Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Offshore Heavy Transport (OTH)

Personlig så ser jeg ikke hvorfor cadeler skal gå så mye mer enn OHT. Alfa liften er vel et år tidligere i drift enn hva de skipene cadeler må bygge om for å oppnå samme tonnasje/str.

OHT fremstår som jeg sa litt billig ift andre aktører for øyeblikket etter min mening. Men det er vanskelig å krangle med markedet :slight_smile:

Enig med deg. Virker som det skrives mer om Cadeler. OHT nevnes mer i bisetninger. Jeg har investert litt i OHT, har ingenting i Cadeler.

1 Like

Ja du har et poeng der. Cadeler ble vel løftet frem av flinke tilrettelegger og traff den grønne bølgen perfekt. Uten å disse noen, så tror jeg mange aksjonærer som har kommet til egentlig ikke kjenner til hva de har investert i, men går etter “hva som er populært”.

Jeg har ventet på at OHT skal begynne å bevege på seg før jeg kjøper, men ville helst likt å sett de på hovedlistingen. Noe som forhåpentligvis skjer iløpet av sommer/høst.

Når har jeg posisjonert meg ganske tungt i OHT, men jeg tror at kursen kommer til å gå tosifret over flere dager når markedet endelig repriser aksjen. Det er konsolidert såpass tung støtte i 18-20 området, at jeg nesten anser denne aksjen risk free.

Ja jeg sitter med samme følelse. Når den ikke gikk under emi pris siste tiden og med korreksjonen som var i markedet så er den relativ safe irundt 20kr.

Men tror kanskje både volumet og interessen hadde økt om den kom seg på hovedlistingen. Må da være et interessant case å sitte mellomlong i.

De har vel uttalt at de er med i ganske mange anbudsrunder. Har dere noen mer kjennskap til dette? Slik jeg har forstått det så er jo båtene fullbooket ut 2021?

Verdt å få med seg ferskt intervju med CEO Torgeir Ramstad på Offshore Engineer:

Spesielt interessant sekvens fra 25:06-26:33 som kaster lys over markedssitasjonen. Som forklart vil klientene oppleve en voldsom flaskehals fra 2023 og utover. Det mangler kapasitet i alle ledd. Det lever nok OHT godt med. De bestiller gjerne mer, både innen innen fundament og turbin, men er klare på at da må klientene forplikte seg.

Etter å ha posisjonert seg innen både fundament og turbin installasjon med bestillinger av Alfa Lift (leveres tidlig i 2022) og Vind 1 (leveres 2023) er det nå bare spørsmål om tid før markedsbalansen tvinger frem langsiktige og solide kontrakter. Da blir det også meget hyggelig for investorer å bidra til ekspansjonen!

Direkte relatertbart til denne artikkelen ? Jeg syns vi ser emninger av en bransje/sektor som kommer til å ha noen voldsomme omsetningvekst fremover.

Hvordan føler du cadeler står i forhold? Deres båter skal jo ombygges, og gjøres klart i slutten av 2023/2024 mener jeg? Det vil jo føre til en stillstand på deres oppdragsperiode. Men dette er det ingen som snakker om, kun positive ting vektlegges hos cadeler har jeg et noe intrykk av.

Poenget er at Alfa Lift og Vind 1 ble bestilt på “spekulasjon” (Torgeirs ordvalg!).
Ytterligere nybestillinger vil være forankret i kontrakter slik jeg tolker det han sier.

OHT blir en komplett leverandør: transport, fundament installasjon og turbin installasjon. Cadeler begrenser seg til sistnevnte. OHT vil levere en totalpakke og dermed stå (enda) sterkere.

Her er kursutvikling OHT vs Cadeler siden notering:

Ved IPO hadde OHT emisjon på 20 kr, Cadeler på 23.5. Ikke at det betyr så mye, men DNB sine kursmål er 35 på OHT og 38 på Cadeler.

Nettopp, og denne spekulasjonen kan se ut til å lønne seg voldsomt. Minner meg mye om Philly Shipyard, der Aker/røkke bygget tankere på spec da de anså at JA flåten kom til å bli utdattert samt i manko. Det slo rimelig bra ut for selskapet da. I tillegg er jo havvind inn i en voldsom vekst.

