Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Observ Medical

Noen som plukket 100 aksjer på 1,798. Fører vel til automatisk børsstans ved høyt hopp fra siste kurs.

Var det bare et idiotisk forsøk på manipulasjon? Aksjen var pauset over en time, og handelen er nå nesten fraværende.

Antakeligvis. Neste kjøp er kun 5 aksjer på 1,62. At folk prøver og manipulere kursen oppover skjønner jeg jo litt, men de siste dagene er det noen som har prøvd og manipulere den ned og. Den ser jeg ikke helt.

Det foregår et skittent spill på børsen. Det burde politikerne ta tak i, heller enn å jage grunderne ut av landet.
Etter 25% opp ender vi nå dagen i minus.

Observe Medical Annual Report for 2022

Observe Medical ASA - Notice of Annual General Meeting

Observe Medical ASA - Disclosure of voting rights at the Annual General meeting

Tror det er få aksjer der oppsiden er så stor inneværende år som i Observe.
Børsverdien er bare 85 mill. Konkurs er lite sannsynlig.
Så bare en avklaring om finansiering kommer på plass, og dette ikke skjer ved en krise emisjon, så ligger det an til en rask dobbling av kursen.

Hva mener du er fornuftig emi? Altså kurs?

Hva jeg mener er “fornuftig” blir nok vill gjetning.
Med utgangspunkt i dagens kurs kan det bli ganske lavt. Men jeg håper at “bruda pyntes” i forkant av en emisjon, slik at utgangspunktet kan bli bedre.
Det er jo ikke mer enn litt over ett år siden kursen var 10 ganger høyere enn nå, og det viktigste som er skjedd siden da er kjøpet av Biim, som hittil ikke har svart til forventningene, så langt. Men der kan komme nyheter når som helst om salg og inntekter.

1 Like

Noen som har hatt noe mer kontakt med ledelsen ang business update i mai?

Det har vært stille en stund nå. Det siste optimistiske aksjonærbrevet sluttet med:

“Observe Medical i en sterk posisjon til å utvide virksomheten fra å omsette for ca. 24 millioner kroner i begynnelsen av 2022, til å takte på rundt 250 millioner kroner årlig mot slutten av 2023.”

“Vi takker dere alle for deres bidrag og støtte. Jeg ser frem til å dele flere suksesser med dere i de kommende månedene og årene.”

Nå begynner jeg å bli redd for at de bare stikker hodet i sanden og har innsett at de ambisiøse målene var helt urealistiske. Det er varslet en emisjon i løpet av første halvår.
Hva vil den måtte settes på? Den forrige var satt til “lave” 7 kroner. Blir den neste på en tiendepart, eller kr 0,70?

Det vart jo varslet at kjøpet av Ferrari L ikke kom til bli gjort sent i april. Dette kom til og påvirke tidligere guidet omsetning, men påvirker jo også kapitalbehovet ved emisjon. Når emisjon ble utsatt tok de heller eit lite lån med nokså høy rente for og kun holde driften i gang.

Emisjon spøkelset er jo det som har holdt kursen mye ned siden det vart informert om i fjor, siden ingen vet når den kommer.

Oppkjøpet av unometer porteføljen skal jo også finansieres, men etter det jeg har hørt gjennom andre som har hatt kontakt med ledelsen, har det vert tegn på at den ikke må finansieres før slutten av året/starten på neste. Hva som bokstavelig talt står i den intensjonsavtalen er det kun ledelsen som vet. Om dette er tilfellet er jo case’n og få solgt produktene, inkl det de har fra før og skape inntekter før en evt emisjon.

De har jo ansatt mange sikkert flinke folk den siste tiden, så noe må jo skje innom lukket dører. Det er jo bare hva, siden børsmelding er noe de absolutt ikke er flinke på. Viss de først kommer nyheter her, kan det påvirke kursen kraftig. Oppsiden er stor, selv om det selvsagt er risiko. Men prisingen nå er svært pessimistisk. Det er tilnærmet null omsetning, og svært få villige selgere. Flere av de største har fylt på litt og litt. Hadde det ikke vert for den jevla roboten til Bofa, hadde kursen kanskje vert litt høyere. Det store fallet i år kom jo bare av et fåtall som lempet ut høye volum.

Håper på litt resultater på Biim og fresenius også, det hadde vert en game changer.

1 Like

Selger/convatec bør jo også være interessert i å strekke seg for å få til finansieringen. Produktet blir jo ikke produsert per idag og gir ingen inntekt uansett. De kan kanskje lete etter en annen kjøper, men det vil potensielt utsette oppgjøret enda lengre frem i tid.

Orders of NOK 8.2m received to date, representing annual recurring sales potential of approx NOK 50 million

Da kom det endelig noe. Men det var dessverre ikke kursdrivende ser det ut for. Ned 6% på den meldingen.
Hvis man leser den medfølgende oppdaterte presentasjonen så forteller den at intekter i størrelsesorden 220 mill. er flyttet fram til Q2 2024 (fra Q4 2023).
Men de høye ambisjonene fastholdes. Så her er det hele foreløpig et spørsmål om å tro eller ikke.
Mange heller nok til det siste om man skal dømme etter kursutviklingen.

Mitt inntrykk er at selgerne dominerer og selger så sant det er kjøpere. Og de aksjene som selges på kurser vi ser nå må jo være betydelig e tapsrealiseringer.
Personlig har jeg papirtap i en størrelsesorden jeg aldri tidligere har opplevd, men klynger meg framdeles til håpet om at det kommer bedre tider for å selge.

Observe Medical ASA - Minutes from Annual General Meeting

Er ikke helt enig i det, jeg ser gjennom kjøp og salg på aksjonærlistene hver dag. De selgerene du mener dominerer er isåfall småaksjonærer. Flere små som reduserer, eller selger seg helt ut, og de som tar imot er hovudsaklig aksjonærer med posisjoner på 300k ++. Den siste tiden har Lars Ro og Skålvold eiendom plukket opp mesteparten av det som har blitt solgt. Dersom noen med volum hadde solgt seg ut hadde vi merket det, tilsvarende kursras et før i år når et par skulle ut som satt på noen hundre tusen hver. Jeg ser det ihvertfall som positivt at 3. største aksjonær har økt med over 100k siste mnd.

Har sett litt igjennom selskapspresentasjonen over helgen. Ser de mener det er positive utsikter for Biim. Fresenius har invitert de til et beslutningsforum i San Francisco 16-19 Juni. Så der er det bare og håpe på positive nyheter. Lisensavtalen med Convatec er planlagt signert i Juni/Juli, samt første leveranse av produkter. Upfrontbetalingen er 25%. Det var nyheter for meg, tror ikke det er meldt før? Som jeg har sagt tidligere er det ingen som vet akkurat hva som står i den avtalen angående hvordan betalingen skulle bli gjort. Flesteparten har vell sett for seg at alt skulle betales med en gang, og ventet på emisjonen.

I Q2 24’ er planen at de er cashpositive med en run rate på 220MNOK, redusert med 30 mill fra da planen var og kjøpe Ferrari L, om jeg ikke tar feil? Tror det stemmer med omsetningen som var på fabrikken årlig.

2 Likes

Noen som har noen informasjon eller estimat på hva prisen på oppkjøpet av Ferrari L var tenkt til? Det er jo meldt at finansieringsbehov har minket siden det vart skrinlagt, noe som forøvrig var rett avgjørelse. I business update’n forrige uke kom det frem at upfront betalingen av unometer-porteføljen er 25%. Avtalt sum der er børsmeldt til 4.25MUSD. Så det er jo litt i underkant av 12MNOK med dagens kurser.