Positivt lesning vedrørende økning i biim salg og interesse. Flere hundre stk solgt iflg børsmeldingen, litt diffust. La oss ta f.eks 500stk x 5000$Prstk = 2.5musd~ 25.97millkr.
Grunnen til at jeg ble noe skuffet over dagens aksjonærbrev, er at jeg mener at selskapet her forspilte sin sjanse til å fjerne den emisjonsfrykt som i lang tid har presset kursen.
Dette har vært tilfelle også i tiden før siste børsmelding, da markedet fryktet en relativt snarlig emisjon grunnet svakt salg. Personlig trodde jeg likevel at en emisjon i nærheten av dagens lave kurser var utelukket, fordi jeg forventet økt salg ut over høsten.
I stedet for melding om betydelig større gjennomslag i salg, fikk vi så denne siste melding om planlagt nytt oppkjøp. Isolert sett ville jo en slik melding bli meget godt mottatt. I dette tilfellet kunne den dog bidra til enda større frykt for utvannende emisjon, grunnet alt for lav aksjekurs. Igjen var jeg først personlig optimistisk, fordi jeg antok at emisjon som finansieringsløsning var utelukket.
Etter dagens aksjonærbrev, henger likevel en slik frykt i luften. Hvorfor kunne ikke ledelsen i dagens brev forsikret at de kun vil foreta dette oppkjøpet med annen finansiering enn emisjon?
Fordi de kanskje må hente penger i en emisjon ?
Har du fått kontakt med ceo?
Dagen gikk for raskt idag diverre.
Da har jeg snakket med Rune:
Ang dealen med Convatec, OM har nå kjøpt alle rettigheter til å selge OG produsere deres produkt. Deres fabrikk i Ukraina blir solgt til OM. Dette inkluderer varelager, produksjonslinjer og som sagt patent på produksjon og salg. I bunn har de kjøpt ett selskap for 4,5 mill usd som pr idag selger produkt for 18 mill euro.
Skulle en kjøpt selskap idag i helse sektor som omsetter for 18 mill eur, måtte en betale 12-15 X 4,5 mill usd, så Rune mener hardnakket dette er ett scoop.
De forhandler fortsatt om løsning med kjøp, men mellom linjene her, tror jeg de blir partner. Kunne ikke si konkret.
Ang pluss på DB og omsetning kom guiding til å bli, som han sa fremoverlent og hårete neste uke på Q3.
Synergier av Con er enorme for selskapet, og han mener selv kursen i selskapet ikke speiler dagens verdi etter con kjøpet.
Med CON sin portefølge vil vel OM ha omsetning mellom 250-300 mill neste år!
Hvor i Ukraina ligger fabrikken?
Er ikke Convatec et Engelsk selskap da?
Er det da kun en spesifikk fabrikk og dens produkter som OM kjøper? Og denne ligger i Ukraina? Vet du i hvilken del av Ukraina denne fabrikken ligger? Det er jo av vesentlig betydning i forhold til risiko i forbindelse med krigen.
Om du leser shareholding letter, det første som kom i mai kan du lese om Con der.
Rune var i dialog rett etter melding om nedleggelse den gang om mulig kjøp.
Jeg tror det kommer en gunstig løsning for OM om hvordan dette skal betales, han var veldig trygg i praten rundt dette og at det skal holdes flere møter om hvordan de skal betale disse 4,5 mill usd.
Jeg tror CON blir partner, en ny hjørnestein. Bare min mening.
Det er jo forståelig at prisen for en fabrikk som ligger i nedslagsfelt for Russiske raketter og droner må bli relativt rimelig.
Ja, du rockpus skal gå inn i skyttergravene å hente ut utstyret, slik at de får solgt dette etterpå.
Du får avvente å kjøpe til etter Q3 på høyre kurs.
Grei respons idag!
https://proff.no/regnskap/convatec-norway-as/oslo/apotek-og-farmasøytiske-varer/IGF2Q1I0ZDK/
Convatec Norge sine tall
Går utifra at du skjønner att det du skriver her er tull.
Som Rune presiserte, OM har kjøpt ett selskap for kr 4,5 mill usd, som vil generere minimum 18 mill eur i inntekter.
Jeg er long i denne med min hovedportefølge, det presiserte jeg til Rune før vi bevegde oss inn på det økonomiske.
Han var og veldig positiv tiø videre ekspandering i 50 land og nye godkjennelser for produkter som ikke skal inn i kroppen er mye lettere enn produkter som må innom hud.
Ta matten med inntekt/gjeld og antall aksjer, om OM kommer i omsetning på 300 mill neste år, hva bør børsverdi være da? En ting er sikkert, 144 mill er den iallefall ikke. Veldig raskt i hodet = 30kr pr aksje.
Pengesterke oppkjøpsfond jakter børskupp
Et råttent kapitalmarked tvinger børsselskaper til nye finansieringskilder. Nå står pengesterke oppkjøpsfond klare til å raide Oslo Børs. Kilde FA
Vil tro OM er en god kandidat for et PE fond
Får ikke håpe det på dagens kurs:)