Er dette noe som kan få betydning for Observ?
!00% eiet av Fresenius Kabi Sverige. Hvem kan være interessert i å kjøpe? Kanskje Nystad?
Lite relevant etter sånn jeg ser det. Er kun en fabrikk som produserer medisinsk utstyr i Halden. Har vel ingen betydning for det pågående prosjektet med fresenius, om det var det du tenkte på. Kan jo i beste tilfellet muligens bli konkurransefortrinn for observe, men sikker æt ingen betydning. Selskap har jo tilstedeværelse i områder uavhengig av hvor en fabrikk ligger. Om fresenius kabi holder på med urinmåling i det heletatt. Ser ikke den type produkt når jeg søkte gjennom “porteføljen” på deres hjemmesider. Kan heller ikke se for meg at Norge er billigst og produsere i. Fabrikken gikk titalls mill i minus visstnok.
Bra at dette ikke berører mulighetene til Observ. Men det du skriver om at denne fabrikken gikk med store tap, stemmer vel ikke? I Halden Arbeiderblad står det derimot at Fresenius Norge har hatt et overskudd på 3,9 milliarder kr de siste ti årene.
Siterer kun noe jeg fann i en avis, mer vet jeg ikke angåande økonomien der.
“Bedriften ønsker å selge seg ut av Norge, og etter det HA erfarer begrunner de med at de gikk flere titalls millioner i underskudd i fjor.”
Kilde : Næringsliv, Fresenius kabi | Fresenius Kabi har lagt ut fabrikken for salg
Finner ikkje seksjonerte tall over ene fabrikken, kun total inntekter i Fresenius Kabi som er meget gode tall…
Ser den. Det er jo litt underlig når de samtidig har hatt 3,9 mrd i overskudd siste ti år. Da ser det jo ut for at fjorårets tap var relativt unikt i sammenhengen. Uansett ganske rart å ta en så avgjørende beslutning på et enkeltårs resultat. Med dagens kronekurs bør det jo være mulig å tjene godt på eksport.
Vel, siden dette ikke berører Observ, var dette lite relevant. Tilbake til topic.
Svak krone, dyr import, dårlig lønnsomhet for utenlandske eiere å ha produksjon i NÅRJE.
Dette er jo først og fremst en eksportbedrift. Da tjener man vel på en svak krone?
Har de råvarene?
Emisjon fortrinnsrettet? Hva tenker folk?
0,6-1kr?
Hva er realistisk Kapitalbehov? ( jeg har ikke helt fulgt med)
Fortrinn m units, Svensk modell, må være mest farbar vei her??
Jeg er litt usikker etter at oppkjøpet av Ferrari L vart skrinlagt. Vart ikke opplyst om eventuell kjøpssum på dette så vidt jeg vet. Det som må på plass er ihvertfall 25% upfront på unometer (ca 12 mill) + arbeidskapital. Blir spennende og se hvordan de velger og betale resten på unometer og evt når det skal betales. Kan hende det også blir med denne gang. Viss det er emisjon som blir opplyst om i det heletatt, men med alt virker det jo sånn siden sparebank 1 market er med.
Noen som har fått registrert seg for selskapspresentasjonen? Det i børsmeldingen er jo en mailadresse, ikke link. Har sendt mail til sb1, men ikke fått svar enda. Noen som har tips?
Fikk svar og link i eposten etter litt tid.
Får satse på at det kommer snart da. Merkelig måte og registrere på. Burde vert satt opp et automatisk system.
Faen til gjeng…. Beklager men jøss for en ledelse.
Her skal jeg bruke en time av min heller fulle kalender til å høre på svada…
Ikke en dritt nytt for de som har lest presentasjonen…
Kom heller ingenting om NÅR den jævla portefølgen skal betales! Og ikke minst, Hvordan….solgte 70K akjser idag.
Det er bra, greit å snitte ned når emi kommer på 0,26 som tilbydd i feb