til havs. En bransje med lyse utsikter for 2022. Selskapet har nå mcap på spinkle 80+ millioner, all time low, men hevder å ha godt med midler til å gjennomføre omstruktureringen og etablere seg i det nye markedet. Ellers er det noe sparsom informasjon om selskapet og dets gjøren og laden. Det gjør at det føles noe risikofylt, men med så lav mcap, godt finansiert og i et marked hvor det forventes sterk vekst, så er oppsiden her potensielt høy. Og litt spenning må man ha også i 2022 :bomb:

3 Likes

Potente aksjer for 2022:

• MPCC - et rederi som tjener grovt med penger og som står på terskelen til å utbetale rause utbytter. Selskapet er fortsatt kraftig underpriset og har således både en relativt hyggelig oppside kursmessig, samtidig som du vil få utbetalt rause utbytter hvert kvartal. Risikoen er etter mitt syn svært lav.

• BCS - selskapet presenterte nylig sine fremtidsutsikter i kjølvannet av et teknologisk gjennombrudd. Allerede i 2022 vil selskapet tjene penger og i løpet av 23 og 24 vil produksjonen var CNF bli betydelig økt med nye fabrikker i Mosjøen(23) og Høyanger(24).

• NANOV - nærmer seg raskt målsnoren og er i ferd med å rekruttere de siste pasientene i Paradigmestudiet. Avlesning er benudet i 1H22. Men her er risikoen relativt høy, men det samme vil reward også være, ved suksess.

Den enkelte må vurdere risk/reward og gjøre sine egne konklusjoner. Lykke til!

8 Likes

et lite nyttårs salutt til @Artidito @Graaspurv @Londonmannen
:partying_face:

Liker formatet med 1-3 aksjer og en kort pitch på selskap og “outlook”
Fortsett sånn

2 Likes

…kan nyttårseffekten slå til igjen? :thinking:

1 Like