Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Obligasjoner i Norge?

Ray Dalio (en av verdens beste investorer, målt i avkastning) sverger til en portefølje med hele 55% i obligasjoner. Porteføljen har gitt en gjennomsnittlig avkastning på 10% helt tilbake til 1920-tallet. Fristende å sette opp en lignende portefølje her i Norge…

Noen som kan forklare hvordan man kan utnytte obligasjoner i Norge, muligens ved hjelp av ASK for å unngå skatteutløsning.

Jeg sliter litt med dette selv. Nordnet er forferdelig på opsjoner, kan glemme å finne priser i tråd med markedet samt får ikke lov å hadde på ASK. De krever spesifikt at du handler via vanlig aksje- og fondskonto eller zero.

Mitt valg endte da opp på saxobank hvor de har et veldig intuitivt og forståelig oppsett på handel og gir riktige priser til enhver tid. Ingen aning om det går med ASK der…

Saxo Bank, takk for tips. Virker som det ikke snakkes like mye om obligasjoner i Norge, slik det gjøres i USA. Mulig det har å gjøre med Norges lave behov for å låne penger…

ASK = Aksjesparing. Altså du kan ikke ha renseprodukter der som obligasjoner osv. Du kan eie aksjefond med en rentedel så lenge det utgjør under 80%. Så ikke noe spesielt for Nordnet på kontoregler.

2 Likes

Jeg har litt i denne Nordea 1 - Long Duration US Bd BP SEK. Vet ikke om den kan kjøpes fra Norge ellers finnes det kanskje noe tilsvarende

1 Like

Sjekk norsk versjon av all weather portefølje som jeg har laget:
Basic: All weather portfolio in Norway — Basic | by litenvannmelon | May, 2023 | Medium
Advanced: All weather portfolio in Norway — Advanced | by litenvannmelon | May, 2023 | Medium

2 Likes