OHT kommer jo med en del pondus fra oljeservicenøringen, og som du sier som en komplett leverandør så må de jo stille meget sterkt. Eneste minuset sånn jeg ser er at kapasiteten kanskje er noe liten, med kun Vind 1, Alfa Lift osv.

Men OHT er altså klare til å “trykke på knapen” og bestille mer (blant annet jmf. intervjuet lenket over). Men de vil altså at klientene skal forplikte seg først.
Dermed tror jeg man kan legge fra seg emisjonsskrekken… mulig d først og fremst er den som gir den vanvittige rabbaten ift. Cadeler ?

Ut i fra price action så ser man at det som startet i går fortsetter idag. Her tenker jeg at noen vet noe og nyheter er på gang.

I mars meldte som kjent OHT følgende “OHT Sees Uptick in Demand to Transport Offshore Wind Equipment to China”

Fra Pareto Update - 26 Feb 2021
OHT - Soft Q4, high tendering activity
OHT’s heavy transportation fleet had a soft end to the year. However, the market balance has improved into 2021, with full utilization YTD, and improvement still seen from Q2’21. We thus expect to make no revisions to our near-term estimates. Construction continues the wind installation newbuilds. The company is active in a number of tenders, with 3-4 awards expected in Q1/Q2, continuing to see a significant shortage of capacity in 2024/25. We currently have a BUY rating and TP NOK 30 on OHT.

“with full utilization YTD”

Med andre ord har nok 1.ste kvartal 2021 vært en fin opptur sammenliknet med 4 kv.

Ett par kontrakter nå på Alfa Lift og Vind1 så går den som ei kule

Fra i går:

Artikkelen i Asian Oil & Gas er sykt god reklame for OHT! Masse pågående og fremtidig business i Asia og kvalitets stempel at OHT er en av de utvalgte til verdens største offshore vind prosjekt - Dogger Bank.

Snuser på denne her🙂 Tror denne vil gi super avkastning om noen år mtp. manko på installasjonsfartøy innen havvind. Vet noen hvorfor den ikke har hatt samme oppgangen som Cadeler?

1 Like

Helt ærlig så vet jeg ikke hvorfor. Cadeler har jo alt rent inne i havvind, og mulig et skip ekstra også om jeg ikke tar feil kontra OHT.

OHT roterer vel litt mellom oljeservice og havvind, og er kanskje ikke like grønn eller sexy som cadeler. Når det er sagt så har tilrettelegger til cadeler SP1 ganske bull kursmål på OHT også, men forventer ikke skikkelig inntjening i bransjen før fra 2023.

Alfa lift og Vind 1 fartøyet til OHT mener jeg kommer til å stille sterkere enn cadeler. Så kommer vind 2 som en god joker ute i 2024/2025 muligens?

Men er man long og har råd å kjøpe seg inn nå, kan det være en fin vekst i OHT på dette tidspunktet. Selv avventer jeg inntil videre, og skulle helst sett at de gikk inn på OBX som de har uttalt at de ønsker.

1 Like

Takk for raskt svar😊 Synes det virker som et spennende selskap, er svært underpriset ift. mange andre grønne selskap. De satser vel på å gå helt ut av oljeservice ila noen år?

De satser i alle fall på en grønnere retning, så får man se hvor lang tid den vridningen tar.

Usikker på inngang her, vil ikke gjennom samme reisen som med SOFF, noe forventninger til Q1 neste uke?

Synes det ikke henger på greip at OHT skal ha en markedsverdi på under halvparten av Cadeler.

Har du ingen aksjer fra før, ville jeg avventet til etter rapporten… Hilsen en med langt høyere snitt enn dagens…

1 Like

Nei, har ikke det, men mener at OHT har en veldig lovende fremtid.
Tror jeg heller satser på en solid positiv trigger før jeg går inn, selv om jeg kan gå glipp av noen prosenter. Vil uansett være en langsiktig investering, så sånn sett kanskje ikke så nøye…

Bedre å vente når man er så nær, da vet man i alle fall litt mer enn hva man gjør i dag. Blir det en dårlig rapport, vil den mest sannsynlig falle mer og da er det surt å kjøpe noen dager før…

Er det noen som kan si litt hva de mener om rapporten…:grin: