Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Observ Medical

Veldig spent nå på hva vi får imorgen.
Kan ikke helt se hva som kan komme av negativ karakter, Uno Safeti Max har man vært ekstremt tilfreds med testene på over lang tid så i den grad noe kan gå galt må det være der, men ganske trygg på at de lyktes på fredag.

For salget generelt er jeg overbevist om at vi vil få bekreftelse på at pilene peker tydelig oppver.

Vi får se, lykke til!

2 Likes

Nettopp hørt trading update fra CEO Jørgen Mann og her det mye å glede seg over.
Litt av det viktigste for meg under gjennomgangen.
UnoMeter Safeti Max er nå klar for kommersiell launch!!!
Dette gjør at det potensielle markedet for Observe Medical nå har gått fra NOK 670 mill til 2,6 mrd. Og de leverer hva de har guidet.
Man selger nå til 46 land, opp fra tidligere 44.
CEO sier at de første ordrene til India er på vei og at dette grunnet den ekstreme befolkningen blir et viktig land for Observe Medical.
Produkt porteføljen er nå utvidet fra 3 til 7 produkter.
Selskapet melder om 80% inntekts økning fra q1 2025 til q1 2026.
Neste ut nå er Sippi som etterhvert vil kunne åpne for et marked med potensial på ytterligere milliarder.
Tar høyde for feil i mine betraktninger, men dette ser meget lyst ut og de skal være cash positive innen utgangen av 2026.
Selskapet synes definitivt å være på riktig vei!

Bare det at de har kommet inn i India og at produkter er sendt dit burde få markedet til å kjøpe med begge hender.

2 Likes

Observe Medical - Company presentation with trading update

3 Likes

Observe Medical - Strengthens strategic position in India through an exclusive distribution agreement

3 Likes

Som alltid ser jeg gjennom slike presentasjoner både en og to ganger i etterkant, vanskelig å fange alt under live presentasjonen, hvertfall når det foregår på engelsk. Jeg må ærlig si at selskapet virkelig har satt seg i pole position. Det de viser markedet idag er veldig sterkt.
Alle piler peker oppover både hva salgsinntekter og ordreinngang angår. Og selv om de utvider organisasjonen noe nå så vil økende inntekter bremse cash burn og det rimer godt med at de skal være cash positive innen utgangen av året. Det aldeles nydelige også for selskapet er at det aller meste av inntektene er gjentagende.
At markedet foreløpig velger å sende aksjen ned kan tyde på at man enten ikke skjønner hva de kommuniserer, at aksjen hadde steget for mye i forkant eller at noen kjøpte i forkant i den tro om at noe usannsynlig skulle meddeles markedet idag. Jeg mener og det mener også CEO at de leverer hva de har kommunisert og det er meget betryggende å se med egne øyne.
Her tror jeg det kan være en stor fordel å holde på aksjene framover og øke for de som har mulighet for det, dette ser meget lyst ut og det er store sjanser for at de nå virkelig kan ta større biter av fler milliarder markedet de har kvalifisert seg for.

Tallene er selvsagt fortsatt relativt små, men en økning av inntektene på 60% nå i q1 versus q1 i 2025 vitner om at nå er de i ferd med å få fotfeste. Og til tross for 60% økning er de ydmyk nok til å ikke si seg helt fornøyd, det kan jeg like.

4 Likes

Oslo (Infront TDN Direkt): Observe Medical estimerer en omsetning i første kvartal 2026 på 7,6 millioner kroner, en økning på 60 prosent på årsbasis.

Det fremgår av en handelsoppdatering fra selskapet onsdag.

Ordreinngang i første kvartal estimeres til 8,5 millioner kroner, en økning på 73 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Videre opplyser selskapet at omsetningen hittil i kvartalet, sammenlignet med samme periode året før, er opp 80 prosent drevet av Unometer Safeti Plus-salg.

Selskapet estimerer nå at det samlede adresserbare markedet for Unometer-produktfamilien er på rundt 2,6 milliarder kroner, mot tidligere anslag på 670 millioner kroner.

OBSERVE MEDICAL: SER 7,6M I OMSETNING OG ORDREINNGANG PÅ 8,5M I 1.KV | Finansavisen

2 Likes

Deilig med et selskap i denne sektoren som har et stort potensiale basert på sunn drift, og ikke bare på drømmer om et gjennombrudd i intern forskning! På dagens kurs bør nedsiden være svært begrenset samtidig som potensialet er meget stort og sannsynlig!

