Jeg har forsøkt å finne opptak av presentasjonen under “investor relations”, men intet der.
Andre som har funnet noe? Hørt presentasjonen?
Jeg fikk link til slutt, presentasjonen var kl 14 i dag. Kort fortalt så var gikk det for det meste i hvor mye salg de forventet fremover, og diverse guiding. Prisen på Ferrari L var 60MNOK mener jeg, før det vart skrinlagt. Så kan det spekuleres i hvor mye mindre de trenger. 25% upfront på unometer, resten betalt innen 31.12.2023. Angåande Biim så var det kun de som var på test av fresenius, og prøver og lande avtale, og ikke flere aktører med lignende produkter som jeg trodde. Denne prosessen var over for lenge siden utan at jeg har fått med meg noen kommunikasjon på det ihvertfall. Tror heller ikke det er gitt. Svarte på det etter jeg ga spørsmål. Det flesteparten er skuffet over er vel at verken emisjon eller hvor stort kapitalbehov de har, vart kommunisert på en god måte. Unometer upfront skal betales i juni/juli mener jeg… Når sb1 market er med på presentasjonen skjønner vi jo at starten finansiering er rundt hjørnet. De prater jo om gull og grønne skoger, men finansieringen må jo på plass. Jeg solgte en del aksjer idag, og satser på og tegne en del på evt fortrinnsrettet emisjon.
Presentasjonen kommer sikkert snart, se har ihvertfall kommunisert at den skal legges ut på hjemmesiden. Litt lite aktivitet på spørsmålssiden, halvparten av spørsmålene var vel mine. Businessplanen er ikke så dårlig, men enn så lenge er det jo kun unometer som drar igang toget. Håper på mer info ang biim etter San Fransisco møtet. Du får sjekke siden i morgen, kanskje de er litt sene med og legge ut.
Så 50 mill kr for unometer+ drift på 20 mill kr
70-80 mill i emisjon a 0,6kr er 120 mill nye aksjer i selskapet…
Dette for en Mcap på 160 mill kr… Tror 0,6 fortsatt er for høyt.
Viss de skal finansiere hele unometer med en gang isåfall. Drift kan jo hende trenges mer når positiv bunnlinje ikke er før til q2 neste år. Hva ligger cash burn på for tiden? I tillegg har de jo lån, når forfaller disse? Viss de kommer en så lav emisjon, vil jo det trekke ned kursen på eksisterende aksjer også. Så hva børsverdien på selskapet blir etter det, før meldte kontrakter og salg med vesentlig verdi, er vanskelig å spekulere i. Aksjen står ikke i 1.4 når en evt emisjon på 0.6 dukker opp ihvertfall. Jeg prøver og minimere fallet, men alikevel kunne snitte ned på tegningsrettigheter.
"The agreement
with Convatec is expected to be signed relatively soon, but no assurance can at
this stage be given that this agreement will be signed and that the other
conditions for the roll-out of the products will be fulfilled nor the timing
thereof."
Nå dreier alt seg om Unometer, Og så er det ikke engang sikkert at avtale blir undertegnet?
Etter for mange skuffelser har jeg forlatt Observ skuten, trolig for godt!
Selv etter emisjonen, tar jeg nok ikke denne inn igjen med denne ledelsen.
Observ burde vært kursmessig mye høyere om valg av finansiering/struktur skulle vært gjort før.
Å hente penger i dagens marked er lite gunstig for aksjonærer. 0,26kr var siste forslag fra ekstern investor, da stod kurs i 1.5 området.
Det aksjonærer skal håpe på nå er en Fresenius avtale med upfront cash for å unngå en blodig affære.
Takk til Nystad, for egenholding fikk meg til å forlate skuta!
Ikke vanskelig å forstå. Selv har jeg “bundet meg til masten” og går evt. ned med skipet.
Har allerede så store papirtap både her og i andre aksjer at det begynner å bli sent å reagere.
Har liten tro på konkurs. Og med en Mcap på 65 mill. kan det vel neppe bli stort verre med en omsetning i samme størrelsesorden. Det er når alt ser mørkt ut at man kan gjøre gode kjøp.
