Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Observ Medical

QUARTYS LIMITED øker shorten til 0,71% med 8247 aksjer :stuck_out_tongue:.

Shorten øker stadig, nå 0,84%, 165 734 aksjer.

Har vel kanskej hedga med tegningsretter

1 Like

Flott artikkel om Observe av Anders Lunde, Lundekunde på TI regner jeg med? Veldig imponerende :smiley:!

3 Likes

Takk takk

Man kan jo spørre hvorfor noen selger sin “gullgruve” forholdsvis rimelig? Men etter som tiden går forstår man dette bedre. Sippi ble for flere år siden kjøpt av NAVA som så store inntekter i produktet. Etter noen år som utgiftspost, ble Observe med Sippi som eneste produkt, utfisjonert og fortsatte uavhengig av NAVA, men med NAVA som største eier. Det har også for Observe blitt store utgifter og lite inntekter. Ifølge ledelsen er det nå iferd med å løsne. I hvertfall er det “gode tilbakemeldinger” som det sies. Og så kjøper de plutselig et nytt produkt, Biim Ultrasound, som også hevdes å ha et stort potensiale, men som må finansieres med nok en emisjon.
Både Sippi og Biim vil for de fleste høres ut som nyttige produkter som burde ha en lys framtid innen helsevesenet. Men å få gjennomslag for nyttige produkter i denne sektoren er ikke lett. Og det er trolig det som gjør at grunderne heller tar til takke med å cashe inn en beskjeden del av det som er det teoretiske potensialet. Så er det bare å håpe at Observe evner å kjøre løpet helt ut og til slutt lykkes, uten å stadig be aksjonærene om mer kapital. Jeg har brukt mine forholdsvis få tildelte tegningsretter og kjøpt nye tilleggsretter. Selvfølgelig kjøpte jeg disse altfor dyrt, da jeg ikke så for meg det store antallet som ble lagt ut for salg og som de siste dager har senket kursen mot null.
Vel, om Sippi og Biim salget skyter fart, vil nok en krone fra eller til på kursen nå bety lite noe fram i tid. Håper det beste.

2 Likes

Av vederlaget for Biim, så mottok eierne av Biim 135 MNOK i form av aksjer til kurs 16,52, så de er jo med videre i Observe. Resten, 50 MNOK, mottok de i cash. De var ikke helt heldig med den kursen, men det viser at de tydelig har trua på ferden videre :slightly_smiling_face:

https://newsweb.oslobors.no/message/554429

De mottok forresten en ordre idag, 10.000 EUR :stuck_out_tongue:

@pdx kan du koble tekbot på OBSRV-tråden :slightly_smiling_face:?

1 Like

Sjølv om denne ordren er veldig liten så syns eg det var ein fin ordre. Første ordre i denne fasen som er klinisk utrulling. Det mp nok og bety at Skamex har ein kjøpet sidan dei ikkje ville lagt inn ordre for Sippi utan å ha nokon å selje det til.

1 Like

Hyggelig å se at innsiderne også kjøper:

"Thomas Grunfeld, board member of Observe Medical ASA has purchased 14,000

subscription rights in the Rights Issue, which upon exercise will entitle Thomas

Grunfeld to be allocated 14,000 Offer Shares in the Rights Issue at a price per

Offer Share of NOK 7.00, subject to the Rights Issue being completed.

Trude Holm, a closely associated person of Thomas Grunfeld, board member of

Observe Medical ASA, has purchased 8,000 subscription rights in the Rights

Issue, which upon exercise will entitle Trude Holm to be allocated 8,000 Offer

Shares in the Rights Issue at a price per Offer Share of NOK 7.00, subject to

the Rights Issue being completed."