3 Likes

Er det ikke nå, etter denne snuoperasjonen, sannsynlig at en del tyngre investorer vil ta ny posisjon i aksjen, og ikke bare småspekulanter som meg… :smiley:
Dagens kursnivå og det lave omsetningsvolumet viser jo at aksjen fortsatt er ganske så forbigått.
Kan vi forvente noen nye analyser og anbefalinger?

Jeg har selv et håp om at Songa vil ta ytterligere grep og kjøpe seg inn tyngre, vi får se.
Selskapet er hvertfall nå inne i en meget spennende fase hvor jeg tror inntektene vil kunne vokse betydelig over de neste kvartal.

2 Likes

Ikke så tungt kjøp som Songa har mulighet til, men økte selv med 100 000 aksjer i dag :trophy:.

Hmm, markedet er ikke enig med meg i vurderingen om at siste presentasjon var meget positiv og oppløftende. Ikke første gang det, men må si jeg synes selskapet fremstår målrettet og med en stigende inntekskurve.

Tror dette kan bli veldig bra utover de neste kvartalene.

1 Like

Nava som største selger legger press på kursen, skal dei helt ut så går det litt tid dette

OBSRV har gått fra krise-restrukturering til å levere. De siste meldingene beviser at Observe leverer: Key topics:

· 80% growth in quarterly sales LTM
· Commercial launch of UnoMeterT Safeti Max
· Extended product offering to our distributors, capitalizing on the UnoMeter
brand position
· Sales in 46 countries
· Current addressable market value grown from NOK ~670m to ~2.6bn
https://newsweb.oslobors.no/message/669262

Minner også om denne:
Oslo, 11 February 2025 - Observe Medical ASA (the “Company” or “Observe
Medical”) announces entry into the Indian market with LOI signed with strong
local partner and first order received.

India represents one of the largest and fastest-growing healthcare markets
worldwide and is projected to grow at a compound annual growth rate (CAGR) of
15-18%, with forecasts estimating the countrys healthcare market could reach USD
50 billion by 2030.

https://newsweb.oslobors.no/message/665391

Navamedic er straks ute, de selger ca 1,5mill aksjer pr dag. Listen for Fredag og idag har ikke kommet enda, men vil anta at de er veldig nære på 5 prosent flagg grensa.

Vil minne folk om at UnoMeterT Safeti Max skal lanseres i Mars/April

1 Like

Jeg forstår ikke helt hvorfor NAVA velger å selge nå. De har jo satset en del penger på OBSERV, og jeg ville trodd at de framover så en mulighet til å få tilbake noe av det tapte. De burde ha dobblet verdien av sin posisjon bare ved å være noe mer tålmodig.
10-15 millioner, som de kan sikre nå, betyr jo ikke så mye for NAVA ville jeg trodd.
Men de vet nok bedre enn meg, hva de driver med.

Navemedic har lånt penger til OBSRV, deretter konvertert til aksjer. Hadde 40mill-10,5m nå :slight_smile:

2 Likes

Observ må ha ca 100 millioner i omsetning for å gå i null (spørs hvor stor marginen de ender opp med og hvor mye rente de må beltale på lånene). Anyway så e det langt unna, så de blir å gå ned, hvis de ikke begynner å vokse veldig mye mer enn det de gjør nå.

Blir å gå ned fra dagens kurs??

Ny dyktig leder som har snudd skuta.
Gjeldsreduksjon fra 110 mill til 40 mill i fjor høst.
Tilgang til det enorme Indiske marked.
Salg i 46 land.
Lansering av UnoMeterT Safety Max i disse tider.
Potensielt marked opp fra 670 mil til 2,6 mrd.
Sippi har potensiale til flere milliarder.
Cash positiv innen utgangen av dette året.

2 Likes

Ja, bare Sippi alene har potensiale til et 2,5 milliarders marked og de andre aktørenes produkter er ikke så fleksible hvis jeg omfattet J. Mann korrekt på presentasjonen.
Så totalt snakker vi om potensielt marked 4-5B NOK.

Fortsatt nedsalg fra NAV kan kanskje tynge aksjen på kort sikt.

1 Like