Jeg er dessverre ikke i posisjon til det lenger. Det er nok hovedsaklig generelle markedsforhold som gjør at Observe sliter så tungt. Jeg tror de forsøker å unngå emisjon. Ellers burde den ha kommet for lenge siden. Men alt avhenger i såfall av at avtalen med Convatec signeres.
Selskapet konker ikke, men utfordringen blir med kapital. Den vil bli utvannende om en ikke får delta.
med ca 55 mill. aksjer i selskapet idag, da det må hentes en plass mellom 60-80 mill, ser jeg for meg en emi pris på kr 0,6 i bestefall. Enkelt regnestykke om en vil beholde samme snitt som ved en mulig emisjon. Det er da røflig 130 000 000 nye aksjer i selskapet. Tror mcap ikke kommer over 150 mill i emisjonen, altså emi pris lavere enn 0,6kr.
Om det er aktuelt med emisjon på et beløp i den størrelsesorden du nevner vil det være usedvanlig klønete å vente, med en kurs i fritt fall gjennom uker og måneder.
Kursen har jo halvert seg, bare siden nyttår. Og finansieringsbehovet burde være godt kjennt lenge før den tid. Hvis det kommer en emisjon i andre halvår må det komme noe som “sukrer pillen”.
De er da ikke fullstendig amatører. Det nekter jeg å tro.
Terje Bakken er styreleder også i Navamedic, der han har med seg Narve Reiten.
Reiten og Navamedic eier tilsammen 25% av Observe og jeg regner med at de ikke ønsker å vanskjøtte eierskapet.
Jeg har en E-post der bakken selv skriver at de har kun fått en investor på kr 0,26kr i emi.
Jeg har solgt min posisjon grunnet dette. Jeg har slev prøvd å få investorer inn i Observ, som jeg har felles bånd i Andre selskaper/startup. De vil ikke, rett og slett.
Terje Bakken og Reitan? De kommer nok godt ut av emi denne gang og skal du se, det er dette jeg er redd for.
Har Reiten og Bakken kommet godt ut av emisjon tidligere? Du må gjerne gi et eksempel
Har du virkelig solgt på denne kursen, nei og nei. Rookie nykter.
Jepp, over og ut Observ:)
Støtter din vurdering, har gjort det samme. Men det skal nevnes at jeg hadde kost på 1,4. Penger må inn. Det er masse gjeld som må betjenes, sist de 10mnok kortsiktig, total rentebærende gjelder er cirka 50mnok. Det er ingen substans annet enn overtakelse av en portefølje som kan gi synergier mot øvrig eksisterende portefølje. For å få kloa i den må det betales nær 50mnok, hvorav drøye 10 nå. Selskapet har utviklet noe, men det vesentligste må bygges opp ifht. , produksjon, distribusjon, organisasjon etc. Alle som har gjort det vet at det er en hard jobb med en ikke ubetydelig risiko. Du skal se laaangt frem for å få positiv kontantstrøm etter finans. Hovedpoenget er uansett at det må penger inn, det blir best case 0,6, trolig lavere. Bedre å vurdere caset på nytt da. Enkel finansregning viser at en slik emisjon ikke blir noen gullgruve for eksisterende småaksjonærer før etter at selskapet har levert masse på sine ambisjoner over lang tid. Hvem har tålmodighet til det, med en ledelse som sliter med å produsere resultater, få med seg aksjonærer, og bevise sin kløkt og evne.
Godt skrevet, O serv kan lykkes, men ikke før etter emisjon. Om en sitter med rettigheter til emisjon, må en gå inn med samme sum, derav kunne jeg ikke.
Dette er jo ikke noe nytt. Tilliten til Rune har jo ikke hvert til stede fra dag 1. kjøpte du virkelig på luftslott ambisjonene?
Nei, kjøpte før det diverre😂
Tatt en dårlig årslønn i tap, life goes on!
En kompis sa tidlig emisjon maks 0,3kr, han kommer til å ha rett han og.
Observ tiden har lært meg mye, det er det viktigaste… det er kun penger😎
Det er sant, riktig innstilling forsåvidt.
Men uansett hva emisjonen blir satt på, så er det jo ikke interesse for å delta på den i markedet.