Ingerø Reiten øker:

“Ingerø Reiten Investment Company AS, a closely associated person of Terje Bakken, chairman of the board of directors of Observe Medical ASA, has today, on 21 February 2022, exercised 5,166,861 subscription rights in the Rights Issue, entitling Ingerø Reiten Investment Company AS to be allocated 5,166,861 offer shares in the Rights Issue at a price per offer share of NOK 7.00, subject to the Rights Issue being completed. In addition, the close associate has over-subscribed for 547,425 offer shares (i.e. made a subscription for 547,425 offer shares not covered by subscription rights in the Rights Issue).
Björn Larsson, CEO of Observe Medical ASA has today, on 21 February 2022, exercised 22,297 subscription rights in the Rights Issue, entitling Björn Larsson to be allocated 22,297 offer shares in the Rights Issue at a price per offer share of NOK 7.00, subject to the Rights Issue being completed.
Per Arne Nygård, CFO of Observe Medical ASA has today, on 21 February 2022, exercised 24,816 subscription rights in the Rights Issue, entitling Per Arne Nygård to be allocated 24,816 offer shares in the Rights Issue at a price per offer share of NOK 7.00, subject to the Rights Issue being completed. In addition, the primary insider has over-subscribed for 175,184 offer shares (i.e. made a subscription for 175,184 offer shares not covered by subscription rights in the Rights Issue).”

1 Like

Navamedic reduserer sin eierandel:

"On 21 February 2022, Navamedic ASA sold 4,506,500 subscription rights in the Rights Issue of their total holding of 5,538,478 subscription rights in the Rights Issue

Following the Disposal and completion of the Rights Issue, Navamedic’s aggregate holding of shares and voting rights (assuming no exercise of its remaining subscription rights) in the Company will be reduced to 9.32% of the total number of shares and voting rights in the Company."

OBSRV: MOTTATT TEGNING AV CA 12,4M AKSJER I FORTRINNSRETTSEMISJON

Oslo (Infront TDN Direkt): Observ har mottatt tegning av om lag 12,4 millioner aksjer i selskapets fortrinnsrettsemisjon til syv kroner pr aksje.

Det fremgår av en melding onsdag.

Totalt var tilbudet på om lag 25,7 millioner aksjer.

Hyggelig å handle til fin rabatt, bare nysgjerrig på om det er noe som holder denne igjen annet enn makro :slightly_smiling_face:? Frykt for dumping av emi-aksjer?

Ser på dagens aksjonærliste at Alpine Capital har solgt alle aksjene i OBSRV og er dermed helt ute, kan dette ha noe med at de er en av garantistene i emisjonen?

Hmm, en annen større aksjonær vekter seg ned, en av garantistene, antar jeg.

1. ARTAL AS - KONTO #11 -167 697 -18,22% 752 953 3,8405%

Med 5% rabatt betaler han 6,65 per aksje. Dumt å selge under 6,65 og kjøpe på 6,65.

Det jeg ikke skjønner… Men det er jo ikke akkurat medtech som er i farta for tida :stuck_out_tongue:

Det er bare gi fanden i aksjekursen, øke beholdning og vente 1-3 år. Jeg gjorde i Vistin Pharma, PHO og tidligere Biotec og tjente bra.

1 Like

Kort fortalt:

Den ene storakaksjonæren etter den andre valgte å selge da de sto i fare for å bla opp mange millioner fordi de hadde garantert for emisjonen.

Sitat fra artikkelen:

"Angrer ikke

– Vi har ingen synspunkt på eiernes disposisjoner. Vi ønsker at de kjøper, og ikke selger, men det er en vurdering hver enkelt aksjonær må gjøre. Vi har jobbet aktivt for å informere om transaksjonen både overfor eksisterende aksjonærer og potensielt nye aksjonærer om potensialet knyttet til kjøpet av Biim og synergiene vi ser på tvers, sier finansdirektør Per Arne Nygård i Observe Medical.

– Vi registrerer selvfølgelig hvordan markedet har respondert, men markedet er volatilt for tiden.

– Vi har veldig god dialog med Biim, men ikke fått negativ feedback. Det var en grunn til at de ønsket så stor andel av oppgjøret i aksjer. De er langsiktige."

Denne må jo få en solid rekyl når emisjonen er unnagjort???

1 Like

Artal AS driver med eiendomsutvikling i Haram kommune på Sunnmøre. Dette har nok vært en midlertidig investering der de ikke har spesielle forutsetninger for å vurdere biotek bransjen (i likhet med mange av oss :smiley: )
De har kanskje vurdert behovet for likviditet i en usikker situasjon opp mot det å binde kapital på ubestemt tid. Vil ikke legge stor vekt på dette. Det har medvirket til billige aksjer som kan stige bratt når situasjonen i Ukraina er avklaret.

1 Like